Haavoittuvat asiakkaat ja palveluiden integraatio (3 op)
Toteutuksen tunnus: SH00BS97-3007
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
25.11.2024 - 19.12.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.01.2025 - 30.04.2025
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- 20 Sosiaali- ja terveysala
- Toimipiste
- Laurea Lohja
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus (SHF2), Laurea Lohja
- Opettajat
- Katja Laukkanen
- Vastuuopettaja
- Katja Laukkanen
- Ryhmät
-
SHF223SASairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, S23, Lohja
- Opintojakso
- SH00BS97
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa ja analysoida haavoittuvuutta lisääviä tekijöitä, siihen liittyviä tuen tarpeita ja niiden merkitystä hoitotyössä
- analysoida monikulttuuriseen asiakastyöhön ja maahanmuuttoon liittyviä erityiskysymyksiä sosiaali- ja terveydenhuollossa
- kohdata sensitiivisesti haavoittuvassa asemassa olevat asiakkaat hoito- ja palvelutilanteissa
- edistää haavoittuvassa asemassa olevan asiakkaan ja heidän läheistensä toimijuutta, osallisuutta ja kuntoutumista osana hoitotyötä
- kuvata haavoittuvassa asemassa olevien asiakasryhmien palveluverkoston, eri toimijoiden tehtävät osana hoito- ja palveluketjua ja konsultoida muita asiantuntijoita
- kriittisesti arvioida sosiaali- ja terveysalan palveluprosesseja haavoittuvassa asemassa olevien näkökulmasta ja toteuttaa palveluohjausta
- hyödyntää tutkimustietoa ja suosituksia haavoittuvassa asemassa olevin ja maahanmuuttajataustaisten asiakkaiden ohjauksessa ja hoitotyössä
- analysoida omia ja muiden ihmisten haavoittuvuuteen liittyviä myyttejä, uskomuksia ja ennakkokäsityksiä ja edistää myönteisten asenteiden kehittymistä
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojakson Canvas -oppimisympäristön kirjallisuus tai itse hankittu kirjallisuus.
Toteutustapa
Opetus toteutetaan on aikataulutettuina luentoina, seminaareina ja työpajoina sekä itsenäisinä tehtävinä. Verkkoyhteydellä tapahtuvaa opetusta ei tallenneta. Opinnon toteutusta tukee Canvas -oppimisympäristö.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
ALOITUS
-10.1 Miossa.
Opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Orientaatio alustaa aistipajaa ja pajaan osallistuminen edellyttää tätä.
Aistipajaan valmistautuminen jatkuu 29.1 Miossa.
TYÖPAJA 6.2 ryhmät aamu ja iltapäivä (lukkarissa) läsnäolollinen
Työpajan aiheet: Kommunikaatiovaikeudet, aistivammat (kuulo, näkö) ja niiden tunnistaminen (korvantutkimus, kuulon ja kauko/lähinäön tutkiminen)
11.2 Mosaiikin järjestämä etäluento paperittomuudesta yhteistyössä Tikkurilan Laurean kanssa. Tähän liittyy tehtävä. Pakollinen
26.2 alustus monialaiseen yhetistyöpäivään Zoom
MONIALAINEN PALVELUOHJAUS -PÄIVÄ 5 & 6.3 (ryhmäjako kahteen päivään jakautuen) läsnäolollinen
BLOGI
-Tehdään mielellään 2-3 hengen ryhmissä (sovitusti yksin)
-Blogin palautus 7.4.25
-Toiselle ryhmälle annettava henkilökohtainen palaute blogista 7.4.25 mennessä keskustelualueelle
-Blogi arvioidaan 4 viikon sisällä
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
OSAAMISEN TUNNISTAMINEN JA TUNNUSTAMINEN NÄYTÖLLÄ
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta.
TYÖN OPINNOLLISTAMINEN=TOPI
Opiskelija voi hakea työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Opinnollistamisen tehtävänä on joko Kehittämis -tehtävä tai Blogi -tehtävä. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta ja opintojakson Canvas -työtilasta.
Ole yhteydessä pian ilmoittautumisen jälkeen Katja Laukkaseen, mikäli teet vaihtoehtoisella tavalla kurssin.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opinto on 3op suuruinen eli vastaa 80h. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen mukaisesti.
Sisältö ja sen jaksotus
OSA 1.HAAVOITTUVIEN ASIAKASRYHMIEN TUKEMINEN 2 op
-Kulttuurisensitiivisyys
-Vankien terveydenhuolto
-Vammaisuus
-Aistivammaiset (kuulo- ja näkövammaisuus)
-Kommunikaatiovaikeudet
-Maahanmuuttajuus
-Työttömyys
-Harvinaiset sairaudet
OSA 2. MONIALAINEN PALVELUOHJAUS 1 op
-Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut erilaisissa haavoittuvissa tilanteissa
-Palveluohjaus
OSA 3. TYÖPAJA: Aisti-ja kommunikaatiovaikeudet ja niiden varhainen tunnistaminen
-Kuulon tutkiminen audiometrillä, kauko- ja lähinäön seulonta, korvan tutkiminen
-Kuvakommunikaatio
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty