Siirry suoraan sisältöön

Uudistava monialainen terveyden edistäminen (3 op)

Toteutuksen tunnus: ST00BT23-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

03.04.2023 - 09.04.2023

Ajoitus

01.05.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laurea Otaniemi, sote

Toimipiste

Laurea Otaniemi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Terveydenhoitajakoulutus (STG2), Laurea Otaniemi

Opettaja

  • Heidi Jokinen

Vastuuopettaja

Heidi Jokinen

Ryhmät

  • STG223KAM
    Terveydenhoitajakoulutus, verkko-opinnot, K23, Otaniemi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- arvioida kansainvälisten ja kansallisten strategioiden ja SOTE-muutosten merkitystä terveydenhoitajatyöhön
- perustaa toimintansa monialaiseen yhteisölähtöiseen orientaatioon
- suunnitella ja toteuttaa terveydenhoitajatyötä ja hyvinvoinnin edistämistä monialaisissa työryhmissä
- arvioida terveyttä ja hyvinvointia edistävien palvelujen vaikuttavuutta sekä uudistamistarpeita yksilön ja yhteiskunnan kannalta

Toteutustapa

Verkkoluennot Zoomissa, itsenäistä työskentelyä, pari- ja projektityöskentelyä.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Itsenäiset tehtävät (keskustelualue: WHO ja SOTE-muutosten merkitys terveydenhoitajatyöhön, IVA-analyysi)

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

8.5.2023 klo 9.00-11.45 (4h) Orientaatio, Ohjaus- ja vuorovaikutustaidot, reflektointi-tehtävän anto, Zoom
22.5.2023 klo 12.30-14.30 (2h) Ohjaus- ja vuorovaikutustaitojen reflektointi-tehtävän purkua, Zoom
29.5.2023 klo 9.00-11.00 (2h) Precede-Proceed-malli, Muutosvaihemalli, Terveyskäyttäytymisen muutos, Zoom
5.6.2023 klo 9.00-10.30 (2h) Itsenäiset tehtävät, Dialogisuus-paritehtävä,/ Ohjausvideon suunnittelua (suunnitelman deadline 11.6.2023), vapaaehtoista ohjausta Zoomissa
14.8.2023 klo 9.00-14.00 (5h) seminaari, ohjausvideoiden esitykset, Zoom

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1op=27h

Sisältö ja sen jaksotus

Terveydenhoitaja voimavaraisen ja dialogisen ohjauksen asiantuntijana 1op
Terveyden edistämisen mallit terveydenhoitajan ja terveyspolitiikka terveydenhoitajatyön kehittämisessä 1 op
Yhteisön terveyden edistäminen ja terveysteknologia terveyden edistämisessä 1 op

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson keskeinen sisältö:

- kansalliset,kansainväliset strategiat ja SOTE-muutos terveydenhoitajatyössä
- terveydenhoitaja voimavaraisen ja dialogisen ohjauksen asiantuntijana
- terveyden edistämisen mallit terveydenhoitajan työn kehittämisessä
- IVA-analyysin hyödyntäminen yhteisön terveyden edistämisessä


Tavoitteet:

Opiskelija osaa
- arvioida kansainvälisten ja kansallisten strategioiden ja SOTE-muutosten merkitystä terveydenhoitajatyöhön
- perustaa toimintansa monialaiseen yhteisölähtöiseen orientaatioon
- suunnitella ja toteuttaa terveydenhoitajatyötä ja hyvinvoinnin edistämistä monialaisissa työryhmissä
- arvioida terveyttä ja hyvinvointia edistävien palvelujen vaikuttavuutta sekä uudistamistarpeita yksilön ja yhteiskunnan kannalta

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ohjaus- ja vuorovaikutustaitojen reflektointi HYV-HYL
Ohjausvideo: suunnitelma ja totetutus 1-5

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin