Haavoittuvat asiakkaat ja palveluiden integraatio (3 op)
Toteutuksen tunnus: SH00BS97-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
22.05.2023 - 06.08.2023
Ajoitus
15.08.2023 - 13.10.2023
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
67 % Lähiopetus, 33 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Lohja, sote
Toimipiste
Laurea Lohja
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus (SHF2), Laurea Lohja
Opettaja
- Minna Launonen
- Katja Laukkanen
Vastuuopettaja
Katja Laukkanen
Ryhmät
-
SHF222KASairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, K22, Lohja
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa ja analysoida haavoittuvuutta lisääviä tekijöitä, siihen liittyviä tuen tarpeita ja niiden merkitystä hoitotyössä
- analysoida monikulttuuriseen asiakastyöhön ja maahanmuuttoon liittyviä erityiskysymyksiä sosiaali- ja terveydenhuollossa
- kohdata sensitiivisesti haavoittuvassa asemassa olevat asiakkaat hoito- ja palvelutilanteissa
- edistää haavoittuvassa asemassa olevan asiakkaan ja heidän läheistensä toimijuutta, osallisuutta ja kuntoutumista osana hoitotyötä
- kuvata haavoittuvassa asemassa olevien asiakasryhmien palveluverkoston, eri toimijoiden tehtävät osana hoito- ja palveluketjua ja konsultoida muita asiantuntijoita
- kriittisesti arvioida sosiaali- ja terveysalan palveluprosesseja haavoittuvassa asemassa olevien näkökulmasta ja toteuttaa palveluohjausta
- hyödyntää tutkimustietoa ja suosituksia haavoittuvassa asemassa olevin ja maahanmuuttajataustaisten asiakkaiden ohjauksessa ja hoitotyössä
- analysoida omia ja muiden ihmisten haavoittuvuuteen liittyviä myyttejä, uskomuksia ja ennakkokäsityksiä ja edistää myönteisten asenteiden kehittymistä
Toteutustapa
Opetus toteutetaan:
Luentoina,työpajoina sekä itsenäisinä tehtävinä.
Opinnolla on aikataulutettua opetusta, ohjausta sekä kampuksella että etänä. Etäopetusta ei tallenneta.Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojakson Canvas -oppimisympäristön kirjallisuus. Itse hankittu kirjallisuus.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
-
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
ALOITUS 15.8 lähiopetus (läsnäolo)
29.8 aistityöpaja (läsnäolo)
2.10 A ryhmä sotecasepäivä zoom (läsnäolo)
3.10 B ryhmä sotecasepäivä zoom (läsnäolo)
11.10 Harvinaiset perinnölliset sairaudet seminaari(Tikkurila / Zoom mahdollisuus)
13.10 blogitehtävän palautus
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Kansainvälisyys toteutuksella
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
3 opintopisteen (81h) työaika jakaantuu seuraavasti :
-Luento 3h
-Työpajat (alustus aistivammojen tutkimisesta ja pajaharjoittelu) 6 h
-Sotecasepäivä 8h
-Perinnölliset harvinaiset sairaudet 7h
-Blogi ryhmätehtävä (pari tai yksilötyönä)& itsenäinen opiskelu 57h
Sisältö ja sen jaksotus
OSA 1.HAAVOITTUVIEN ASIAKASRYHMIEN TUKEMINEN 2 op
-Kulttuurisensitiivisyys
-Vankien terveydenhuolto
-Vammaisuus
-Aistivammaiset
-Maahanmuuttajuus
-Työttömyys
OSA 2: MONIALAINEN PALVELUOHJAUSPÄIVÄ 1op
yhdessä sosionomiopiskelijoiden kanssa
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Blogitehtävä hyväksytty/hylätty
Sotecasepäivä hyväksytty/hylätty