Skip to main content

Holistic Support and Interaction with the Patients and their Families in Palliative Care (5 cr)

Code: TO00BR81-3004

General information


Enrollment
29.11.2021 - 31.03.2022
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2022 - 31.07.2022
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual proportion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Campus
Laurea Virtual Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 30
Degree programmes
Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Teachers
Marina Arvonen
Sanna Soini
Teacher in charge
Sanna Soini
Scheduling groups
Pienryhmä 1 (Size: 10 . Open UAS : 10.)
Small groups
Pienryhmä 1
Study unit
TO00BR81

Learning outcomes

The student is able to
- identify, meet, guide and support the individual needs of patients and their loved ones comprehensively and is able to utilize attendance as a method of assistance
- describe the meaning of crisis and grief as part of the lives of people of different ages and cultures
- describe the possibilities of multiprofessional cooperation in providing comprehensive support
- use and adapt the concepts of family-centeredness, inclusion and relevance in their work
- identify and anticipate changes in the patient's communication due to the disease
- exploit communication methods and aids that support or replace speech
- reflect on their own attitude towards death and maintain well-being at work

Location and time

Kevät 2022 verkkototeutus.

Osoitteessa: https://laurea.zoom.us/j/65666862581

Ti 26.4.2022 klo 8.30 – 11.00 Orientaatio + Kokonaisvaltainen tuki ja kohtaaminen (pakollinen läsnäolo)
Ti 3.5.2022 klo 8.30-11.00 Suru, toivo ja kulttuurisensitiivisyys
Ti 10.5.2022 klo 8.30-11.00 Lapsen ja perheen tukeminen
Ti 24.5.2022 klo 8.30- 14.00 Työssäjaksaminen ja Seminaari (pakollinen läsnäolo)

Materials

-Abdelhamid, Pirkko, Juntunen Anitta & Koskinen Liisa 2010. Monikulttuurinen hoitotyö. Helsinki: WSOYproOy. (kipukäyttäytymisen kohtaaminen s.168-175 sekä kuolevan kohtaaminen s.187-200- - - -Karvinen I, Kylmä J. Ojanen E, Pentikäinen J, Vaskilampi T. 2012. Henki ja toivo hoitotyössä. Verkkokirja. Klaava Media 2012.
- Joutsia K., Sillanpää H. Puhevammaisen henkilön kohtaaminen Teoksessa: Karjalainen A., Wallenius-Penttilä K. (Eds.)., (2020). Eri tavoin kommunikoivien kohtaaminen sosiaali- ja terveysalan työssä. , In: Diak Opetus 5, Diakonia-ammattikorkeakoulu.
· Vakaumuksen kunnioittaminen. 2011. Kirkon sairaalasielunhoidon keskus.
· Äkillisesti kuolleen henkilön läheisten tukeminen -hoitosuositus 2018.

Teaching methods

The implementation plan is available in Finnish.

Employer connections

Opintojaksolle osallistuu myös työelämän edustajia avoimen amk:n kautta.

Exam schedules

Ryhmätehtävän palautus: 16.5.2022
Oppimispäiväkirjan palautus: 29.5.2022

Student workload

5op = 135h opiskelijan työtä

Webinaarit 10h
Seminaari 6h
Ennakkotehtävät 10h
Ryhmätyö 41h
Oppimispäiväkirja 68h

Assessment criteria, approved/failed

Hyväksytty ryhmätehtävä:

Tehtävässä potilaan ja hänen perheensä kokonaisvaltaista kohtaamista sekä valittua psyykkisen tuen/vuorovaikutuksen menetelmää on käsitelty teoreettisesti perustellen. Tietoa on sovellettu perheen tilanteeseen ja havainnollistavia esimerkkejä on käytetty.
Moniammatillista yhteistyötä ja sen mahdollisuuksia ko perheen tukemiseksi on tuotu esille.
Tehtävä on tehty kirjallisen työn ohjeen mukaisesti.
Esitys on sisällöltään moitteeton, valittua vuovaikutusta tukevaa menetelmää sovelletaan perheen tilanteeseen.

Täydennettävä oppimispäiväkirja:
Ryhmätehtävä ei vastaa tehtävän antoa tai täytä yllä mainittuja kriteereitä.


Hyväksytty oppimispäiväkirja:

Oppimispäiväkirjan ohjeistuksissa mainittuja teemoja käsitellään päiväkirjassa monipuolisesti. Työskentely osoittaa itsenäistä ajattelua ja rohkeutta oman prosessin kuvaamiseen. Annettuihin teemoihin/tehtäviin on paneuduttu. Teksti ilmaisee sisältöalueen sisäistämistä ja omakohtaista oppimista.

Täydennettävä oppimispäiväkirja:

Oppimispäiväkirjan tiivistelmä ei vastaa tehtäväksi antoa.

Content scheduling

• Palliatiivisen- ja saattohoitopotilaan ja hänen läheistensä kokonaisvaltainen kohtaaminen, dialoginen vuorovaikutus ja vaikeiden asioiden puheeksi otto
• Surun tehtävä ja merkitys
• Kulttuurisensitiivisyys surun ja kuoleman kohtaamisessa
• Toivon ylläpitäminen ja merkityksellisyys
• Hoitava läsnäolo ja kunnioittava kosketus auttamismenetelminä
• Tuen muodot (psykososiaalinen, informatiivinen, emotionaalinen, psyykkinen, henkinen ja hengellinen, eksistentiaalinen ja käytännön tuki)
• Moniammatillinen yhteistyö kokonaisvaltaisessa potilaan tukemisessa
• Potilaan kommunikoinnin muutokset, puhetta tukevat ja korvaavat kommunikointimenetelmät sekä -apuvälineet
• Oman kuoleman- ja surukäsityksen sekä elämänhistorian reflektointi ja oma työssäjaksaminen

Evaluation scale

Approved/Failed

Further information

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019).

Go back to top of page