Sosiaalialan palvelujärjestelmä ja sosiaalilainsäädäntö (10 op)
Toteutuksen tunnus: R0018-3041
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
22.05.2023 - 28.05.2023
Ajoitus
11.08.2023 - 05.12.2023
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
10 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D, Verkkokampus, sote
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
40 - 60
Koulutus
- Sosionomikoulutus (SSD2), Laurea Verkkokampus
Opettaja
- Vuokko Pohjanoksa
- Katja Hämäläinen
Vastuuopettaja
Katja Hämäläinen
Ryhmät
-
SSD223KASosionomikoulutus, verkko-opinnot, K23, Verkkokampus
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- analysoida suomalaisen yhteiskunnan ja hyvinvointivaltion muutosta, sen tavoitteita ja haasteita globalisoituneessa maailmassa
- suomalaisen sosiaaliturvan rakenteen ja palvelujärjestelmän
- sosiaalilainsäädännön pääpiirteet
Toteutustapa
Opintojakso suoritetaan verkkokurssina Canvas-oppimisalustalla ja Zoom-verkkotapaamisissa.
Opintojakso muodostuu verkko-opetuksesta, orientaatiotehtävistä sekä sosiaalipalvelujärjestelmään ja lainsäädäntöön liittyvistä yksilö- ja ryhmätehtävistä. Opintojaksolla on monialainen sote-case päivä yhdessä terveysalan opiskelijoiden kanssa.
Opintojakson viestintä ja ohjaus tapahtuu pääasiassa Canvasissa .
Aika ja paikka
Verkossa toteutettava opetus
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojaksolla käydään läpi sosiaalilainsäädäntöä. Lait löytyvät Finlex:istä. Sotepalvelujärjestelmää käydään läpi Kelan, STM ja THL sivujen avulla. Hyvinvointivaltion historiaa käsitteleviä teoksia on monia esim. Jaakkola, Jouko; Pulma, Panu; Satka, Mirja & Urponen, Kyösti (1994) Armeliaisuus, yhteisöapu, sosiaaliturva: suomalaisen sosiaalisen turvan historia. Helsinki: Sosiaaliturvan Keskusliitto. https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52922.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Lisätietoa opiskelijaintrasta.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Pakki lukujärjestyksestäsi löydät opinnon aikataulut, opetusajankohdat ja webinaarit.
Opintojakson Canvas-tila aukeaa 15.8. Opintojaksolla on ennakkotehtävä, jonka palautus on viimeistään 22.8. Läsnäolovelvollisuus on monialaisissa case-päivissä.
Ryhmä A: Monialainen Sote-case -päivä (läsnäolovelvoite). 2.10 klo 8.30 - 15.45
Ryhmä B: Monialainen Sote-case -päivä (läsnäolovelvoite). 3.10. klo 8.30 - 15.45
Osallistuminen jompaan kumpaan päivään, ryhmät muodostetaan opintojakson alkaessa.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle.
Tällä toteutuksella tuo tapa on ennakkotehtävän palauttaminen määräajassa eli 22.8.2023. mennessä.
Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Keskimääräinen työaika 10 op toteutukseen on näinollen keskimäärin 270 tuntia. Jos sinulla on oppimisvaikeuksia (lukeminen, kirjoittaminen tms.) niin otathan yhteyttä erityisopettaja Marko Kalliopäähän
Sisältö ja sen jaksotus
Opintokokonaisuuden myötä saat ymmärryksen siitä mitä sote-palvelujärjestelmä on.
Opintojaksolla opiskelija jakaa kokemuksia ja tutustuu teoriatietoon
- suomalaisen yhteiskunnan ja hyvinvointivaltion muutoksesta
- hyvinvointivaltion tavoitteista ja haasteisista globalisoituneessa maailmassa
- suomalaisen sosiaaliturvan rakenteesta ja palvelujärjestelmästä
- sosiaalilainsäädännön pääpiirteistä
Opintojakso sisältää seuraavat teemat:
1. Hyvinvointivaltion muutos
2. Sosiaaliturva ja palvelujärjestelmät
3. MOOC - seikkailu sotepalveluviidakossa
4. Sosiaalilainsäädäntö
Opintojakson tehtävät:
- Ennakkotehtävä
- Hyvinvointivaltion kehitys -essee (yksilötehtävä) (Hyl-K5)
- Sosiaalilainsäädännön -yksilötentti (Hyl-K5)
- Seikkaile SOTE-palveluviidakossa tehtävä (yksilötehtävä) (Hyl-Hyv)
- Monialainen Case-tehtävä (ryhmätyö) (Hyv.Hyv)
-Valintatehtävä (yksilötehtävä) (Hyv-Hyl)
Tule webinaareihin valmistautuneena (mahd. webinaareihin orientoivat tehtävät)
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Ouriginalin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä