Haavoittuvat asiakkaat ja palveluiden integraatio (3 op)
Toteutuksen tunnus: SH00BS97-3006
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
20.05.2024 - 26.05.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 10.11.2024
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
67 % Lähiopetus, 33 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Lohja, sote
Toimipiste
Laurea Lohja
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus (SHF2), Laurea Lohja
Opettaja
- Katja Laukkanen
Vastuuopettaja
Katja Laukkanen
Ryhmät
-
SHF223KASairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, K23, Lohja
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa ja analysoida haavoittuvuutta lisääviä tekijöitä, siihen liittyviä tuen tarpeita ja niiden merkitystä hoitotyössä
- analysoida monikulttuuriseen asiakastyöhön ja maahanmuuttoon liittyviä erityiskysymyksiä sosiaali- ja terveydenhuollossa
- kohdata sensitiivisesti haavoittuvassa asemassa olevat asiakkaat hoito- ja palvelutilanteissa
- edistää haavoittuvassa asemassa olevan asiakkaan ja heidän läheistensä toimijuutta, osallisuutta ja kuntoutumista osana hoitotyötä
- kuvata haavoittuvassa asemassa olevien asiakasryhmien palveluverkoston, eri toimijoiden tehtävät osana hoito- ja palveluketjua ja konsultoida muita asiantuntijoita
- kriittisesti arvioida sosiaali- ja terveysalan palveluprosesseja haavoittuvassa asemassa olevien näkökulmasta ja toteuttaa palveluohjausta
- hyödyntää tutkimustietoa ja suosituksia haavoittuvassa asemassa olevin ja maahanmuuttajataustaisten asiakkaiden ohjauksessa ja hoitotyössä
- analysoida omia ja muiden ihmisten haavoittuvuuteen liittyviä myyttejä, uskomuksia ja ennakkokäsityksiä ja edistää myönteisten asenteiden kehittymistä
Toteutustapa
Opetus toteutetaan on aikataulutettuina luentoina, seminaareina ja työpajoina sekä itsenäisinä tehtävinä. Verkkoyhteydellä tapahtuvaa opetusta ei tallenneta. Opinnon toteutusta tukee Canvas -oppimisympäristö.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojakson Canvas -oppimisympäristön kirjallisuus tai itse hankittu kirjallisuus.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
OSAAMISEN TUNNISTAMINEN JA TUNNUSTAMINEN NÄYTÖLLÄ
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta ja opintojakson Canvas -työtilasta.
TYÖN OPINNOLLISTAMINEN
Opiskelija voi hakea työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Opinnollistamisen tehtävänä on joko Kehittämis -tehtävä tai Blogi -tehtävä. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta ja opintojakson Canvas -työtilasta.
Ole yhteydessä pian ilmoittautumisen jälkeen mikäli teet vaihtoehtoisella tavalla kurssin.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
ALOITUS
-20.8 Miossa.
Opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Orientaatio alustaa aistipajaa ja pajaan osallistuminen edellyttää tätä. Aistipajaan valmistautuminen jatkuu 17.9 Miossa.
TYÖPAJAN ENNAKKOTEHTÄVÄ
- Korvan tutkimus ja huuhtelu -tehtävä
TYÖPAJA 23.9 ryhmät aamu ja iltapäivä (lukkarissa)
Työpajan aiheet: Kommunikaatiovaikeudet, aistivammat (kuulo, näkö) ja niiden tunnistaminen (korvantutkimus, kuulon ja kauko/lähinäön tutkiminen)
HARVINAISET SAIRAUDET SEMINAARI
-seminaariin kuuluu pakollinen ennakkotehtävä, jonka palautus 5.9. klo 8.00 mennessä.
-5.9. klo 12-15.30 Seminaari zoom yhteydellä
-seminaariohjelma tulee myöhemmin
24.9 alustus monialaiseen yhetistyöpäivään Zoom
MONIALAINEN PALVELUOHJAUS -PÄIVÄ 30.9 ja 1.10 Zoomissa pakollinen (ryhmäjako orientaatiossa)
BLOGI
-Tehdään mielellään 2-3 hengen ryhmissä (sovitusti yksin)
-Blogin palautus 10.11
-Toiselle ryhmälle annettava henkilökohtainen palaute blogista 10.11. mennessä keskustelualueelle
-Blogi arvioidaan 4 viikon sisällä
-Mikäli blogi vaatii täydennystä, niin täydennyksen aikataulu sovitaan ohjaavan opettajan kanssa.
Sisältö ja sen jaksotus
OSA 1.HAAVOITTUVIEN ASIAKASRYHMIEN TUKEMINEN 2 op
-Kulttuurisensitiivisyys
-Vankien terveydenhuolto
-Vammaisuus
-Aistivammaiset (kuulo- ja näkövammaisuus)
-Kommunikaatiovaikeudet
-Maahanmuuttajuus
-Työttömyys
-Harvinaiset sairaudet
OSA 2. MONIALAINEN PALVELUOHJAUS 1 op
-Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut erilaisissa haavoittuvissa tilanteissa
-Palveluohjaus
OSA 3. TYÖPAJA: Aisti-ja kommunikaatiovaikeudet ja niiden varhainen tunnistaminen
-Kuulon tutkiminen audiometrillä, kauko- ja lähinäön seulonta, korvan tutkiminen
-Kuvakommunikaatio
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty/ Hylätty