Vulnerable Client Groups and Integration of Services (3 cr)
Code: SH00BS97-3007
General information
- Enrollment
-
25.11.2024 - 19.12.2024
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
01.01.2025 - 30.04.2025
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 3 cr
- Local portion
- 2 cr
- Virtual proportion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- 20 Sosiaali- ja terveysala
- Campus
- Laurea Lohja
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 40
- Degree programmes
- Sairaanhoitajakoulutus (SHF2), Laurea Lohja (Finnish)
- Teachers
- Katja Laukkanen
- Teacher in charge
- Katja Laukkanen
- Groups
-
SHF223SASairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, S23, Lohja
- Study unit
- SH00BS97
Learning outcomes
The student is able to
- identify and analyse factors that increase vulnerability, the related support needs and their significance in nursing
- analyse special needs related to multicultural client relationships and immigration in social and health care
- encounter vulnerable clients in nursing and service situations in a sensitive manner
- promote participation, inclusion and rehabilitation of vulnerable clients and their significant others as part of nursing care
- describe the service network of vulnerable client groups and the tasks of different operators as part of the care and service chain and to consult other experts
- critically assess service processes in the social and health care sector from the perspective of vulnerable client groups and implement service guidance
- utilise evidence-based information and recommendations in the guidance and nursing care of clients in a vulnerable position and clients with an immigrant background
- analyse their own and other people's myths, beliefs and prejudices against vulnerable client groups and promote the development of positive attitudes
Materials
Opintojakson Canvas -oppimisympäristön kirjallisuus tai itse hankittu kirjallisuus.
Teaching methods
Opetus toteutetaan on aikataulutettuina luentoina, seminaareina ja työpajoina sekä itsenäisinä tehtävinä. Verkkoyhteydellä tapahtuvaa opetusta ei tallenneta. Opinnon toteutusta tukee Canvas -oppimisympäristö.
Exam schedules
ALOITUS
-10.1 Miossa.
Opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Orientaatio alustaa aistipajaa ja pajaan osallistuminen edellyttää tätä.
Aistipajaan valmistautuminen jatkuu 29.1 Miossa.
TYÖPAJA 6.2 ryhmät aamu ja iltapäivä (lukkarissa) läsnäolollinen
Työpajan aiheet: Kommunikaatiovaikeudet, aistivammat (kuulo, näkö) ja niiden tunnistaminen (korvantutkimus, kuulon ja kauko/lähinäön tutkiminen)
11.2 Mosaiikin järjestämä etäluento paperittomuudesta yhteistyössä Tikkurilan Laurean kanssa. Tähän liittyy tehtävä. Pakollinen
26.2 alustus monialaiseen yhetistyöpäivään Zoom
MONIALAINEN PALVELUOHJAUS -PÄIVÄ 5 & 6.3 (ryhmäjako kahteen päivään jakautuen) läsnäolollinen
BLOGI
-Tehdään mielellään 2-3 hengen ryhmissä (sovitusti yksin)
-Blogin palautus 7.4.25
-Toiselle ryhmälle annettava henkilökohtainen palaute blogista 7.4.25 mennessä keskustelualueelle
-Blogi arvioidaan 4 viikon sisällä
Completion alternatives
OSAAMISEN TUNNISTAMINEN JA TUNNUSTAMINEN NÄYTÖLLÄ
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta.
TYÖN OPINNOLLISTAMINEN=TOPI
Opiskelija voi hakea työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Opinnollistamisen tehtävänä on joko Kehittämis -tehtävä tai Blogi -tehtävä. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta ja opintojakson Canvas -työtilasta.
Ole yhteydessä pian ilmoittautumisen jälkeen Katja Laukkaseen, mikäli teet vaihtoehtoisella tavalla kurssin.
Student workload
Opinto on 3op suuruinen eli vastaa 80h. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen mukaisesti.
Content scheduling
OSA 1.HAAVOITTUVIEN ASIAKASRYHMIEN TUKEMINEN 2 op
-Kulttuurisensitiivisyys
-Vankien terveydenhuolto
-Vammaisuus
-Aistivammaiset (kuulo- ja näkövammaisuus)
-Kommunikaatiovaikeudet
-Maahanmuuttajuus
-Työttömyys
-Harvinaiset sairaudet
OSA 2. MONIALAINEN PALVELUOHJAUS 1 op
-Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut erilaisissa haavoittuvissa tilanteissa
-Palveluohjaus
OSA 3. TYÖPAJA: Aisti-ja kommunikaatiovaikeudet ja niiden varhainen tunnistaminen
-Kuulon tutkiminen audiometrillä, kauko- ja lähinäön seulonta, korvan tutkiminen
-Kuvakommunikaatio
Evaluation scale
Approved/Failed