Basics of Acute Care Nursing (3 cr)
Code: SH00BS90-3010
General information
- Enrollment
-
28.11.2022 - 04.12.2022
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
01.01.2023 - 31.07.2023
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 3 cr
- Local portion
- 1 cr
- Virtual proportion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Campus
- Laurea Otaniemi
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 40
- Degree programmes
- Sairaanhoitajakoulutus (SHG2), Laurea Otaniemi (Finnish)
- Teachers
- Anne Kokko
- Kaija Marttila
- Teacher in charge
- Anne Kokko
- Groups
-
SHG222KASairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, K22, Otaniemi
- Study unit
- SH00BS90
Learning outcomes
The student is able to
- analyse the factors causing changes in basic vital functions and the effect of these changes in on the patient's health
- explain how to systematically assess the need for treatment of patients in need of urgent care and implement main clinical tests and treatment procedures required by the patient’s condition
- combine and analyse information received from different sources about the patient's condition
- use research information and recommendations to justify decisions made in acute care
- prioritise treatment procedures related to patient care and assess the response of treatment in acute care nursing
- start basic patient monitoring
- know how to analyse the significance of comprehensive and timely documentation and reporting in the treatment of acute patients
- describe and plan how care technology is used in nursing of an acutely ill patient
- understand the principles of communication and teamwork in acute nursing
- understand the risks related to patient and occupational safety in acute care nursing and is able to describe how to ensure the safety of their activities
- describe the support need an acutely ill patient and their significant others
- analyse and evaluate their own self-regulation methods in the handling of demanding and stressful situations
Materials
Terveysportin tietokannat (opettajan osoittama)
Luentomateriaali
Mahdollinen muu opettajan osoittama materiaali
Teaching methods
The implementation plan is available in Finnish.
Exam schedules
Aloitusinfon (esitellään opintojakson tarkempi toteutussuunnitelma päivämäärineen), webinaarien ja työpajojen/simulaation ajankohdat lukujärjestyksessä/canvasin kurssialustalla/opettajalta.
Työpajassa/simulaatiossa pakollinen läsnäolo. Työpajoihin opiskelijat jaetaan kahteen ryhmään: A ja B. Työpajaan/simulaation liittyvä valmistautuminen/ennakkoedellytykset (canvasin tehtävät/testi yms) sovitaan aloitusinfossa.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Completion alternatives
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Student workload
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 27 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Akuuttihoitotyön perusteet 3 op = 81 h opiskelijan työtä (sisältää itseopiskelua canvasin verkkotehtävien avulla, webinaarit, työpaja/simulaatio, tentti).
Content scheduling
OPS 2021 osaamistavoitteet:
Opiskelija osaa
-analysoida, mitkä tekijät ovat peruselintoimintojen häiriöiden taustalla, ja mitä muutoksia niistä seuraa potilaan elimistössä ja voinnissa
-selittää, miten järjestelmällisesti arvioidaan kiireellistä hoitoa tarvitsevan potilaan hoidon tarve ja toteutetaan tilan edellyttämät keskeisimmät kliiniset tutkimukset- ja hoito
-yhdistää ja analysoida eri tietolähteistä saamaansa tietoa potilaan tilasta
-hyödyntää tutkimustietoa ja suosituksia perustellessaan akuuttihoitotyössä tehtäviä päätöksiä
-priorisoida potilaan hoitoon liittyvät toimenpiteet
-kuvata, miten arvioidaan hoidon vastetta akuuttihoitotyössä
-aloittaa potilaan perusmonitoroinnin
-analysoida kattavan ja oikea-aikaisen kirjaamisen ja raportoinnin merkitystä akuuttipotilaan hoidossa
-kuvata ja suunnitella, miten hoitoteknologiaa käytetään akuutisti sairaan hoitotyössä
-soveltaa akuuttihoitotyössä tarvittavia tiimityön ja viestinnän periaatteita
-kuvata potilas- ja työturvallisuuteen liittyvät riskit akuuttihoidossa, ja miten varmistaa toimintansa turvallisuus
-kuvata akuutisti sairaan potilaan ja läheisen tuen tarpeet ja tukea heitä
-analysoida ja arvioida omia itsesäätelyn menetelmiä vaativien ja kuormittavien tilanteiden käsittelyssä
Jaksotus ja tarkempi sisältö löytyvät toteutussuunnitelmasta canvasin verkkokurssialustalta.
Evaluation scale
H-5
Further information
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Mod I ja II kliiniset hoitotyön teoriat ja työpajat tulee olla suoritettuna ennen tätä opintoa. Lisäksi Mod III Perioperatiivinen hoitotyö sekä Lääkehoito ja lääkelaskut 3 tehtynä tai menossa.