Siirry suoraan sisältöön

Seksuaali- ja lisääntymisterveys (3 op)

Toteutuksen tunnus: SH00BS95-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 03.12.2023

Ajoitus

01.01.2024 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

34 % Lähiopetus, 66 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Lohja, sote

Toimipiste

Laurea Lohja

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Sairaanhoitajakoulutus (SHF2), Laurea Lohja

Opettaja

  • Anu Elorinne

Vastuuopettaja

Anu Elorinne

Ryhmät

  • SHF222SA
    Sairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, S22, Lohja

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- soveltaa tietojaan anatomiasta ja fysiologiasta seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisessä
- analysoida seksuaalisuuden ja sukupuolen moninaisuuden merkitystä työssään
- soveltaa tutkimustietoa ja suosituksia tunnistaessaan seksuaali- ja lisääntymisterveyteen vaikuttavia tekijöitä ja perustellessaan niiden tukemisen menetelmiä
- tunnistaa potilaan seksuaalisuuteen liittyvät ohjauksen tarpeet sairauksien ja kriisien yhteydessä
- ottaa puheeksi seksuaalisuuteen liittyvät asiat potilaan ja hänen läheisensä kanssa
- toteuttaa seksuaaliohjausta osana sairaanhoitajan/terveydenhoitajan työtään
- kuvata keskeisimmät naistentaudit ja niiden tutkimuksen, hoidon ja seurannan
- kuvata ja selittää raskauden, synnytyksen ja lapsivuodeajan normaalin kulun ja seurannan
- kuvata ja perustella raskauden, synnytyksen ja lapsivuodeajan keskeiset tutkimukset ja hoitotyön menetelmät
- kuvata äidin, vastasyntyneen ja perheen hoidon periaatteet lapsen syntymän jälkeen

Toteutustapa

Monimuotototeutus:

Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö. Opintojakson aloituskerta toteutuu Zoomissa ( Läsnäolovelvoite). Opintojakso pitää sisällään 3 moduulia joissa jokaisessa osuudessa on tehtäviä ja testi.

Kevään aikana on itsenäistä työskentelyä moduulien 1-3 osalta ( tehtäviä ja testejä)
Työpajat kampuksella ( läsnäolovelvoite)
Palaute/ reflektio tehtävistä >> tästä sovitaan erikseen opintojakson aloituksessa.


Opinnolla on aikataulutettua opetusta tai ohjausta Zoomissa että kampuksella. Zoom kertoja ei tallenneta. Opinnossa on pari- tai ryhmätyöskentelyä ( työpajat). Tehtävistä annetaan palautetta opettajan toimesta sekä voidaan hyödyntää myös vertaispalautteenantoa.

Opintojakson aikataulu ja toteutuskuvaus päivittyy opintojen alkaessa. Tällä hetkellä lukujärjestykseen on merkattu 2 zoom opetuskertaa, yksi työpaja kerta/ ryhmä. Itsenäinen opiskelu tapahtuu 21.8-29.10 välisenä aikana. Opintojakson aloitus ja työpajat ovat läsnäolovelvoitteisia kertoja.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaali avautuu Canvasissa opintojen alkaessa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Jos haluat enemmän tietoa asiaan liittyen ota yhteys opintojakson opettajaan. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Orientaatiossa ( opintojakson aloitus) / läsnäolovelvoite / Zoom
Työpajoissa läsnäolovelvoite / Kampus
Itsenäinen työskentely Moduulien tehtävien parissa

Tarkemmat päivämäärät löytyvät lukujärjestyksestä.


Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Opintojakson laajuus on 80h joista zoom opetukset ja työpajat ovat 7 tuntia. Itsenäiseen opiskeluun jää aikaa 73t eli n. 24 tuntia työskentyä/ moduuli.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakso sisältää:
Osa 1: Seksuaalisuus
Testaa osaamisesi: Seksuaaliterveyden käsitteet
Kokoava tehtävä: Seksuaalisuus

Osa 2: Seksuaali- ja lisääntymisterveys
Tentti: Seksuaali- ja lisääntymisterveys

Osai 3: Normaalin raskauuden, synnytyksen ja lapsivuodeajan seuranta
Verkkokeskustelu teemoista:
Raskaana olevan äidin ja sikiön voinnin seuranta
Elintapaohjaus
Synnytykseen valmistautuminen
Psykososiaalinen tuki
Äidin ja vastasyntyneen voinnin seuranta synnytyksen jälkeen

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa 1.

Opintojakson arviointi arvosanalla T1-K5.
Arvosana T1 edellyttää, että opiskelijaa saa vähintään 50 % kokonaispistemäärästä.
Tehtävät painotetaan seuraavasti:
Seksuaalisuus 25 %
Seksuaali- ja lisääntymissterveys 50 %
Raskaus, synnytys ja lapsivuodeaika 25 %

Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä.

Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Ouriginalin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä