Työn kehittämisen harjoittelu (15 op)
Toteutuksen tunnus: V1381-3025
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
25.11.2024 - 23.11.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 31.12.2025
Opintopistemäärä
15 op
TKI-osuus
15 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
20 Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 100
Koulutus
- Sosionomikoulutus (SSD2), Laurea Verkkokampus
Opettaja
- Annemari Kantanen
- Katri Kärkkäinen
- Pauliina Partanen
- Paula Väliaho
- Marjo Ritmala
- Vuokko Pohjanoksa
- Katja Hämäläinen
- Jaana Paasu
Vastuuopettaja
Jaana Paasu
Ryhmät
-
SSD224KASosionomikoulutus, verkko-opinnot, K24, Verkkokampus
-
SSD222KASosionomikoulutus, verkko-opinnot, K22, Verkkokampus
-
SSD222SASosionomikoulutus, verkko-opinnot, S22, Verkkokampus
-
SSD223SASosionomikoulutus, verkko-opinnot, S23, Verkkokampus
-
SSD224SASosionomikoulutus, verkko-opinnot, S24, Verkkokampus
-
SSD223KASosionomikoulutus, verkko-opinnot, K23, Verkkokampus
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- soveltaa erilaisia teoreettisia lähestymistapoja ja työmenetelmiä tarkoituksenmukaisesti sekä arvioida niitä
- etsiä kehittämisen kohteita asiakaslähtöisesti ja työelämän lähtökohdista
- työskennellä tiimissä ja toimia asiantuntijayhteisössä
- arvioida omaa osaamista, kehittämistyötä ja syntynyttä tulosta kehittämisen tavoitteiden suhteen
- kriittisesti arvioida omaa ammattieettistä toimintaa, työyhteisön ja ammattialan eettisiä periaatteita
Toteutustapa
Harjoittelun voi suorittaa oman HOPS-aikataulun mukaisesti oman tuutor-opettajan kanssa sopien. Harjoitteluun liittyvää lisätietoa on Verkkososionomien harjoittelu -työtilassa Canvasissa.
Tässä osoite työtilaan:
https://canvas.laurea.fi/enroll/LDGPGL
Muista kirjata tiedot PRM-ohjelmaan. Lisätiedot opiskelijaintrasta.
Aika ja paikka
Harjoittelukohtaiset ohjeet löytyvät Verkkososionomi harjoittelu -työtilasta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu.
Opiskelijan tutoropettaja ohjaa harjoittelun ja näin ollen ottaa vastaan myös osaamisen näytön
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Harjoittelu tehdään sosiaalialan työympäristössä, jossa sosionomit työskentelevät
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opiskelija ilmoittatutuu harjoitteluun Pakissa
Verkkososionomi harjoittelu -työtila:
- Opiskelija täyttää harjoittelunsa tiedot eLomakkeelle. Tiedot ohjautuvat tutoropettajalle sekä hallintoon, jossa nimetty henkilö tarkistaa Laurean ja harjoittelupaikan yhteistyösopimuksen. Harjoittelusta ei tehdä opiskelijakohtaisia sopimuksia.
- Opiskelija palauttaa harjoittelun tavoite- ja suunnitelmalomakkeen harjoittelun alettua (myös palkallisessa harjoittelussa).
- Palkattomaan harjoitteluun kuuluu yhteinen keskustelu opiskelijan, harjoittelupaikan ohjaajan ja tutoropettajan kanssa harjoittelun aikana.
- Opiskelija palauttaa raportin liitteineen viikon kuluttua harjoittelun päättymisestä, jossa on liitteenä harjoittelupaikan ohjaan allekirjoitettu arviointi. Palkallisessa harjoittelussa palautetaan raportin liitteenä työtodistus.
PRM
-opiskelija kirjaa harjoittelunsa tiedot viimeistään harjoittelun päätyttyä
Kansainvälisyys toteutuksella
Harjoittelu on mahdollista suorittaa myös ulkomailla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Laurea–ammattikorkeakoulun sosiaali – ja rikosseuraamusalan koulutuksen laajuus on 210 opintopistettä (op). Sosiaali– ja rikosseuraamusalan opetussuunnitelmassa on kolme 15 op:n harjoittelua eli ammattitaitoa edistävää harjoittelua on yhteensä 45 op. Jokainen harjoittelu on laajuudeltaan 400 tuntia, josta 373 tuntia tehdään harjoitteluympäristössä ja 1 op eli 27 tuntia käytetään raportin laatimiseen. Harjoittelukohtaiset ohjeet löytyvät Verkkososionomi harjoittelu -työtilasta.
Harjoittelu on käytännössä 10 viikkoa.
Harjoittelu voi sijoittua myös pidemmälle ajalle. Tällöin opiskelija pitää harjoittelutunneistaan tuntilistaa, joka liitetään harjoitteluraporttiin.
Sisältö ja sen jaksotus
Harjpoittelussa näkyvät kaikki sosionomin osaamisen kompetenssit:
1. Sosiaalialan eettinen osaaminen
- toimii ihmis- ja perusoikeussäädösten, sosiaalialan arvojen ja ammattieettisten
periaatteiden mukaisesti
- ymmärtää oman ihmiskäsityksensä ja arvomaailmansa merkityksen asiakastyössä
- edistää yhdenvertaisuutta, tasa-arvoa ja moninaisuutta sekä toimii arvoristiriitoja
sisältävissä tilanteissa eettisesti perustellusti ja sosiaalisesti kestävällä tavalla
- ymmärtää kulttuurista moninaisuutta ja toimii vuorovaikutustilanteissa sensitiivisesti
- edistää haavoittuvassa asemassa olevien yksilöiden ja yhteisöjen asemaa
2. Sosiaalialan asiakastyön osaaminen
- toimii ammatillisesti ja dialogisesti vuorovaikutustilanteissa ja kykenee reflektoimaan kriittisesti
omaa toimintaansa
- suunnittelee, toteuttaa ja arvioi asiakasturvallisen palveluprosessin asiakkaan osallisuutta ja
voimavaroja tukien
- tukee tavoitteellisesti yksilöiden, ryhmien ja yhteisöjen kasvua, kehitystä ja arkea erilaisissa
elämäntilanteissa
- tunnistaa ja arvioi hyvinvoinnin riski- ja suojatekijöitä sekä soveltaa ennalta ehkäisevän työn ja
varhaisen tukemisen menetelmiä
- soveltaa ja arvioi sosiaaliohjauksen työorientaatioita ja menetelmiä asiakas-, ryhmä- ja
yhteisötyössä erilaisissa toimintaympäristöissä
- ymmärtää psykososiaalisen tuen merkityksen ja osaa toimia erilaisissa asiakkaan muutos- ja
kriisitilanteissa
- toteuttaa ja dokumentoi asiakastyötä asiakaslähtöisesti digitaalisessa toimintaympäristössä
huomioiden tietoturva ja -suojavaatimukset
- käyttää toiminnassaan hyvinvoinnin edistämisen, varhaisen tuen ja kuntouttavaa työotetta
3. Sosiaalialan palvelujärjestelmäosaaminen
- jäsentää hyvinvointiin ja kestävään kehitykseen liittyviä alueellisia, kansallisia ja kansainvälisiä
haasteita sekä niiden vaikutuksia sosiaali-, terveys- ja kasvatuspalveluihin
- tuntee alan juridisen säädöspohjan ja toimii keskeisen lainsäädännön mukaisesti
- tuntee hyvinvointialueiden, kuntien, yksityisen ja kolmannen sektorin sosiaali-, terveys- ja
kasvatuspalvelujen järjestämisen ja tuottamisen tavat, ohjauksen ja valvonnan
- ymmärtää sosiaaliturvan toimintaperiaatteet
- toteuttaa kokonaisvaltaista palveluohjausta ja ymmärtää palveluohjauksen merkityksen
- toimii aktiivisena sosiaalialan asiantuntijana asiakkaan edun mukaisesti monitoimijaisessa
verkostoyhteistyössä
4. Kriittinen ja osallisuutta edistävä yhteiskuntaosaaminen
- arvioi yhteiskunnallisten ilmiöiden ja valtarakenteiden merkitystä sekä niiden vaikutusta
yksilöiden, ryhmien ja yhteisöjen mahdollisuuksiin toimia yhteiskunnassa
- analysoi eriarvoisuutta, huono-osaisuutta sekä hyvinvointia tuottavia rakenteita
ja prosesseja sekä ehkäisee marginalisoitumista
- tuntee julkishallinnollisen päätöksentekojärjestelmän toimintaperiaatteet ja osaa toimia niiden
mukaan asiakkaan etua ajaen
- edistää asiakkaiden, asiakasryhmien ja yhteisöjen osallisuutta ja osallistumisen mahdollisuuksia
sekä kykenee yhteiskunnalliseen rakenteelliseen vaikuttamistyöhön
- edistää omaehtoista toimijuutta osana kansalaisyhteiskuntaa
5. Tutkimuksellinen kehittämis- ja innovaatio-osaaminen
- kykenee ennakoivaan ja innovatiiviseen ongelmanratkaisuun sosiaalialan
kehittämisessä
- kehittää asiakaslähtöisesti sekä tutkimus- ja kokemustietoa hyödyntäen
asiakastyön käytäntöjä, menetelmiä ja palveluprosesseja
- suunnittelee, toteuttaa ja arvioi sosiaalialan kehittämishankkeita yhteistyössä eri toimijoiden
kanssa
- soveltaa tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiomenetelmiä sekä tuottaa ja analysoi tietoa
hyvinvoinnin edistämiseksi
- toimii tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotyössä kestävän kehityksen ja tutkimuseettisten
periaatteiden ja ohjeiden mukaisesti
6. Työyhteisö-, johtamis- ja yrittäjyysosaaminen
- toimii monialaisissa tiimeissä ja työyhteisöissä sekä tunnistaa alueellisten, kansallisten ja
kansainvälisten verkostojen mahdollisuudet
- työskentelee työyhteisön esihenkilönä ja jäsenenä sosiaalisesti, eettisesti, ekologisesti ja
taloudellisesti kestävällä tavalla
- tuntee keskeisen työlainsäädännön ja edistää omaa ja työyhteisön työhyvinvointia ja
työturvallisuutta
- tunnistaa itsensä johtamisen ja työyhteisön johtamisen merkityksen osana työn hallintaa ja
organisointia sekä oman asiantuntijuuden kehittymistä ja urasuunnittelua
- arvioi työn laatua ja tuloksia sekä ymmärtää strategian sekä talous-, tieto- ja henkilöstöjohtamisen
merkityksen organisaation toiminnassa
- osoittaa yrittäjämäistä asennetta ja tuntee sosiaalialan yritystoiminnan periaatteet
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
"Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella. ” (Laurean tutkintosääntö). Arviointi on arviointikehikon II mukaan.