Soveltava liikunta (5 op)
Toteutuksen tunnus: G8364-3006
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
22.05.2023 - 28.05.2023
Ajoitus
04.09.2023 - 31.10.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laurea Otaniemi, sote
Toimipiste
Laurea Otaniemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus (SFG2), Laurea Otaniemi
Opettaja
- Valpuri Seikkula
- Kaisa Porkka-Toivonen
Vastuuopettaja
Valpuri Seikkula
Ryhmät
-
SFG221SNFysioterapeuttikoulutus, päivätoteutus, S21, Otaniemi
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- arvioida ja edistää asiakkaan osallistumista ja liikuntakäyttäytymistä eri toimintaympäristöissä
- soveltaa fysioterapeuttisen ohjauksen ja neuvonnan, terapeuttisen harjoittelun ja terveysliikunnan keinoja eri-ikäisille asiakkaille
- ohjata asiakkaalle tarkoituksenmukaisia soveltavan liikunnan palveluja
- toimia monitoimijaisessa yhteistyössä muiden soveltavaa liikuntaa järjestävien tahojen ja henkilöiden kanssa.
Toteutustapa
Tutustut opintojaksolla fysioterapeutin työn kannalta olennaisiin soveltavan liikunnan lajeihin, ohjauksen keinoihin, apuvälineisiin ja tapoihin soveltaa terapeuttista harjoittelua eri kohderyhmille. Painotus opintojaksolla on erityisesti lasten ja nuorten fysioterapiassa.
Opintojakso sisältää itsenäistä opiskelua monipuolisen materiaalin avulla, käytännön harjoituksia, asiantuntijoiden puheenvuoroja sekä ohjaamista yhdessä yhteiskumppaneiden kanssa oikeille asiakasryhmille.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
EIPET, European Inclusive Physical Education training,
- Kenny, M., McNeela, E. & Shevlin, M. 2005. Living and learning: the school experience of some young people with disabilities. Teoksessa Mind, M. & Rix, J. (toim.) Curriculum and Pedagogy in Inclusive Education: Values into practice.
- Mälkiä, E. & Rintala, P. 2002. Uusi Erityisliikunta. Liikunnan sovellukset erityisryhmille. Liikuntatieteellisen Seuran julkaisu nro 154
- Rintala, P., Huovinen, T. & Niemelä, S. 2012. Soveltava liikunta. Liikuntatieteellisen Seuran julkaisu nro 168
- Swain, J., French, S. & Cameron, C. 2003. Controversial issues in a disabling society. Buckingham; Philadelphia, PA: Open University Press.
- MALIKE, matkalle, liikkeelle, keskelle elämää: http://www.malike.fi/
- SoveLi ry: http://www.soveli.fi/
- Suomen Paraolympiakomitea: http://www.paraolympia.fi
- Välineet: http://www.valineet.fi/
- Paralympiasanasto: https://www.lts.fi/media/lts_julkaisut/lts_selvityksia/soveltavan-liikunnan-ja-paraurheilun-sanasto.pdf
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opintototeutuksesta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Osaamisanalyysit tulee lähettää toteutuksen opettajille orientaation jälkeen, viikon sisällä orientaatiosta.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Kurssin aikana tehdään yhteistyötä Paralympiakomitean, Rinnekodin ja Espoon kaupungin kanssa.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
100 % läsnäoloa edellytetään orientaatiossa, monialaisissa erityiskasvatuksen päivissä, työpajoissa ja työelämäyhteistyöhön liittyvissä tapaamisissa. Opintojakson aikataulu näkyy Pakissa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op vastaa keskimäärin 27 tuntia
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojaksolla rakennat soveltavan liikunnan tietoperustaa itsenäisellä opiskelulla, tehtävillä sekä työpajoissa. Kontaktitapaamisissa on asiantuntijavierailuja ja perehtymistä soveltavan liikunnan tietoperustaan. Työpajoissa harjoitellaan erityisliikuntaryhmien ohjaamista ja pääset kokeilemaan soveltavan liikunnan apuvälineitä. Soveltavan liikunnan ohjaamista harjoitellaan Espoon kaupungin psykomotoriikkakerhoa ja erityiskuntoutujien kuntosaliryhmää ohjaamalla. Opiskelija valitsee myös kahden vapaavalintaisen moduulin (Paralympiakomitean Valttitoiminnan tai Rinnekodin) välillä. Lisäksi opiskelijat osallistuvat monialaisiin erityiskasvatuspäiviin 20.-21.9.2023 yhdessä sosionomi-, terveydenhoitaja ja sairaanhoitajaopiskelijoiden kanssa.
Lisätietoja opiskelijoille
Ennen opintojaksolle osallistumista, sinulla tulisi olla osaamista asiakkaan tutkimisesta, terapeuttisesta harjoittelusta, fysioterapiamenetelmistä. Lisäksi olisi suositeltavaa, että olet ollut jo työelämäharjoittelussa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Hylätty (0)
Opintojakso on hylätty, jos opiskelija
- ei osallistu pakollista läsnäoloa vaativiin opetuskertoihin
- ei suorita annettuja oppimistehtäviä