Siirry suoraan sisältöön

Liiketoiminnan suunnittelu (10 op)

Toteutuksen tunnus: HL00BQ79-3017

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

28.11.2022 - 04.12.2022

Ajoitus

02.02.2023 - 30.06.2023

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

10 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Verkkokampus, liko

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

40 - 100

Koulutus

  • Liiketalouden koulutus (HLD2), Laurea Verkkokampus

Opettaja

  • Tarmo Pallari
  • Hanna Schroderus
  • Anna-Maija Tapojärvi

Vastuuopettaja

Tarmo Pallari

Ryhmät

  • HLDOPS22
    Liiketalouden koulutus, Avoin AMK polkuopinnot, verkko-opinnot, S22, Verkkokampus
  • HLD222SA
    Liiketalouden koulutus, verkko-opinnot, S22, Verkkokampus

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa olemassa olevia trendejä ja asiakastarpeita
- tuotteistaa tarjontaa asiakashyödyn ja –kokemuksen näkökulmasta
- soveltaa erilaisia liiketoimintamalleja
- tehdä liiketoimintasuunnitelman kestävä liiketoiminta huomioiden*

*Tarkennus "kestävä kehitys huomioiden" astuu voimaan 1.8.2024.

Toteutustapa

Opintojakso toteutetaan Canvasissa verkkototeutuksena.

Opintojaksolla kehitetään uutta liikeideaa tiimeissä. Projektin aikana syntyy ymmärrys siitä, miten asiakaslähtöistä liiketoimintaa kehitetään ja miten liiketoiminnan kehittämiseen liittyvät prosessit liittyvät toisiinsa. Projektin aikana tehdään vaiheittain liiketoimintasuunnitelma, johon kuuluu mm. toimintaympäristön analyysi, Business Model Canvas ja Value Proposition Canvas, markkinointi, liikeideaan liittyvien palvelu- tai tuotekonseptien ideointi ja testaus asiakkaiden parissa. Lisäksi tehdään hinnoitteluun, myyntiin ja yrityksen kannattavuuteen liittyvät laskelmat.

Henkilökohtaisena tehtävänä on monivalintatentti verkossa.

Aika ja paikka

Opintojakso alkaa 2.2.2023 ja päättyy 30.6.2022. Opintojakson aloitustapaaminen (luentoja ja ryhmätyöskentelyä) on klo 15-18. Aloitustapaamiseen osallistuminen on pakollista.

Opintojakso toteutetaan Canvas -oppimisympäristössä. Canvas työtila avautuu viimeistään 2.2.2023. Opintojakso on verkkototeutus, joka sisältää Zoom verkkotapaamisia sekä tiimityöskentelyä koko opintojakson ajan.

Verkkotapaamisten aikataulut sekä tehtävien deadlinet löytyvät Pakista.

Verkkotapaamiset muodostuvat luennoista/alustuksista sekä ryhmätyöskentelystä. Sen vuoksi verkkotapaamisissa jokaisesta ryhmästä on oltava paikalla vähintään 3 opiskelijaa.

Opintojaksolla on tehtävänä myös henkilökohtainen verkkotentti, joka on auki Canvaksessa 3-6.4.2023

Canvas -työtilassa on tarkempaa ohjeistusta aikataulun suhteen.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Bergström, S. ja Leppänen, A. 2015. Yrityksen asiakasmarkkinointi. Edita (Laureassa kirjana ja e-kirjana)
Yrityksen perustamisoppaat (Canvas -työtilassa)
Ohjaajien luennot.
Materiaalit on määritelty yksityiskohtaisesti Canvasissa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa Linkistä.

Näytöt suoritetaan Laurean normaalin käytännön mukaisesti. Katso lisätietoa Opiskelijaintrasta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojaksolla kehitetään pääsääntöisesti täysin uutta liikeideaa, mutta opiskelijan on myös mahdollista ehdottaa olemassa olevan yrityksen liikeidean kehittämistä.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakson aloitusinfo (luentoja ja ryhmätyöskentelyä) pidetään 2.2. 2023 klo 15:00 - 18:00. Aloitustapaamiseen osallistuminen on pakollista.

Verkkotapaamiset muodostuvat luennoista/alustuksista sekä ryhmätyöskentelystä. Sen vuoksi verkkotapaamisissa jokaisesta ryhmästä on oltava paikalla vähintään 3 opiskelijaa. Opintojakson aikataulu on Pakissa.

Opintojaksolla tehtävä henkilökohtainen verkkotentti on auki 3-6.4.2023

Linkki opintojakson Zoom-huoneeseen: https://laurea.zoom.us/j/62872608454

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso etenee vaiheistetusti kohti lopullista arvioitavaa palautusta. Ryhmätyötä varten jokaiselle ryhmälle määritetään oma ohjaaja.

Ryhmätyöskentelyaikaa tulee varata jokaiselle viikolle.

Tenttiin valmistautumiseen on hyvä varata riittävästi aikaa, sillä lukualue on melko laaja.

10 op.=270 tuntia

Sisältö ja sen jaksotus

Verkkotapaamisten aikataulut sekä tehtävien deadlinet löytyvät Pakista.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Henkilökohtainen tentti (30%) arvioidaan arvosanalla 1-5.
Tiimin projekti (70%) arvioidaan arvosanalla 1-5.

Opintojakson lopussa tehdään itsearviointi sekä pidetään ohjattu palautekeskustelu Zoomissa.

Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää molempien osa-alueiden suorittamista hyväksytysti.

Arviointi perustuu Laurean arviointikriteereihin tasolla 1

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
-käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
-etsiä tietoa eri tietolähteistä
-raportoida

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta

RYHMÄTYÖTAIDOT JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
-toimia ryhmän jäsenenä
-suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
-noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä

RYHMÄTYÖTAIDOT JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
-toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan

RYHMÄTYÖTAIDOT JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
-edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden