Siirry suoraan sisältöön

Sijaishuollon erityisosaaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: TO00BV04-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
04.04.2022 - 10.04.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.05.2022 - 31.08.2022
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Laurea Hyvinkää
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
Sosionomikoulutus (SSB2), Laurea Hyvinkää
Opettajat
Pihla Salemaa
Pilvi Niemelä
Sanna Hämäläinen
Vastuuopettaja
Pihla Salemaa
Ajoitusryhmät
Pienryhmä 1 (Koko: 10 . Avoin AMK : 10.)
Pienryhmät
Pienryhmä 1
Opintojakso
TO00BV04

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- soveltaa ymmärrystään kiintymyssuhdevaurioista, trauman vaikutuksista ja kuntouttavan vuorovaikutuksen merkityksestä omaohjaajasuhteessa
- arvioida vuorovaikutuksen merkitystä kuntouttavassa omaohjaajasuhteessa sekä työyhteisön toimintakulttuurissa
- toimia sijaishuollon aikaisissa perhetyön tehtävissä ja perustella suhdeperustaisen työotteen merkityksen
- tehdä yhteistyötä monialaisessa verkostossa ja toimia toimintaa ohjaavan erityislainsäädännön mukaisesti

Aika ja paikka

[Kenttä ei ole Laureassa käytössä]

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Toteutuksen kirjallisuus julkaistaan keväällä 2022 ja esitellään toteutuksen alkaessa Canvas tilassa. Alla oleva lista päivittyy:

Hirvonen & Hurskainen (2019) MInä jaksan tämän päivän. Tarinoita lastensuojelusta.

Toteutustapa

Tässä toteutuksessa syvennetään lastensuojeluosaamista keskittyen sijaishuollon erityiskysymyksiin ja työtä linjaaviin ajankohtaisiin uudistuksiin. Toteutukselle hakeutuvien opiskelijoiden tulee suorittaa ennen opintoja Lastensuojelun täydentävä opintojakso (10 op) tai olla työelämässä sijaishuollon tehtävissä.

Opinnot suoritetaan lähiopetuksena verkossa sekä kahtena lähiopetuspäivänä Hyvinkään kampuksella (Laurean turvaohjeet huomioiden) . Toteutuksen luennot järjestetään touko- ja kesäkuussa (2022) ja toteutuksen seminaaripäivä on elokuussa (2022) . Kesän ajan opiskelijat suorittavat itsenäisesti oman oppimistehtävän sijaishuollon toimintaympäristössä.

Opintojakso koostuu seuraavista toteutusosioista:

1. Syventyminen asiakassuhteeseen (3 op)
2. Sijaishuollon yhteistyöympäristöt (2 op)

Pedagogiikka toteutuksella koostuu seuravista:

Lähiopetus: perehtyminen opintojakson teemoihin, luennot ja yhteinen tuntityöskentely
Oppimistehtävät:
Luentopäiväkirja (sisältäen luentoteemoihin liittyvät reflektoivat harjoitukset)
Haastattelu: itsenäisesti suoritettava oppimistehtävä työelämässä ja tehtävän raportointi)
Seminaarityösjkentely

Opintojakson tavoitteiden sekä oppimistehtävien tukemiseksi suositellaan kaikkiin lähiopetuspäiviin osallistumista.

Opiskelijat, jotka haluavat osoittaa näytöllä opintojakson tavoitteiden mukaisen osaamisen, tulee sopia aikataulusta opintojakson vastuuopettajan kanssa heti, kun ilmoittautuminen toteutukselle on hyväksytty. Osaamisen näyttö annetaan opintojakson aikana, mikäli osaamisanalyysi hyväksytään ja oikeus osaamisen näyttöön annetaan.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Toteutuksen työelämäyhteistyö tehdään kesällä itsenäisesti tehtävän oppimistehtävän muodossa.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi.

Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Opintojakson tavoitteiden sekä oppimistehtävien tukemiseksi suositellaan kaikkiin lähiopetuspäiviin osallistumista.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelijat, jotka haluavat osoittaa näytöllä opintojakson tavoitteiden mukaisen osaamisen, tulee sopia aikataulusta opintojakson vastuuopettajan kanssa heti, kun ilmoittautuminen toteutukselle on hyväksytty. Osaamisen näyttö annetaan opintojakson aikana, mikäli osaamisanalyysi hyväksytään ja oikeus osaamisen näyttöön annetaan.

Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen).

Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä, toteutuksen tuntimäärä jakautuu
lähiopetukseen (n. 48 h) ja itsenäiseen työskenteyyn (85 h) .

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakson moduulit:

1. Syventyminen asiakassuhteeseen (3 op)
Arvioitava oppimistehtävä: Luentopäiväkirja (1 -5, 0)

2. Sijaishuollon yhteistyöympäristöt (2 op)
Arvioita oppimistehtävä: Lbd - haastattelutehtävä ja seminaariesitys (1 - 5, 0)

Arviointiasteikko

H-5

Lisätiedot

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.

Siirry alkuun