Mental Health and Substance Abuse Nursing (6 cr)
Code: SH00BS88-3014
General information
- Enrollment
-
22.05.2023 - 28.05.2023
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
01.08.2023 - 31.12.2023
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 6 cr
- Local portion
- 6 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Campus
- Laurea Otaniemi
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 40
- Degree programmes
- Sairaanhoitajakoulutus (SHG2), Laurea Otaniemi (Finnish)
- Teachers
- Silja Laitila
- Pia Lahtinen
- Teacher in charge
- Pia Lahtinen
- Groups
-
SHG222SA2Sairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, S22, Otaniemi, ryhmä 2
- Study unit
- SH00BS88
Learning outcomes
The student is able to
- describe the most common mental health disorders in children, young people and adults and their main examination and treatment methods
- use evidence-based information and recommendations when justifying decisions, approaches and working methods used in mental health and substance abuse nursing care
- apply the principles of resource-oriented interaction in the care of a mental health and substance abuse clients and in supporting the significant others
- recognise the patient's difficult emotions, psychological strain, grief and crisis, and describe how to help the patient and their significant others to manage these difficult feelings
- describe the significance of the service system for mental health and substance abuse nursing, digital services and work in multiprofessional teams and networks
- describe the special features of medication treatment in mental health nursing
- explain the significance of ethical guidelines and legislation in mental health and substance abuse nursing
- recognise special features related to cultures and subcultures in mental health and substance abuse nursing
- analyse ethical questions related to mental health and substance abuse nursing
- analyse the significance of their own attitudes, perceptions and resources when implementing client-oriented nursing
Location and time
Kts. yst. opintojakson aikataulu kalenterista/Tuudosta
Opintojakso toteutuu osin kampuksella ja osin verkossa (yhteistoiminnalliseen oppimiseen perustuvat Zoom-tunnit).
Materials
Oppimisalustana käytämme Canvasin työtilaa. Työtila on rakennettu perustuen alla olevaan aineistoon. Samat lähteet ovat myös YleSh:n aineistoa:
Hämäläinen K, Kanerva A, Kuhanen C, Seuri T & Schubert C.
2017. Mielenterveyshoitotyö. Helsinki: Sanoma Pro. (luettavissa LaureaFINNA:ssa eKirjana)
Partanen A, Holmberg J, Inkinen M, Kurki M & Salo-Chydenius
S. 2015. Päihdehoitotyö. Helsinki: Sanoma Pro. (luettavissa LaureaFINNA:ssa eKirjana)
Ahola T & Ahola M. 2016. Väkivallasta turvallisuuteen. Helsinki:
Bookwell Oy.
Flinck A, Kälvinmäki J, Leppäkoski P & Paavilainen E. 2013.
Toimintaohje perhe- ja lähisuhdeväkivaltaa kohdanneiden ja
tehneiden hoitotilanteissa. (Linkittyy ulkoiselle sivustolle.)
Psykiatrian erikoisalan käypä hoito -suositukset
Päihdelääketieteen käypä hoito -suositukset
Lasten psykiatria käypä hoito -suositukset
Suositeltavaa luettavaa ovat kaikki mielenterveys- ja päihdehoitotyön sekä kliinisen psykologian kirjallisuus. Yksilön kohtaamista ja kokemusmaailmaa lähemmäs pääset mm. lukemalla blogikirjoituksia, romaaneja tai katsomalla elokuvia, jotka käsittelevät mielen sairauksia ja/tai päihdeongelmia.
Teaching methods
Opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Opintojaksolla opiskelijan tehtävänä on lisäksi suorittaa orientaatiotehtävä. Sen tekemällä opiskelija osoittaa olevansa opintojaksolla mukana.
Pieni osa tunneista taltioidaan, mutta käytämme tunneilla runsaasti osallistavia menetelmiä, emmekä nauhoita opiskelijoiden osuuksia.
Opintojaksolla hyödynnetään verkossa toteutuvaa käänteistä oppimista, keskusteluluentoja, case-työskentelyä pienryhmissä sekä minisimulaatioita.
Opintojakson oppimistehtävä on kehittämispohjaisen oppimisen mallin mukainen ja se toteutetaan yhteistyössä aidon työelämäkumppanin kanssa.
Opintojaksoon kuuluu YleSH kokeet. Kyseessä on tietotesti. Tietotesti arvioidaan numeerisesti. Pienryhmässä toteutettava LbD-tehtävä arvioidaan numeerisesti. Tietotestiin opiskelija saa osallistua sen jälkeen, kun on hyväksytysti läpäissyt Canvasissa osoita osaamisesi -testin. Testi ei vaikuta opintojakson arviointiin, mutta se valmentaa YleSh-koketta varten.
Employer connections
Opintojaksolla toteutetaan mielenterveyden edistämiseen ja mielen hyvinvointiin tai päihteisiin liittyvä oppimistehtävä pienryhmässä aidon työelämäkumppanin kanssa (Laurea).
Exam schedules
Opintojakson aloitus .2023 8.30-15.45 Otaniemen kampuksella. Läsnäolovelvoite Laurean tutkintosäännön mukaisesti.
Zoom-tunnit:
YleSh-koe ja työpajapäivä kampuksella 8.30-15.45 Otaniemen kampuksella.
Completion alternatives
Opiskelija voi sopia osittaisesta osaamisensa näytöstä yksilöllisesti opintojakson opettajien kanssa. YleSh-kokeet kuuluvat kuitenkin jokaisen opiskelijan suoritukseen opintojaksolla.
Student workload
Opintojakson laajuus on yhteensä 6 op = 162 h.
Psykiatria ja päihdetyö -osiot (kapseli perässä) 1 op = n. 27 h: opiskelija voi opiskella asiasisällön itselleen parhaiten sopivana aikana ja parhaaksi kastomallaan tavalla. Tehtäviä voi mieluusti tehdä myös yhdessä.
Mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyö 5 op= 135 h: opiskelijoita osallistavat ja aktivoivat tunnit, itsenäinen opiskelu, kokeeseen valmistautuminen sekä Hoitosuhteessa huomioitavaa -posteri
Content scheduling
Canvas-oppimisalustan sisältö sekä omaa oppimistasi tukevat tehtävät sekä muu opiskelu täydentävät toisiaan. Suosittelemme, että perehdyt ohjeiden mukaan ennen tunteja tiettyihin materiaaleihin. Se tukee oppimistasi ja kehittymistäsi ammatillisesti tällä hoitotyön osa-alueella.
Avaamme Canvas-työtilan opintojaksolle hyväksytyille opiskelijoille viimeistään 5.6.2023. Voit aloittaa itsenäisten tehtävien tekemisen jo silloin. Esim.ne sisällöt, joiden perässä on kapselin kuva, on tarkoitettu itseopiskeltaviksi.
Muista tehdä myös orientaatiotehtävä heti opinnot aloittaessasi.
Evaluation scale
Approved/Failed
Further information
Opintojakson tavoitteet
-kuvata tavallisimmat lasten, nuorten ja aikuisten mielenterveyshäiriöt ja niiden keskeiset tutkimus- ja hoitomenetelmät
-hyödyntää tutkimustietoa ja suosituksia perustellessaan mielenterveys- ja päihdehoitotyössä tehtäviä päätöksiä, lähestymistapoja ja työmenetelmiä
-soveltaa voimavaralähtöisen vuorovaikutuksen periaatteita mielenterveys- ja päihdeasiakkaan hoidossa ja läheisten tukemisessa
-tunnistaa potilaan vaikeita tunteita, psyykkisen kuormituksen sekä surun ja kriisin ja osaa kuvata, miten auttaa potilasta ja hänen läheisiään niiden käsittelyssä
-kuvata mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmän, digitaalisten palveluiden ja moniammatillisen tiimi- ja verkostotyön merkityksen
-kuvata mielenterveyspotilaan lääkehoidon erityispiirteet
-selittää eettisten ohjeiden ja lainsäädännön merkityksen mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
-tunnistaa kulttuureihin ja alakulttuureihin liittyviä erityispiirteitä mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
-analysoida mielenterveys- ja päihdehoitotyöhön liittyviä eettisiä kysymyksiä
-analysoida omien asenteiden, käsitysten ja voimavarojen merkitystä potilaslähtöisen mielenterveys- ja päihdehoitotyön toteutumisessa