Anticipating Future (5 cr)
Code: HY00BU07-3002
General information
- Enrollment
-
28.11.2022 - 04.12.2022
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
01.01.2023 - 31.07.2023
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Campus
- Laurea Leppävaara
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 40
- Degree programmes
- Degree Programme in Future-oriented Project Management (HYA5), Laurea Leppävaara (Finnish)
- Teachers
- Susanna Kivelä
- Groups
-
HYA523KJTulevaisuussuuntautunut projektijohtaminen, yamk, K23, Leppävaara
- Study unit
- HY00BU07
Learning outcomes
Opiskelija osaa:
- hyödyntää tulevaisuustietoa projektijohtamisen lähtökohtana ja ymmärtää mitä tulevaisuudesta voidaan tietää ja kuinka tulevaisuustietoa voidaan kerätä
- tuottaa vaihtoehtoisia skenaarioita tulevaisuuden mahdollisista, todennäköisistä ja toivottavista maailmoista
- vahvistaa tulevaisuustietoisuutta tutkimus- ja kehittämishankkeissa sekä projektityöskentelyssä
- etsiä ja omaksua kotimaista ja kansainvälistä tutkimus- ja tulevaisuustietoa ja soveltaa sitä tulevaisuuksien ennakoinnin tukena
Location and time
Opintojakson lähipäivät
- 14.1.2022 klo 9-16 Leppävaaran Laurea
- 10.2.2022 klo 9.16 Leppävaaran Laurea
Edellisten lisäksi ensimmäisen lähipäivän aikana sovimme yhdessä yhden Teams-tapaamisen tukemaan työskentelyä lähipäivien välissä.
Materials
Dufva M., Ahlqvist T. (2015) Miten edistää hallituksen ja eduskunnan välistä tulevaisuusdialogia https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/79546
Casti, J. Ilmola, L. Rouvinen, P. Wilenius, M. (2011) Extreme Events. https://www.etla.fi/wp-content/uploads/extreme_events.pdf
Hiltunen, E (2010) Weak Signals in Organizational Futures Learning http://hsepubl.lib.hse.fi/pdf/diss/a365.pdf
Hines, A. & Bishop, P. (2006) Thinking about the Future, Guidelines for Strategic Foresight
Holstius, K. & Malaska, P. (2004) Advanced Strategic Thinking. Visionary Management https://www.utupub.fi/bitstream/handle/10024/113666/Ae8_2004.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Jalonen, H. Lehti, M. Tonteri, A. Koskelo, M. Nousiainen, A K. Jäppinen, T. (2017) Signaaleista tulevaisuustarinoihin. Ennakoinnin lyhyt käsikirja http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522166524.pdf
Kuosa, T. (2012) The Evolution of Strategic Foresight. Navigating Public Policy Making.
Models of Horizon Scanning http://publications.europa.eu/resource/cellar/88ea0daa-0c3c-11e6-ba9a-01aa75ed71a1.0001.01/DOC_1
Meristö, T. & Laitinen, J. (2020) Micro Entrepreneurs Preparing for the Future – Process, Tools & Experiences. Laurea Journal. E-julkaisu (12.6.2020) https://journal.laurea.fi/micro-entrepreneurs-preparing-for-the-future-process-tools-experiences/
Meristö, T. (2020) Skenaariotyöskentely auttaa tulevaisuuden epävarmuuden hallinnassa. Laurea Journal. E-julkaisu (17.4.2020). https://journal.laurea.fi/skenaariotyoskentely-auttaa-tulevaisuuden-epavarmuuden-hallinnassa/
Meristö, T. (2018) Tulevaisuuden ennakoinnista uutta puhtia kehittämiseen. Laurea Journal. E-julkaisu (31.8.2018). https://journal.laurea.fi/tulevaisuuden-ennakoinnista-uutta-puhtia-kehittamiseen/
Rohrbecka, R. & Kum, M. E (2018) Corporate foresight and its impact on firm performance: A longitudinal analysis
Playboof for Strategic Foresight & Innovation https://www.lut.fi/web/en/playbook-for-strategic-foresight-and-innovation
Pouru, L. Wilenius, M. Holstius, K. & Heinonen, S. (toim.) (2017) Pentti Malaska. Ennalta näkijä, edeltä kulkija. https://www.tutuseura.fi/wp-content/uploads/2017/03/Tulevaisuussarja8_Pentti-Malaska.pdf
Wilenius, M. & Kurki, S (2012) Surfing the Sixth Wave https://www.utu.fi/fi/yksikot/ffrc/julkaisut/e-tutu/Documents/eBook_2012-10.pdf
Teaching methods
The implementation plan is available in Finnish.
Employer connections
MOTION-hanke; SAFE-hanke; Vihreä vastuu -hanke
Exam schedules
Opintojakson lähipäivät
- 14.1.2022 klo 9-16 Leppävaaran Laurea
- 10.2.2022 klo 9.16 Leppävaaran Laurea
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
International connections
Opintojaksolla hyödynnetään kansainvälistä lähdeaeineistoa.
Completion alternatives
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Student workload
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Content scheduling
Ennakkotehtävä
- Tutustumme ennakoinnin ja tulevaisuuksien tutkimuksen lähtökohtiin
Ensimmäinen lähipäivä
- Perehdymme siihen, mitä tulevaisuudesta voidaan tietää, kuinka tulevaisuustietoa voidaan kerätä ja kuinka tulevaisuustietoa hyödynnetään tulevaisuustyön lähtökohtana
Soveltava kehittämishanke
Toinen lähipäivä
- Tuotamme skenaariot tulevaisuuden mahdollisista, todennäköisistä ja toivottavista maailmoista ja
kytkemme tulevaisuuden ennakoinnin kehittämiseen ja päätöksentekoon
Evaluation scale
H-5
Further information
Opinto on vaatimuksiltaan yamk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.