Siirry suoraan sisältöön

Liiketoimintamallien kehittäminen tietointensiivisessä palveluliiketoiminnassa (5 op)

Toteutuksen tunnus: NY00BR49-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
22.05.2023 - 28.05.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Laurea Leppävaara
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 35
Koulutus
Tulevaisuuden innovatiiviset digitaaliset palvelut (NYA3), Laurea Leppävaara
Opettajat
Otto Mäkelä
Jyri Rajamäki
Vastuuopettaja
Otto Mäkelä
Ryhmät
NYA323KJ
Tulevaisuuden innovatiiviset digitaaliset palvelut, yamk, K23, Leppävaara
Opintojakso
NY00BR49

Tavoitteet

Opiskelija osaa:
- analysoida, suunnitella ja kehittää liiketoimintamalleja
- ymmärtää dynaamisten kyvykkyyksien merkityksen johtamisen, suorituskyvyn ja organisaation selviytymisen kannalta
- ymmärtää ja soveltaa resilienssiajattelua (mm. kyberturvallisuus ja liiketoiminnan jatkuvuus) digitaalisten palvelujen
kontekstissa

Aika ja paikka

8.9., 7.10. ja 2.11.2023 klo 9 - 16.30 Leppävaaran kampuksella.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

• Bland, J.D. & Osterwalder, A. 2020. Testing business ideas. New Jersey: Wiley.
• Blank, S. 2013. Why the lean start-up changes everything. Harvard Business Review, May.
• Gassman, O., Frankenberger, K. & Choudury, M. 2020. The business model navigator. 2. ed. Harlow: Pearson Education Limited. (tai alkuperäispainos Gassmann, O., Frankenberger, K., & Csik, M. 2014. The business model navigator. Harlow: Pearson Education Limited.)
• Kaplan, S. 2011. Business models aren’t just for business. Harvard Business Review 11.
• Ojasalo, J. & Ojasalo, K. 2018. Service logic business model canvas. Journal of Research in Marketing and Entrepreneurship 20(1), 70–98.
• Teece, D. 2018. Business models and dynamic capabilities. Long Range Planning, 50, pp. 40-49.

Toteutustapa

Opintojakso sisältää kolme opetuspäivää: 8.9., 7.10. ja 2.11.2023 klo 9 - 16.30. Opetuspäivien välillä opiskelijat työskentelevät itsenäisesti ja saavat tarvittaessa ohjausta opettajilta. Tehtäviä tehdään sekä yksilöllisesti että pienryhmissä.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojakson kehittämistehtävän toimeksiantaja on työelämän yhteistyökumppani.

Kansainvälisyys toteutuksella

Opintojaksolla hyödynnetään ensisijaisesti kansainvälistä kirjallisuutta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla.” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Ole tarvittaessa yhteydessä opintojakson vastuopettajaan.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Työmäärän jakautuminen:
5 opintopistettä = 135 tuntia (1 op = 27 työtuntia)
• Lähiopetus = 21 tuntia
• Esitehtävä = 6 tuntia
• Oppimispäiväkirja = 60 tuntia
• Casetehtävä = 48 tuntia

Sisältö ja sen jaksotus

Opiskelija osaa:
- analysoida, suunnitella ja kehittää liiketoimintamalleja
- ymmärtää dynaamisten kyvykkyyksien merkityksen johtamisen, suorituskyvyn ja organisaation selviytymisen kannalta
- ymmärtää ja soveltaa resilienssiajattelua (mm. kyberturvallisuus ja liiketoiminnan jatkuvuus) digitaalisten palvelujen
kontekstissa

Arviointiasteikko

H-5

Lisätiedot

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.)”

Opintojakso on tarkoitettu vain Tulevaisuuden innovatiiviset digitaaliset palvelut -koulutuksen YAMK opiskelijoille.

Siirry alkuun