Ohjelmoinnin perustaito (5 op)
Toteutuksen tunnus: R0027-3024
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
22.05.2023 - 28.05.2023
Ajoitus
18.09.2023 - 04.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, tiko
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Tietojenkäsittelyn koulutus, digitaalisten palveluiden kehittäminen (NDV2), Laurea Tikkurila
Opettaja
- Kari Häkkinen
Vastuuopettaja
Kari Häkkinen
Ryhmät
-
NDV223KATietojenkäsittelyn koulutus, digitaalisten palveluiden kehittäminen, monimuotototeutus, K23, Tikkurila
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- käyttää ohjelmointikielen perussyntaksia ja rakenteita
- suunnitella, toteuttaa ja testata pienimuotoisia ohjelmia hyvää ohjelmointitapaa noudattaen
Toteutustapa
Tämä on monimuotototeutus. Opetus/ohjaus ilta- ja päiväaikaan verkossa sekä kampuksella.
Opintojakson voit suorittaa:
a) Osallistumalla lähi- ja etäopetustunneille Tikkurilassa/Zoomissa ja suorittamalla tehtävät
b) Etänä opiskelemalla materiaalit itsenäisesti ja suorittamalla tehtävät
Tehtävät suorittamalla voi saada enintään H3 arvosanan. Opintojakson lopuksi järjestetään vapaaehtoinen loppukoe, jonka avulla voi korottaa arvosanaa 0-2 pykälää. Ks lisää kohdasta "Arviointi".
Opintojakson voi suorittaa joko osallistumalla lähitunneille, tai osittain/kokonaan etäopiskeluna verkossa. Joitakin osa-alueita tehdään täysin etänä, itsenäisesti opiskellen. Lähitunneille voi osallistua, vaikka yleensä opiskelisikin itsenäisesti verkossa.
Lähitunneilla voit tehdä soveltavia tehtäviä ja voit pyytää tarvittaessa opettajalta apua.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opettajan tarjoamat materiaalit (-> Canvas)
- Verkkolähteet
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä, joka vastaa keskimäärin 133,5 työtuntia. Tuntimäärä vaihtelee paljon opiskelijoittain muiden muassa ja erityisesti aiemmasta osaamisesta riippuen. Erityistä aiempaa osaamista ei edellytetä.
Opintojaksolla tehdään harjoituksia jatkuvasti, koko opintojakson ajan. Opiskelijan on varattava lähituntien lisäksi runsaasti aikaa opintojakson tehtävien tekemiseen. Tehtävät ovat osittain ryhmissä, osittain itsenäisesti tehtäviä.
Sisältö ja sen jaksotus
Jaksolla opiskellaan proseduraalista ohjelmointia. Olio-ohjelmointia käsitellään vain paradigmaerojen avaamiseksi.
• Algoritmit, tyypit, muuttujat, lauseet ja lausekkeet
• Tulostamista, lukemista ja operaattoreita
• Perusohjelmointirakenteet (Peräkkäisyys, Valinta, Toisto)
• Funktiot (Metodit)
• Taulukot ja muut tietorakenteet
Lisätietoja opiskelijoille
Tällä opintojaksolla opiskellaan ohjelmoinnin perusteita. Aiempaa ohjelmointikokemusta ei tarvita.
Tällä opintojaksolla käytetään Python -ohjelmointikieltä.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä. Ks lisää täältä -> https://laureauas.sharepoint.com/sites/studentFin_opintosuorituksetjaarviointi/Jaetut%20asiakirjat/Forms/AllItems.aspx?id=%2Fsites%2FstudentFin%5Fopintosuorituksetjaarviointi%2FJaetut%20asiakirjat%2FArviointikriteerit%20amk%2Epdf&parent=%2Fsites%2FstudentFin%5Fopintosuorituksetjaarviointi%2FJaetut%20asiakirjat
Arviointinäyttö saadaan ryhmätehtävistä, yksilötehtävistä ja loppukokeesta.
Loppukoe on vapaaehtoinen. Loppukokeen avulla voi korottaa ryhmä- ja yksilötehtävien perusteella saatua arvosanaa enintään kaksi pykälää. Pelkillä tuntitehtävillä ei voi saada parempaa arvosanaa kuin H3.
Opettaja voi huomioida arvioinnissa korottavasti erityiset näytöt tehtävien puitteissa.
Hylätty (0)
Opiskelija ei saavuta opinnoissaan hyväksyttävää tasoa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Ammatillinen Tietoperusta, Tiedonhaku Ja Raportointi
• osaa käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
• osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä
• osaa raportoida
Ammatillinen Toiminta Ja Työelämän Kehittäminen
• osaa toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
• osaa toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
• osaa ottaa vastaan ohjausta
Ryhmätyötaidot, Johtaminen Ja Vastuullisuus
• osaa toimia ryhmän jäsenenä
• osaa suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
• osaa toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
• osaa noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Ammatillinen Tietoperusta, Tiedonhaku Ja Raportointi
• osaa käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
• osaa koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
• osaa raportoida sovitulla tavalla
Ammatillinen Toiminta Ja Työelämän Kehittäminen
• osaa toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
• osaa toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
• osaa osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
Ryhmätyötaidot, Johtaminen Ja Vastuullisuus
• osaa toimia tavoitteellisesti ryhmässä
• osaa suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
• osaa havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
• osaa perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Ammatillinen Tietoperusta, Tiedonhaku Ja Raportointi
• käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
• vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
• raportoida ja viestiä ammattimaisesti
Ammatillinen Toiminta Ja Työelämän Kehittäminen
• toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
• ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän
tarpeisiinsa vastaamisesta
• ennakoida ohjaustarpeitaan
Ryhmätyötaidot, Johtaminen Ja Vastuullisuus
• edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
• hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
• toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
• suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden