Mielenterveys- ja päihdehoitotyö (6 op)
Toteutuksen tunnus: SH00BS88-3016
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 03.12.2023
Ajoitus
01.01.2024 - 31.07.2024
Opintopistemäärä
6 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Lohja, sote
Toimipiste
Laurea Lohja
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus (SHF2), Laurea Lohja
Opettaja
- Anu Elorinne
Vastuuopettaja
Anu Elorinne
Ryhmät
-
SHF223KASairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, K23, Lohja
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata tavallisimmat lasten, nuorten ja aikuisten mielenterveyshäiriöt ja niiden keskeiset tutkimus- ja hoitomenetelmät
- hyödyntää tutkimustietoa ja suosituksia perustellessaan mielenterveys- ja päihdehoitotyössä tehtäviä päätöksiä, lähestymistapoja ja työmenetelmiä
- soveltaa voimavaralähtöisen vuorovaikutuksen periaatteita mielenterveys- ja päihdeasiakkaan hoidossa ja läheisten tukemisessa
- tunnistaa potilaan vaikeita tunteita, psyykkisen kuormituksen sekä surun ja kriisin ja osaa kuvata, miten auttaa potilasta ja hänen läheisiään niiden käsittelyssä
- kuvata mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmän, digitaalisten palveluiden ja moniammatillisen tiimi- ja verkostotyön merkityksen
- kuvata mielenterveyspotilaan lääkehoidon erityispiirteet
- selittää eettisten ohjeiden ja lainsäädännön merkityksen mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
- tunnistaa kulttuureihin ja alakulttuureihin liittyviä erityispiirteitä mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
- analysoida mielenterveys- ja päihdehoitotyöhön liittyviä eettisiä kysymyksiä
- analysoida omien asenteiden, käsitysten ja voimavarojen merkitystä potilaslähtöisen mielenterveys- ja päihdehoitotyön toteutumisessa
Toteutustapa
Tämä Mielenterveys- ja päihdehoitotyön opintojakso 6op on osa moduulia Päätöksenteko kliinisessä hoitotyössä ja toteutuu verkko-opintoina ( Zoom) ja kampuksella toteutuvana lähiopetuksena. Toteutukselle voivat osallistua Laurean sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajaopiskelijat.
Opintojaksolla hyödynnetään verkossa toteutuvaa käänteistä oppimista, etänä toteutettuja keskusteluluentoja ja työskentelyä pienryhmissä. Kampuksella toteutuva lähiopetus pitää sisällään työpajat, valtakunnallisen tietotestin sekä mahdollisesti 1-2 muuta kertaa joista päätämme yhteisesti opintojakson aloituksen yhteydessä. Edellytyksenä opintojaksolle osallistumiseen on, että sinulla on toimiva nettiyhteys ja tietokone, jossa on toimivat mikki ja kamera. Kameran käyttöä edellytetään Zoom -opetuksen yhteydessä.
Zoom luentoja ei nauhoiteta.
Sairaanhoitaja- sekä terveydenhoitajaopiskelijat suorittavat opintojakson aikana YleSh:n osaamisen arviointiin liittyvän tietotestin. Tietotesti ja kaikki uusinnat tehdään aina Lohjan kampuksella. Uusinnat toteutuvat yleisinä uusintatentti päivinä.
Aika ja paikka
Opintojakso sisältää Zoomissa tapahtuvia opetuskertoja ajankohdat löydät lukujärjestyksestä. Työpajat, Ylesh tietotesti toteutuu Lohjan kampuksella ( nämä kerrat + aloituskerta on läsnäolovelvoitteisia joten huomioithan tämän). Seminaari toteutuu Zoomissa mutta on myös läsnäolovelvoitteinen kerta.
Opetus on aikavälillä tammi-toukokuu. Kaikki opintojakson suoritukset tulee olla tehtynä huhtikuun aikana , jolloin opintojakson arvioinnit ovat valmiit toukokuussa. Mikäli jokin suoritus puuttuu ja arviointia ei ole mahdollisuus tehdä siirtyy suoritus automaattisesti syksyn 2024 toteutukseen ja arvioinnit tapahtuvat syksyn aikataulun mukaisesti.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojakson varsinainen lähdekirjallisuus:
Hämäläinen K, Kanerva A, Kuhanen C, Seuri T & Schubert C.
2017. Mielenterveyshoitotyö. Helsinki: Sanoma Pro. (luettavissa LaureaFINNA:ssa eKirjana)
Partanen A, Holmberg J, Inkinen M, Kurki M & Salo-Chydenius
S. 2015. Päihdehoitotyö. Helsinki: Sanoma Pro. (luettavissa LaureaFINNA:ssa eKirjana)
Ahola T & Ahola M. 2016. Väkivallasta turvallisuuteen. Helsinki:
Bookwell Oy.
Flinck A, Kälvinmäki J, Leppäkoski P & Paavilainen E. 2013.
Toimintaohje perhe- ja lähisuhdeväkivaltaa kohdanneiden ja
tehneiden hoitotilanteissa.
Psykiatrian erikoisalan käypä hoito -suositukset
Päihdelääketieteen käypä hoito -suositukset
Lasten psykiatria käypä hoito -suositukset
Lönnqvist J., Henriksson M & Marttunen M. 2017. Psykiatria.
Duodecim. (Saatavissa ekirjana ja luettavissa Oppiportin kautta)
Yksilön kohtaamista ja kokemusmaailmaa lähemmäs pääset mm. lukemalla blogikirjoituksia, romaaneja tai katsomalla elokuvia, jotka käsittelevät mielen sairauksia ja/tai päihdeongelmia.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opiskelijoiden tuottamaa materiaalia voidaan hyödyntää sekä nykyisellä että myöhemmillä opintojaksoilla opetusmateriaalina.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opintojakson aloituksessa läpikäydään opintojakson tarkempi sisältö ja toteutustapa sekä tehdään pienryhmäjaot. Osallistuminen orientaatioluennolle on edellytys opintojaksolle osallistumiselle (ks. tutkintosääntö). Läsnäolovaade on myös luennolla, missä on mukana kokemusasiantuntija, Ylesh tietotestissä, seminaarissa sekä työpajassa. Katso aina tarkemmat aikataulut ja mahdolliset muutokset Pakista.
Suositus on osallistuminen kaikkiin Zoomissa tapahtuvaan opetukseen, yhteinen keskustelu ja pohdinta on tärkeää oman osaamisen ja ymmärryksen lisäämiseksi eri teemoihin liittyen. Webinaareja ei nauhoiteta. Mikäli et pääse osallistumaan webinaareihin olet velvollinen opiskelemaan siellä käsitellyt asiat itsenäisesti. Poissaolot läsnäolovelvotteisilta kerroilta tulee korvata osallistumalla joko Hyvinkään tai Porvoon toteutuksen vastaaviin kertoihin tai seuraavan toteutuksen vastaavaan kokonaisuuteen syksyllä 24. Lisäksi kaikki opiskelijat osoittavat osaamisensa YleSh testissä ja opintojakson arvioitavassa tehtävässä.
YleSh testin uusintapäivät:
1. uusintakerta: huhtikuussa 24
Jos opiskelijalla on tarve vielä 2. uusintakertaan (toukokuussa 2023), sovitaan siitä erikseen opintojakson opettajien kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
6op = 162h opiskelijan työtä
Luennot ja työpajat 33 h
Valtakunnallinen tietotesti 1,5h
Itsenäinen opiskelu ja ryhmätyö 127,5h ( canvas tehtävät + seminaari työ ja esitys)
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojakson opiskeltuaan opiskelija osaa:
- kuvata tavallisimmat lasten, nuorten ja aikuisten mielenterveyshäiriöt ja niiden keskeiset tutkimus- ja hoitomenetelmät
- hyödyntää tutkimustietoa ja suosituksia perustellessaan mielenterveys- ja päihdehoitotyössä tehtäviä päätöksiä, lähestymistapoja ja työmenetelmiä
- soveltaa voimavaralähtöisen vuorovaikutuksen periaatteita mielenterveys- ja päihdeasiakkaan hoidossa ja läheisten tukemisessa
- tunnistaa potilaan vaikeita tunteita, psyykkisen kuormituksen sekä surun ja kriisin ja osaa kuvata, miten auttaa potilasta ja hänen läheisiään niiden käsittelyssä
- kuvata mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmän, digitaalisten palveluiden ja moniammatillisen tiimi- ja verkostotyön merkityksen
- kuvata mielenterveyspotilaan lääkehoidon erityispiirteet
- selittää eettisten ohjeiden ja lainsäädännön merkityksen mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
- tunnistaa kulttuureihin ja alakulttuureihin liittyviä erityispiirteitä mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
- analysoida mielenterveys- ja päihdehoitotyöhön liittyviä eettisiä kysymyksiä
- analysoida omien asenteiden, käsitysten ja voimavarojen merkitystä potilaslähtöisen mielenterveys- ja päihdehoitotyön toteutumisessa
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
OSA 1: Aktiivinen osallistuminen webinaareihin ja työpajaan.
Ryhmätyö = seminaarityö arvioidaan (K5-T1)
OSA 2: YleSh -tietotesti (K5-T1)
OSA 3: Canvasin "Osoita osaamisesi –testi" tehtynä. (HYV/HYL)
Osa 4: ryhmätyöskentelu + suullinen tentti/ keskustelu oman ryhmän ja opettajan kesken. Arvioidaan HYV/HYL
Kokonaisarvosana muodostuu YleSh -tietotestistä (50%) ja ryhmätyöstä (50%)
Kurssin arvioinnissa käytetään Laurean yleisiä arviointikriteerejä, vaatiivuustaso I: https://laureauas.sharepoint.com/sites/linkfi/Dokumentit/Arviointikriteerit%20amk%20s2018-.pdf