Vaikuttavaa rekrytointiviestintää somessa (10 op)
Toteutuksen tunnus: HL00BU31-3017
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
23.05.2022 - 21.08.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.08.2022 - 31.12.2022
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- Lähiosuus
- 10 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Toimipiste
- Laurea Hyvinkää
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 4 - 7
- Koulutus
- Liiketalouden koulutus (HLB2), Laurea Hyvinkää
- Opettajat
- Mervi Talonen
- Vastuuopettaja
- Mervi Talonen
- Ryhmät
-
HLB222SNLiiketalouden koulutus, päivätoteutus, S22, Hyvinkää
- Opintojakso
- HL00BU31
Tavoitteet
opiskelija osaa
- toteuttaa markkinoinnin kehittämisprojektin tiimissä
- arvioida asiakaslähtöisen toiminnan edellytyksiä, erilaisia asiakastarpeita ja -ratkaisuja
- toimia ja viestiä asiakaslähtöisesti
Aika ja paikka
-
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Projektin aihepiiriin tarvittava lähdeaineisto valitaan erikseen projektin toimeksiannon jälkeen.
Toteutustapa
Projekti toteutetaan yhteistyössä työelämän kumppanin kanssa P2P-oppimisympäristössä. Kumppani on Eteva kuntayhtymä. eteva.fi
Lisäksi opiskelijat hankkivat ”Liiketoimintaosaaminen” -opinnon mukaisen osaamisen. Mahdollisesta muusta projektin aikana kehitettävästä osaamisesta sovitaan projektin aikana.
Tälle toteutukselle ilmoittautuvat opiskelijat kehittävät projektissa tämän opinnon mukaista osaamista.
Tällä toteutussuunnitelmalla kuvatussa projektissa voi toimia myös täydentävää osaamista kartuttava opiskelija (huom. ilmoittautuminen täydentävän osaamisen projektiin).
Projektin ohjaus- ja työskentelyajat ovat katsottavissa Lukkarikoneesta. Viestintäkäytänteistä sovitaan projektikohtaisesti.
Laurea pidättää oikeuden muutoksiin.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Projektin toimeksiantaja:
Eteva kuntayhtymä
Etevan yhteyshenkilöt Johanna Simoinen-Helenius, Vesa Mäkinen ja Samuli Soininen
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. … Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna.” Projektissa ensimmäisellä kontaktikerralla tarkoitetaan projektitiimin ja ohjaajan ensimmäistä tapaamiskertaa (pre-briiffi).
Ohjaaja lähettää Outlook-kalenterikutsun pre-briiffiin, joka pidetään elokuussa intensiiviviikolla.
Projektin aloitusbriiffiin osallistuminen on välttämätöntä, jotta kaikki toimijat saavat projektin toimeksiannon tietoonsa. Ohjaaja lähettää Outlook-kalenterikutsun briiffiin.
Projektia ohjataan viikoittain keskiviikkoisin klo 12-13.
Opiskelija voi vertailla työskentelyaikoja Lukkarikoneessa ja valita projektit/opinnot, jotka eivät osu päällekkäin.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelija käyttää projektiin työaikaa yhteensä noin 16 h/vk. Se tarkoittaa tiimityöskentelyä 8 h ja itsenäistä työskentelyä 8 h. Lisäksi joka viikko on tunnin ohjaustapaaminen. Ensimmäinen ohjaustapaaminen on pakollinen.
Sisältö ja sen jaksotus
Projektin tavoitteet:
Projektin sisältönä on organisaation somessa tapahtuvan rekrytointiviestinnän vaikuttavuuden tutkiminen ja somerekrytoinnin innovatiivinen kehittäminen.
Vaikuttavuus somessa ei tapahdu automaattisesti itsestään tai yhdellä ainoalla kampanjalla. Vaikutuksen tekeminen edellyttää brändiltä oikeaa kanavavalintaa, oikeaa sisältöä, oikeaan puhesävyyn, oikealle kohderyhmälle, ja oikeaan aikaan.
Laadukas rekrytointiviestintä sosiaalisessa mediassa tuo toivottua näkyvyyttä. Se vaatii suunnittelua, panostusta ja aktiivista vuorovaikutusta.
Opintojaksolla paneudumme toimivan somepresenssin rakentamiseen, joka palvelee brändin liiketoiminnallisia päämääriä. Tutkimme myös dataa, jota voidaan hyödyntää tavoitteiden saavuttamiseen.
Tutustumme somemarkkinoinnin strategiseen suunnitteluun ja sisällöntuotantoon rekrytoinninn näkökulmasta:
1. Kohderyhmän kannalta relevanteimmat kanavat
2. Kiinnostava ja säännöllinen sisällöntuotanto
3. Positiivisen brändimielikuvan luominen
4. Aito vuoropuhelu yleisön kanssa > brändi inhimillinen ja helposti lähestyttävä
Opintojakso sopii opiskeljoille, joita kiinnostavat HR, markkinointi, branding, viestintä ja visuaalisuus.
Arviointiasteikko
H-5
Lisätiedot
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa. Opinto toteutuu P2P.n projektiopintona edellyttäen osallistumista yhteiseen projektiohjaukseen ja työskentelyyn.
Päiväopetuksen laatukriteerit täyttyvät alla olevan raportin mukaisesti:
https://laureauas-my.sharepoint.com/:b:/g/personal/pirlapp_laurea_fi/Ee2msSbz1JFIkN-gr6YUajIB2M2WuOl1G6jBQwjxkQz2Pw?e=uXh7mX