Siirry suoraan sisältöön

Ikääntyneen hoitotyö (4 op)

Toteutuksen tunnus: SH00BS96-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

22.05.2023 - 28.05.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

4 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Otaniemi, sote

Toimipiste

Laurea Otaniemi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Sairaanhoitajakoulutus (SHG2), Laurea Otaniemi

Opettaja

  • Meri Vuorinen
  • Kirsi Leinonen

Vastuuopettaja

Kirsi Leinonen

Ryhmät

  • SHG222KA
    Sairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, K22, Otaniemi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- soveltaa tietojaan ikääntymiseen liittyvistä muutoksista, ikääntyneen terveyden riskitekijöistä ja yleisimmistä sairauksista toteuttaessaan hoitotyötä
- soveltaa iäkkään toimintakyvyn ja palvelutarpeen arvioinnin sekä palveluohjauksen periaatteita ja suosituksia
- kuntouttavaan ja voimavaralähtöisen hoitotyön periaatteita ikääntyneen terveyden ja toimintakyvyn tukemisessa sekä hoidossa
- soveltaa tutkimustietoa ja suosituksia ikääntyneiden hoitotyön suunnittelussa, toteutuksessa ja hoidon laadun arvioinnissa
- kuvata ja perustella iäkkäiden hoitotyössä tarvittavat keskeiset tutkimukset ja toimenpiteet, kun ikääntyneen yleistila on äkillisesti heikentynyt
- kuvata vuorovaikutukseen ja ohjaamiseen liittyvät erityispiirteet ikääntyneen ja muistisairaan hoitotyössä
- kuvata ja perustella ikääntyneen terveyden seurannassa, hoidossa ja kuntoutuksessa hyödynnettäviä digitaalisia ja teknologisia apuvälineitä

Toteutustapa

Aktivoiva ja osallistava kontaktiopetus, työskentely työpajoissa, verkko-opiskelu Canvas -työtilassa.

Aika ja paikka

Otaniemen kampus, syksy 2023

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Kerminen H, Jäppinen A-M, Kiviniemi K, Tikkanen P & Havulinna S. 2019. Iäkkäiden henkilöiden lyhytaikaiseen sairaalahoitoon liittyvä toimintakyvyn arviointi kuntoutumisen käynnistäjänä.
Laki ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista. 28.12.2012/980 https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2012/20120980
Vireyttä seniorivuosiin – ikääntyneiden ruokasuositus. 2020. Valtion ravitsemus-neuvottelukunta ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/139415/URN_ISBN_978-952-343-472-1.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Tilvis R, Pitkälä K, Strandberg T, Sulkava R, Viitanen M & Arkkila P. (Tilvis R. toim.) 2016. Geriatria.
Älyteknologiaratkaisut ikääntyneiden kotona asumisen tukena. Ympäristöministeriön raportteja 7/2017.
Kivelä S & Räihä I. 2007 Iäkkäiden lääkehoito. Kapseli 35. https://www.fimea.fi/documents/160140/753095/17702_julkaisut_Kapseli35.pdf
Sairaanhoitajan kollegiaalisuusohjeet: https://sairaanhoitajat.fi/wp-content/uploads/2019/10/Sairaanhoitajien-kollegiaalisuusohjeet.pdf
Leino-Kilpi H & Välimäki M. 2014. Etiikka hoitotyössä. Helsinki: SanomaPro.
Sairaanhoitajan eettiset ohjeet: https://sairaanhoitajat.fi/wp-content/uploads/2020/01/Sairaanhoitajien-eettiset-ohjeet.pdf

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opintototeutuksesta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla.

Tämä opintojakso on mahdollista suorittaa osaamisen näyttönä, jos opiskelijalla on
a) lähihoitajan tutkinto ja vanhustyön suuntautumisvaihtoehto suoritettu hyvillä arvosanoilla (vähintään arvosanalla hyvä)
TAI
b) aikaisempi lähihoitajan tutkinto (millä tahansa suuntautumisvaihtoehdolla) ja lisäksi vanhustyön soveltuvaa työkokokemusta takana vähintään 3 vuotta

Lisäkoulutus vanhustyöhön (esim. toimintakyvyn arviointi, RAI-koulutus, Validaatio tai muu muistisairaan kohtaamiseen liittyvä, akuutit tilanteet, ravitsemus, ikääntyneen lääkehoito) katsotaan eduksi.

Osaamisen näytössä opiskelija toimittaa osaamisanalyysin (kts. ohjeet opiskelijaintrasta) opintojakson opettajalle ja opettaja arvioi onko näyttö mahdollinen. Mikäli näyttö on mahdollinen, opiskelija osallistuu uusintatenttitilaisuudessa Ikääntyneen hoitotyön tietotestiin. Ennen tenttiä opiskelijalla on mahdollisuus tutustua tietotestin tenttimateriaaleihin. Tentti on mahdollista suorittaa vain kerran (ei uusinta mahdollisuutta). Tentti arvioidaan T1-K5 (T1= vähintään 40% kokonaispisteistä). Hyväksytty osaamisen näyttö viedään Pakkiin opintojakson opettajan toimesta ja opiskelijan ei tarvitse osallistua enää opintojaksolle. Jos osaamisen näyttö on hylätty, opiskelija osallistuu normaalisti opintojaksolle.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Ks. ystävällisesti Pakki ja Tuudo.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kokonaisuus 4 op = 108 h opiskelijan työtä

Orientaatio 0,2 op = 5,4 h
Ikääntyneen hoitotyön erityispiirteet 2,8 op 75,6 h
Geriatria ja gerontologisen hoitotyön lähtökohdat 1 op = 27 h

Ajankäyttö sisältää työpajaan ja YleSh-tietotestiin valmistautumisen ja osallistumisen.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojaksolla on keskiössä ikääntyneen ja muistisairaan asiakkaan kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn arviointi ja tukeminen. Opinnolla tulevat tutuiksi ikääntymiseen liittyvät muutokset, ikääntyneiden sairauksien ja lääkehoidon erityispiirteet sekä akuuttien tilanteiden hallinta. Uuden teknologian mahdollisuuksia ja palveluiden järjestämisen taustalla vaikuttavaa lainsäädäntöä tuodaan myös esille, unohtamatta onnistuneen vuorovaikutuksen ja eettisesti kestävän toiminnan merkitystä.

Orientaatio 0,2 op:
-johdanto
-lainsäädäntö
-etiikka

Ikääntyneen hoitotyön erityispiirteet 2,8 op:
-sosiaali- ja terveydenhuollon palveluita ikääntyneille
-ikääntyneen terveyden edistäminen
-ikääntyneen toimintakyvyn tukeminen
-akuuttien tilanteiden tunnistaminen ja hallinta
-muistisairaan asiakkaan tukeminen
-ikääntyneen palliatiivinen hoito ja saattohoito

Geriatria ja gerontologisen hoitotyön lähtökohdat 1 op:
-väestö ikääntyy - geriatrisen tiedon tarve lisääntyy
-ikää karttuu ja elimistö muuttuu
-vanheneminen ei ole sairaus - mutta vanhetessa sairastumisen todennäköisyys kasvaa
-ylilääkityt ja alihoidetut ikääntyneet - totta vai tarua?
-lopputesti

Lisätietoja opiskelijoille

Ensimmäisellä lähiopetuskerralla/orientaatiossa tulee olla paikalla, jolloin vahvistetaan osallistuminen ja paikka opintojaksolle.
Aiemmat moduulit I-III ja niihin kuuluvat opinnot tulisi olla suoritettuna ennen opintojakson alkua.

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.(Lauran tutkintosääntö.)

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi perustuu Laurean vaatimustaso II kriteereihin.
https://laureauas.sharepoint.com/sites/studentFin_opintosuorituksetjaarviointi/SitePages/Amk-.aspx#vaatimustaso-ii

Canvas -työtilassa olevat tehtävät: max 15 p.
Geriatria ja gerontologisen hoitotyön lähtökohdat verkkokurssi: hyväksytty/täydennettävä/hylätty
Valtakunnallinen ikääntyneen hoitotyön YleSh tietotesti max 80 p.
Lopullinen arvosana muodostuu Canvas tehtävien ja valtakunnallisen YleSh tietotestin yhteispisteistä.

K5 70,4-80 p. (88 %)
H4 60,8-70,3 p. (76 %)
T3 51,2-60,7, p. (64 %)
T2 41,6-50,1 p. (52 %)
T1 32,0-41,5 p. (40%)
Alle 31,9 p. Hyl

Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen.