Sosiaalialan asiakastyön menetelmäosaaminen (10 op)
Toteutuksen tunnus: R0034-3042
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
22.05.2023 - 28.05.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.08.2023 - 31.12.2023
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 10 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Toimipiste
- Laurea Verkkokampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 40 - 60
- Koulutus
- Sosionomikoulutus (SSD2), Laurea Verkkokampus
- Opettajat
- Pauliina Partanen
- Eeva-Kaisa Kinnunen
- Vastuuopettaja
- Pauliina Partanen
- Ryhmät
-
SSD222SASosionomikoulutus, verkko-opinnot, S22, Verkkokampus
- Opintojakso
- R0034
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa ja jäsentää erilaisia asiakastyön teoreettisia työorientaatioita ja työmenetelmiä
- käyttää ja soveltaa sosiaalipedagogisen, sosiokulttuurisen ja psykososiaalisen työn menetelmiä ja välineitä eri elämäntilanteissa olevien yksilöiden, perheiden ja ryhmien tukemisessa
- hallitsee suunnitelmallisen ja tavoitteellisen asiakastyön prosessin sekä osaa arvioida ja dokumentoida asiakastyötä
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opinnon materiaali löytyy Canvas-oppimisalustalta, johon saat pääsyn viimeistään opinnon alkaessa.
Tarkempi ohjeistus ja materiaali on Canvasin työtilassa
Tenttikirjallisuutta:
- Goldkind L.& Wolf L.&Ferrolino P Digital Social Work Tools for Practice with Individuals, Organizations and Communities 2018 tai uudempi painos
Toikko T. 2005. Sosiaalityön ideat; johdatus sosiaalityön historiaan Ellibs e-kirjat (Laurean lisenssi)
Hirvonen, J. 2015. Avauksia sosiaaliohjauksen menetelmällisyyteen. Teoksessa: Hirvonen J. ym. (toim.). Sosionomit asiakastyön kentillä.
Links to an external site. Mikkelin ammattikorkeakoulu. D: Vapaamuotoisia julkaisuja - Free Form Publications 53. Julkaisussa sivut. 13-33.
Nivala, E. & Ryynänen, S.: Sosiaalipedagogiikka. Kohti inhimillisempää yhteiskuntaa. Helsinki: Gaudeamus, 2019. Luvut 6-9. e-kirja
Lisäkssi Canvasin työtilassa moduuleittain on lähdeaineistoa sekä lähteitä verkkokeskustelun pohjaksi.
Toteutustapa
Vuorovaikutteinen verkkototeutus:
Suomeksi
Opintojakso koostuu neljästä teemasta:
Teema 1. Perinteet ja teoreettiset suuntaukset
Teema 2. Erilaiset työmenetelmät; tarkemmat tiedot Canvasin työtilassa
Teema 3. Erilaiset digitaaliset työmenetelmät; tarkemmat tiedot Canvasissa
Teema 4. Asiakasprosessi ja dokumentointi
Opintojaksolla on webinaareja ja tämän lisäksi opiskelijat tekevät erilaisia oppimistehtäviä ( verkkotentit, yhteistoiminnallinen keskustelu, essee, haastattelutehtävä ja tarinan tekeminen digitaalisesti). Apottikoulutukset ovat 20.9, 27.9 ja 28.9. Jokainen osallistuu yhteen koulutuspäivään.
HUOM! Pilotti syksyllä 2023. Opinnolla toteutetaan KV-yhteistyössä Learning cafe-opetustilanne saksalaisen partneriorganisaation opiskelijoiden sekä lehtorin kanssa. Opetuskielenä on tuolloin englanti.
Opinto toteutetaan verkkototeutuksena eikä edellytä kampukselle tuloa. Opinnolla on aikataulutettua opetusta tai ohjausta verkossa, jota ei tallenneta / tallennetaan (ja on katsottavissa jälkikäteen Canvasissa). Opinnossa on pari- tai ryhmätyöskentelyä. Opinto edellyttää aktiivisuutta ja sitoutumista vuorovaikutteiseen opiskeluun. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta sekä voidaan hyödyntää vertaispalautteenantoa.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opiskelijat tutustuvat johonkin sosiaalialan työmenetelmään ja esittelevät sen Learning cafessa. Tämä tehdään yhteistyössä saksalaisen partneriorganisaation kanssa ja Learning Cafen kielenä on englanti.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Kansainvälisyys toteutuksella
Opinnolla tehdään Pilotti- yhteistyötä Heidenheimin (Saksa) yliopiston kanssa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Jos haluat tehdä opintojaksosta osaamisen näytön, niin olethan mahdollisimman pian yhteydessä opintojakson vastuuopettajaan.
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja. Arvionnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa, Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä.
Jos opiskelijalla on aiempia korkea-asteen ammattikielen opintoja eri alalta, hänellä on oikeus suorittaa opinto hyväksiluvun täydennyksellä. Tässä tapauksessa opiskelija ottaa yhteyden opinnon opettajaan, joka ohjaa tarvittaessa eteenpäin.
Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Arviointiasteikko
H-5
Lisätiedot
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.