Siirry suoraan sisältöön

Projektinhallinta ja viestintä (5 op)

Toteutuksen tunnus: R0183-3190

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus

15.08.2022 - 04.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Verkkokampus, sote

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

40 - 60

Koulutus

  • Sosionomikoulutus (SSD2), Laurea Verkkokampus

Opettaja

  • Katri Kärkkäinen
  • Marja-Leena Piispanen
  • Katja Tikkanen
  • Monika Cseh
  • Tuuli Rinne

Vastuuopettaja

Katri Kärkkäinen

Ryhmät

  • SSD222SA
    Sosionomikoulutus, verkko-opinnot, S22, Verkkokampus

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida käytännöllisen projektin moniammatillisessa yhteistyössä
- toimia tarkoituksenmukaisesti monikulttuurisissa organisaatioissa ja verkostoissa
- hankkia ja käyttää tietoa kehittämisen tueksi sekä käyttää tietoteknisiä työvälineitä
- viestiä tarkoituksenmukaisesti ja tavoitteellisesti projektin edellyttämissä viestintä- ja dokumentointitilanteissa

Toteutustapa

Opintojakson aikana työskentelyalustana toimii Canvas sekä webinaareissa Zoom. HOPS-ryhmät toteuttavat opintojakson aikana valitsemalleen vapaahtoisjärjestölle projektin "anna hyvän kiertää"-periaatteella. Viestinnän ja tiedonhaun osuus on pääosin intergroitu projektin suunnittelu-, toteutus- ja arviointivaiheisiin.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaalit vaihtelevat tiimien tarpeiden mukaisesti. Canvasiin on tallennettuna keskeisimmät opintojaksolla tarvittavat mallipohjat ja dokumentit sekä ohjeet eri työvaiheisiin projektin aikana. Projektityöskentelyä käsittelevää kirjallisuutta ja artikkeleita on hyvä hyödyntää lähteinä ja tietoperustan vahvistajana.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Toteutus perustuu tiimityöskentelyyn ja muut suoritustavat ovat harvinaisia. Aiemmin hankitun osaamisen muodossa opintojaksolle voi hakea hyväksilukua.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojakso toteutetaan yhteistyössä kolmannen sektorin työelämäkumppanin kanssa. Opiskelijatiimit (HOPS) valitsevat itseään kiinnostavan yhteistyökumppanin ja ovat heihin yhteydessä. Kun yhteistyökumppani löytyy, on heille tärkeä kertoa, mitä tiimi on tekemässä (opintojakson tavoitteet) ja kysyä, millaisia tarpeita heillä olisi projektin toteuttamiselle. Yhteistyökumppanin kanssa sovitaan toteutettavasta projektista ja se toteutetaan opintojakson aikana. Opiskelijatiimit kirjaavat yhteistyökumppaninsa Laurean PRM-järjestelmään.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojaksolle on ennakkotehtävä, jonka tekemällä opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksolla. Jos olet ilmoittautunut, etkä osallistu opintojaksolle, ilmoita siitä projektia ohjaaville opettajille (Katri Kärkkäinen ja Katja Tikkanen).
Aikatauluun on merkitty läsnäolovelvolliset tapaamiset opintojakson zoomissa.


Opintojakso R0183 toteutetaan kokonaan verkossa. Projektin toteutuksesta tiimi sopii yhdessä. Tärkeät päivämäärät löytyvät opintojakson aikautaulutuksesta. Opiskelu painottuu tiimioppimisen periaatteelle. Opiskelijatiimien työskentely on itseohjautuvaa, mutta ohjausta on tiimikohtaisesti tarjolla tiettyinä sovittuina aikoina. Myös vertaispalautetta annetaan toisille tiimeille pitkin opintojaksoa. HOPStiimit työskentelevät tiimin Teamsin välityksellä opinnon aikana.

Sisältö ja sen jaksotus

Orientaatio ja aloitusvaihe: viestinnän perusteet, info, tiimijako ja sopimukset ja projektin ideointi
Projektin suunnittelu (pitch, suunnitelma, järjestely)
Projektin toteutus
Projektin arviointi ja raportointi (projektiraportti, tiimin itsearviointi ja loppuesitykset)

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso toteutuu opiskelijalähtöisesti, tiimioppimisen periaatteisiin nojaten ja arviointi perustuu opiskelijatiimin tekemään itsearviointiin opintojaksolle luotujen kriteereiden mukaisesti sekä opettajien arviointiin.
Opiskelu on itseohjautuvaa ja opettajat toimivat valmentavina ohjaajina. Arvioinnin kohteena ovat projektin toteutuminen, tiimissä toimiminen, tiimin sisäinen ja ulkoinen viestintä ja projektista raportointi koko prosessin ajalta sovitulla tavalla.
• Tiimin kyky käytännön projektin tavoitteelliseen & ammattimaiseen (=monialaiseen) suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin sekä toiminnan kehittämisen ideointiin yhteistyössä konkreettisen kumppanin kanssa
• Tiimin kyky tarkoituksenmukaisesti (näyttöön perustuvuus) perustella (argumentointi) toimintaansa kumppaniorganisaatiolle ja/tai verkostoille
• Tiimin kyky hankkia ja käyttää tietoa projektityön ja palvelualoitteen kehittämisen tueksi sekä käyttää tietoteknisiä työvälineitä
• Tiimin kyky tarkoituksenmukaisesti ja tavoitteellisesti viestiä projektin edellyttämissä viestintä- ja dokumentointitilanteissa

Hylätty (0)

Arviointikriteerit eivät täyty T1:n tasoisesti.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
-käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
-etsiä tietoa eri tietolähteistä
-raportoida
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaan/yhteistyötahon kanssa
- ottaa vastaan ohjausta
RYHMÄTYÖTAIDOT JA VASTUULLISUUS
-toimia ryhmän jäsenenä
-suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
-noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden/yhteistyötahon kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
RYHMÄTYÖTAIDOT JA VASTUULLISUUS
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan/yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
RYHMÄTYÖTAIDOT JA VASTUULLISUUS
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa eettiset näkökulmat huomioiden