Siirry suoraan sisältöön

Johtajuus, yrittäjyys ja uudistuva hoitotyö (10 op)

Toteutuksen tunnus: SH00BJ48-3030

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

28.11.2022 - 04.12.2022

Ajoitus

01.01.2023 - 31.07.2023

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

6 op

TKI-osuus

4 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Otaniemi, sote

Toimipiste

Laurea Otaniemi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Sairaanhoitajakoulutus (SHG2), Laurea Otaniemi

Opettaja

  • Hannamari Talasma
  • Sari Haapa
  • Reija Korhonen

Vastuuopettaja

Hannamari Talasma

Ryhmät

  • SHG221KA
    Sairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, K21, Otaniemi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- perustella keskeiset kansalliset ja kansainväliset terveyspoliittiset linjaukset sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaympäristön muutossuunnassa
- arvioida terveyttä ja hyvinvointia edistävien palvelujen vaikuttavuutta sekä uudistamistarpeita yksilön ja yhteiskunnan näkökulmasta
- analysoida uudistuvan organisaation, toimivan työyhteisön ja johtamisen hyviä käytäntöjä
- johtaa ja koordinoida omaa ja tiimin toimintaa
- arvioida laadunhallinnan, kustannustehokkuuden ja potilasturvallisuuden toteutumista ja siihen vaikuttavia tekijöitä
- tunnistaa sosiaali – ja terveysalan yrittäjyyden erityispiirteet ja merkityksen palvelujärjestelmässä
- tuottaa ja kuvata uusi liikeidean (tuote – tai palvelu) sosiaali – ja terveyspalveluihin
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida innovaatioprojektin osana moniammatillista asiantuntijayhteisöä ja –verkostoa
- käyttää soveltuvia tutkimus-, projektityön ja palvelumuotoilun menetelmiä innovaatioprojektissa
- arvioida innovaatioprojektin prosessia sekä syntynyttä tulosta suhteessa asetettuihin tavoitteisiin

Toteutustapa

Johtajuus: suoritetaan kokonaan verkossa Canvas -työtilassa. Tehtävien palautukset opinnon aikataulun mukaisesti.

Yhteiskehittäminen osana uudistivaa hoitotyötä: Verkko-opiskelu Canvasissa palvelumuotoilun itsenäisten tehtävien osalta. Aktivoiva ja osallistava kontaktiopetus/-verkko-opetus, työskentely työpajoissa (Zoom) palvelumuotoillun vaiheiden mukaisesti. Kehittämisprojekti toteutuu aidossa yhteistyössä työelämäkumppanin kanssa.

Yrittäjyys: Yrittäjyysopinnot suoritetaan kokonaan verkko-opintoina Canvas -työtilassa itsenäisesti ja omassa aikataulussa.Tehtävät arvioidaan kerran kuukaudessa tiettyinä päivinä.

Aika ja paikka

Kts. yst, kalenteri tai Tuudo. Opintojakson aloitus ma 16.1.2023 klo 8.30-14.00 Zoomissa; https://laurea.zoom.us/j/66633255489. Toteutuksen työpajat pidetään Zoomissa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaali löytyy Canvas -työtilasta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Campusonlinen vastaavat opinnot.

Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opintototeutuksesta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Osallistava yhteiskehittäminen -projekti toteutuu kokonaisuudessaan työelämäyhteistyössä.
Johtajuusopintoja integroidaan osittain harjoittelussa/työelämässä toteutettaviksi.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

16.01.2023 08.30 - 14.00:Opintojakson info sekä Yhteiskehittämisen ja palvelumuotoilun työpaja I - (läsnäolovelvoite)
07.02.2023 08.30 - 11.45: Uudistuva hoitotyö - Yhteiskehittämisen ja palvelumuotoilun työpaja II
02.03.2023 08.30 - 11.45: Uudistuva hoitotyö - Uudistuva hoitotyö -Yhteiskehittämisen ja palvelumuotoilun työpaja III
24.03.2023 08.45 - 14.00:Projektityöskentely tiimien omassa aikataulussa, ohjausta tiimeittäin
15.05.2023 08.30 - 12.00: Uudistuva hoitotyö - Innovaatioiden julkistamistilaisuus

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Johtajuus 4 op 108 h
Yhteiskehittäminen tiimissä 4 op 108 h
Yrittäjyys 2 op 54 h

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakson ydintä on sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaympäristön ja palveluiden arviointi ja kehittäminen sekä hyvinvointiyrittäjyyden perusteiden tunteminen. Tavoitteena on, että opiskelija osaa toimia tiimivastaavana, alansa vaikuttajana ja kehittäjänä sekä hyvinvointipalvelujen tuottajana. Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa kriittisesti arvioida oman, tiimin ja työyhteisön toiminnan merkitystä ja vaikuttavuutta osana terveydenhuollon palvelujärjestelmää sekä verkostoja nyt ja tulevaisuudessa. Opiskelija saa valmiudet kehittää ja innovoida uusia palveluita, tuotteita ja työprosesseja.

Johtajuus 4 op, verkossa. Sisältönä 1) sairaanhoitajuus ja itsensä johtaminen, 2) johtajuus toimivissa työyhteisöissä, 3) keskeiset terveyspoliittiset linjaukset sotepalveluissa ja 4) sairaanhoitaja toiminnan laadun arvioijana.

Yhteiskehittäminen 4 op, verkossa, lähitapaamiset koko ryhmille ja erikseen sovittavat pienryhmäohjaukset sekä työelämäyhteistyö. Opinnon sisältönä on yhteiskehittämisen projektin toteutus palvelumuotoilun avulla.

Yrittäjyys 2 op, verkossa: Yrittäjyys osana uraa -kokonaisuuden kaksi Canvas -moduulia. Kokonaisuus sisältää osiot oman osaamisen tunnistamisesta yrittäjänä, tulevaisuuden työelämästä ja alustataloudesta. Näistä kolmesta vaihtoehdosta opiskelija valitsee kaksi osiota oman mielenkiinnon mukaan.

Lisätietoja opiskelijoille

Moduulissa määriteltyä osaamista voi kehittää joko osallistumalla opintojaksoihin tai työskentelemällä projekteissa.

Ensimmäisellä lähiopetuskerralla tulee olla paikalla, jolloin vahvistetaan osallistuminen ja paikka opintojaksolle.Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.(Lauran tutkintosääntö.)

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Opinnon tavoitteena olevan osaamisen arvioinnissa käytetään Laurean yhteisten arviointikriteereiden vaativuustasoa 2. Kaikissa moduuleissa arviointi perustuu kirjallisiin tehtäviin, jotka arvioidaan T1-K5. Opintojaksojen osien tarkemmat arviointiperusteet ilmoitetetaan ja käydään läpi opintojaksojen orientaatioissa.

Hylätty (0)

Opiskelija ei saavuta hyväksytyn suorituksen kriteerejä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa
-käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa
perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
-toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa
toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
-kuvata oman toimintansa
merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa
opinnon osaamistavoitteisiin

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa
-arvioida kriittisesti tietoa ja perustella
toimintaansa tutkitun tiedon avulla
-esittää ratkaisuja ammatillisiin
tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas-
tai kumppanisuhdetta
-edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä
ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa
kehittymistä suhteessa opinnon
osaamistavoitteisiin

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa
-arvioida ja kehittää ryhmän
yrittäjämäistä ja vastuullista
työskentelyotetta
- arvioida osaamisen
hyödyntämismahdollisuuksia sekä
suunnitella omaa ja ryhmän
kehittymistä
-arvioida tuotetun tiedon, taidon
tai idean sovellettavuutta ja
vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai
yhteistyötahojen tarpeita
-analysoida hankittua tietoa ja tehdä
päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja
kokemuksellisen tiedon toisiinsa

Lisätiedot

Syksyllä 2021 otettiin käyttöön uusi opetussuunnitelma. Aiemman opetussuunnitelman opintojakso SH00BJ48 Johtajuus, yrittäjyys ja uudistuva hoitotyö 10 op korvautuu opintojaksolla SH00BT03 Sosiaali- ja terveysalan palveluiden kehittäminen ja yrittäjyys 6 op ja SH00BT04 Työyhteisön ja tiimin toiminnan johtaminen 3 op. Huomio, että opintopistemäärä on uuden opetussuunnitelman opintojen mukaan pienempi kuin aikaisemmassa opetussuunnitelmassa. Käy keskustelua opettajatuutorisi kanssa opintojen kokonaisuuteen liittyen, mikäli sinulla on tarve korvata aiemman opetussuunnitelman mukainen opinto.