Siirry suoraan sisältöön

Hyvinvointipalveluiden innovatiivinen kehittäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: R0208-3037

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

25.11.2024 - 01.12.2024

Ajoitus

16.01.2025 - 28.02.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Verkkokampus, sote

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

40 - 60

Koulutus

  • Sosionomikoulutus (SSD2), Laurea Verkkokampus

Opettaja

  • Katja Hämäläinen
  • Annukka Jussila

Vastuuopettaja

Katja Hämäläinen

Ryhmät

  • SSD223SA
    Sosionomikoulutus, verkko-opinnot, S23, Verkkokampus

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa innovaatioiden trendit ja heikot signaalit
- tuottaa kokeiluja, pilotteja ja prototyyppejä asiakasarvon kehittämisessä
- käyttää luovan työskentelyn periaatteita palvelukehitysprosessissa ja asiakaslähtöisen toiminnan suunnittelussa

Toteutustapa

Vuorovaikutteinen verkkototeutus, jonka pedagoginen käsikirjoitus perustuu palvelumuotoiluun sekä yhteiskehittämiseen. Opintojaksoa ei voi opiskella yksilösuorituksena sillä yhteiskehittäminen edellyttää yhdessä tekemistä = ryhmätyötä.

Opinnossa on velvoittavaa ryhmätyöskentelyä. Opinto edellyttää aktiivisuutta ja sitoutumista vuorovaikutteiseen opiskeluun ja läsnöolovelvollisiin opetuskertoihin joita on kaksi. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista sekä ryhmäkohtaista palautetta (osin automatisoidusti) opettajan toimesta sekä hyödynnetään työelämä- ja vertaispalautteenantoa.

Opinto toteutetaan verkkototeutuksena Zoom oppimisympäristössä. Opinnolla on aikataulutettua opetusta ja ohjausta verkossa. Opetus tallennetaan asiaosuuksien osalta (katsottavissa jälkikäteen Canvasissa).

Aika ja paikka

Opintojakso toteutuu aikavälillä 16.1.2025 - 28.2.2024

Opiskeliu tapahtuu Zoom verkkoympäristössä, näin ollen sinulla tulee olla valmiudet ja toimivat välineet verkkototeutuksessa opiskeluun. Opiskelu pelkän puhelimen kautta ei ole mahdollista.

Zoom osoite löytyy opintojakson Canvas-työtilasta. Canvas työtila avautuu opiskelijoille 16.1.2025.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Sitra: megatrendit
Talentia: sosiaalialan ilmastokäsikirja 2023
Soteuudistus: palveluiden kehittäminen
Sosiaalibarometri 2023
Palvelumuotoilun perusteet (Canvas-työtilan moduuli 1.)

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti: Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja.

Mahdollisen näytöllä tehdyn toteutuksen arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen TOPI).

Opiskelija vastaa itse osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

RUUTI-projektissa voit tehdä opintojaksoa korvaavan toteutuksen (jos projekteissa on opintojakson alkaessa meneillään sosiaalialan projekteja). Opintojakson 3 op osan voit myös tehdä omassa työpaikassasi jos toimit sosionomin työtehtävissä ja työpaikallasi on mahdollista toteuttaa yhteiskehittämistä edellyttävää palvelumuotoilua.

Tarjolla on myös mahdollisuus tehdä Service Design -toteutus opiskelijoille, jotka voisivat tehdä palvelumuotoiluopintojakson projektin omalle työpaikalle tai omaan yritykseen (TOPI). Opiskelija tekee kuitenkin 2 op teoriaosuuden normaalisti tällä opintojaksolla ja lopun 3 op toteutus TOPI:na. Yhteyshenkilönä tässä TOPI-topi toteutuksessa on Päivi Harmoinen.
Jos päädyt tähän niin ota yhteyttä vastuopettaja Katja Hämäläiseen opintojaksolle ilmoittautuessasi.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Työelämäyhteistyö toteutuu kun opiskelija tekee opintojakson omaan työhönsä. Työelämäyhteistyön laajuus on tässä tapauksessa 3 op.

Tällä toteutuksella on mahdollista tehdä myös Laurean verkkosivustoihin ja niiden uudistamiseen liittyvää palvelumuotoilua.

TKI- toimijan toteuttama asiantuntijawebinaari palvelumuotoilusta toteutuu 30.1 (webinaari nauhoitetaan)

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Tällä toteutuksella vahvistamisena toimii ennakkotehtävä, jonka DL.on 16.1.2025. Jos opiskelija ei ole palauttanut ennakkotehtävää annettuun päivämäärään mennessä, hänet hylätään opintojaksolta ja tilalle otetaan jonolta seuraava opiskelija.

AIKATAULU

Opinnon painopiste ja kuormitus on opinnon alkupäässä, varauduthan HETI kalenteroimaan itsellesi aikaa nopeatempoisesti etenevän opintokokonaisuuden aikatauluttamiseen.

16.1 Canvas työtila avautuu opiskelijalle
19.1 DL. ennakkotehtävä (hyv/hyl) - jos et ole palauttanut ennakkotehtävää 19.1 mennessä - tiput pois tältä opintojaksolta
22.1 Aloituswebinaari ja ryhmätöiden aloitus klo. 12 - 16 LÄSNÄOLOVELVOITE
29.1 DL. palvelupolkukarttatehtävä (1-5/hyl)
29.1 DL. palvelumuotoilutesti (hyv/hyl)
30.1 Asiantuntijawebinaari, nauhoitetaan
3.2 Tehtävien ohjausta tarjolla


6.2 - 23.2.2025 aikaväli varattu opiskelijoiden itsenäiselle moduuli 3. ryhmätyön tekemiselle, joka saa alkunsa 22.1 aloituswebinaarissa

24.2 DL palveluinnovaatiotehtävä (1-5/hyl) - jonka esitys leijonanluolassa:
25.2 Leijonanluola esitys seminaari 1. LÄSNÄOLOVELVOITE JOMPAANKUMPAAN
26.2 Leijonanluola esitys seminaari 2. LÄSNÄOLOVELVOITE JOMPAANKUMPAAN

Kansainvälisyys toteutuksella

KV-yhteistyötä voi olla ulkomailta käsin opiskelevan opiskelijan harjoittelu/työorganisaation taholta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson kuormituksen painopiste on opintojen alussa, kalenteroithan itsellesi HETI aikataulut ja aikaa tämä huomioiden ja varaat riittävästi aikaa asioiden haltuunottoon.

Opintojakso 5 op vastaa keskimäärin 134 tuntia opiskelijan tekemää työtä.

Jos sinulla on oppimisen haasteita tai erityisen tuen tarvetta, ota yhteyttä erityisopettajaan.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakso koostuu neljästä moduulista

Orientaatiomoduuli
Johdanto palvelumuotoiluun moduuli
Innovaatioiden trendit hyvinvointipalveluissa moduuli sekä
Nopea konseptointi - arjesta nousevaa innovointia

Opintojakso vastaa Sosionomi AMK kompetenssia 5. Tutkimuksellinen kehittämis- ja innovaatio-osaaminen, jossa opiskelija
- kykenee ennakoivaan ja innovatiiviseen ongelmanratkaisuun sosiaalialan
kehittämisessä
- kehittää asiakaslähtöisesti sekä tutkimus- ja kokemustietoa hyödyntäen
asiakastyön käytäntöjä, menetelmiä ja palveluprosesseja
- suunnittelee, toteuttaa ja arvioi sosiaalialan kehittämishankkeita yhteistyössä eri toimijoiden
kanssa
- soveltaa tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiomenetelmiä sekä tuottaa ja analysoi tietoa
hyvinvoinnin edistämiseksi
- toimii tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotyössä kestävän kehityksen ja tutkimuseettisten
periaatteiden ja ohjeiden mukaisesti

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso ei lähtökohtaisesti sovellu ensimmäisen vuoden opiskelijoille. Suosituksena on, että opiskelija osaa tätä ennen tutkinnon moduulit:

1.sosiaalialan asiakastyö sekä
2.palvelujärjestelmät, osallisuus ja yhteskunnallinen muutostyö

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa. Tämä opintojakso arvioidaan vaativammalla arviointikriteerit II-tasolla

Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Laatukriteerit löytyvät opintojakson Canvas-työtilasta.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin