Sosiaali- ja terveysalan palveluiden kehittäminen ja yrittäjyys (6 op)
Toteutuksen tunnus: SH00BT03-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
20.05.2024 - 10.06.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
6 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
4 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Lohja, sote
Toimipiste
Laurea Lohja
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus (SHF2), Laurea Lohja
Opettaja
- Virpi Valkama
- Liisa Ranta
- Anja Mertanen
Vastuuopettaja
Liisa Ranta
Ryhmät
-
SHF222SASairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, S22, Lohja
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- toimia antaen näyttöä sisäisestä yrittäjyydestä omassa työskentelyssään
- toimia antaen näyttöä sitoutumisestaan asiakaslähtöisten ja vaikuttavien palveluiden kehittämiseen
- kriittisesti arvioida terveyttä ja hyvinvointia edistävien palvelujen vaikuttavuutta ja vaikutuksia sekä tunnistaa uudistamistarpeita yksilön, asiakasryhmien ja yhteiskunnan näkökulmasta
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida oman alansa innovaatioprojektin hyödyntäen monialaista asiantuntijayhteisöä ja –verkostoa
- käyttää soveltuvia tutkimus-, kehittämistyöntyön ja palvelumuotoilun menetelmiä innovaatioprojektissa
- arvioida innovaatioprojektin tuloksia, prosessia sekä syntynyttä tulosta suhteessa asetettuihin tavoitteisiin
- viestiä vakuuttavasti syntyneistä tuote- ja palveluratkaisuista ja liikeideoista
- osaa tuottaa laadukasta ja motivoivaa ohjausmateriaalia asiakkaan ja työyhteisön käyttöön
- tunnistaa sosiaali- ja terveysalan yrittäjyyden erityispiirteet ja merkityksen palvelujärjestelmässä
Toteutustapa
Opintojakso koostuu kahdesta moduulista: Sotepalveluiden yhteiskehittäminen ja Sairaanhoitaja yrittäjänä.
1.Opintojakso alkaa orientaatiotehtävällä.
2.Sotepalveluiden yhteiskehittäminen -moduuli (4 op)
- Palvelumuotoilun teoria (1 op)
Osuus suoritetaan täysin itsenäisesti tehtäväpalautusten aikataulu huomioiden.
Opinto edellyttää itseohjautuvuutta. Opinto ei sisällä yhteisiä tapaamisia eikä pari-
tai ryhmätyöskentelyä. Opiskelet kokonaisuuden Canvasiin rakennetussa
oppimisympäristössä, joka sisältää opiskelumateriaalin ja testin. Testin suoritus on
vähintään 7/10.Testistä ei anneta henkilökohtaista palautetta.
-Yhteiskehittämisprojekti (3 op)
Projekti toteutuu projektiryhmissä. Projektin toteutukseen sisältyy työpajoja
kampuksella sekä työskentelyä projektiryhmissä työpajojen välillä projektiryhmässä
sovitulla tavalla. Projektiopinnot edellyttävät osallistumisen projektin toteutukseen ja
projektiraportin koostamiseen projektiryhmässä.
3. Sairaanhoitaja yrittäjänä (2 op)
-Testi: Opinto suoritetaan itsenäisesti tehtäväpalautusten määräaikaan mennessä.
Opiskelet kokonaisuuden Canvasiin rakennetussa oppimisympäristössä, joka
sisältää opiskelumateriaalin ja testin. Testin suoritus on vähintään 7/10.Testistä ei
anneta henkilökohtaista palautetta.
-Kirjallinen tehtävä: Moduulissa on lisäksi kirjallinen tehtävä, jonka voit suorittaa
yksilö- tai parityönä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimateriaali ilmoitetaan Canvas -työtilassa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa Opiskelijaintrasta.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Yhteiskehittämisen projekti toteutuu yhteistyössä tilaajan kanssa. Projekti esitellään aloitusinfossa.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Kansainvälisyys toteutuksella
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Sotepalveluiden yhteiskehittäminen 4 op
-Palvelumuotoilu teoria 1 op
-Yhteiskehittämisen projekti 3 op
-työpajat
-työpajojen välissä toteutettavat projektityö projektiryhmässä
Sairaanhoitaja yrittäjänä 4 op
1 op on 27,5 h.
Opintojakson kokonaiskuormittavuus
Lähiopetus ja ohjaus 33% (51 h)
Itsenäinen opiskelu 35% (55 h)
Muu oppimistoiminta 33% (56 h)
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojaksolla keskitytään tarkastelemaan sairaanhoitajan roolia aktiivisena toimijana ja asiakaslähtöisten palveluiden kehittäjänä. Alansa kehittäjänä toimiminen on sairaanhoitajan osaamisen ydintä kliinisen osaamisen rinnalla. Nykyhetken ja tulevaisuuden työelämässä odotetaan ammattikorkeakoulusta valmistuvalta sairaanhoitajalta valmiuksia oman työn kehittämiseen ja alansa vaikuttajana toimimiseen.
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).
Sote -palveluiden yhteiskehittäminen-moduulissa on kaksi arvioitavaa tehtävää:
-Testaa tietosi palvelumuotoilusta arvioidaan asteikolla hyväksytty-hylätty.
Hyväksytty suoritus edellyttää, että saat tietotestistä vähintään 7/10.
Voit uusia testin kaksi kertaa.
-Yhteiskehittämisprojekti -tehtävä arvioidaan numeraalisesti asteikolla HYL-K5.
Tehtävä tehdään tiimityönä.
T1 arvosanaan tarvitaan vähintään 40/100 pistettä. Arviointi perustuu tehtävän
arviointitaulukon kriteereihin.
Sairaanhoitaja yrittäjänä-moduulissa on kaksi arvioitavaa tehtävää:
-Sote-toimialan erityispiirteet -tietotesti arvioidaan asteikolla hyväksytty-hylätty.
Hyväksytty suoritus edellyttää, että saat tietotestistä vähintään 7/10.Voit uusia testin
kaksi kertaa.
-Yrittäjäksi sosiaali- ja terveysalalle -tehtävä arvioidaan numeraalisesti asteikolla T1-
K5. T1 arvosanaan tarvitaan vähintään 40/100 pistettä. Arviointi perustuu
tehtävän arviointitaulukon kriteereihin.
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Ouriginalin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja
kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin
yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin