Skip to main content

Agile Methods in Service Design (10 cr)

Code: A9493-3006

General information


Enrollment
29.11.2021 - 02.01.2022
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2022 - 31.07.2022
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
10 cr
Local portion
10 cr
RDI proportion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Campus
Laurea Leppävaara
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
Complementary competence, Master’s studies (TYJ), Generic Studies
Teachers
Sami Kauppinen
Janne Lahti
Teacher in charge
Janne Lahti
Study unit
A9493

Learning outcomes

Opiskelija osaa
- suunnitella ja toteuttaa ketterän suunnittelusprintin sekä hahmottaa menetelmän hyödyt
- käyttää palvelumuotoilun menetelmiä ja työkaluja suunnittelumahdollisuuksien tunnistamiseen ja palveluprototyyppien toteuttamiseen
- hahmotella ja visualisoida vaihtoehtoisia suunnitteluratkaisuja sekä arvioida niitä kriittisesti
- kehittää suunnitteluratkaisuja käyttäjätiedon pohjalta ketterästi ja iteratiivisesti

Materials

Sprint: How to Solve Big Problems and Test New Ideas in Just Five Days, Jake Knapp, John Zeratsky, Braden Kowitz, 2016 (kaikille pakollinen)
Agile Experience Design: A Digital Designer's Guide to Agile, Lean, and Continuous. Lindsay Ratcliffe, Marc McNeill, 2012.
Agile User Experience Design: A Practitioner´s Guide to Making it Work. Diana Brown. 2012
Real-World Kanban: Do Less, Accomplish More with Lean Thinking, Mattias Skarin, 2015
Kanban in Action. Marcus Hammarberg and Joakim Sundén, 2014
Scrum: The Art of Doing Twice the Work in Half the Time, Jeff Sutherland, 2014
Essential Scrum: A Practical Guide to the Most Popular Agile Process. Kenneth S. Rubin, 2012
The Scrumban [R]Evolution – Getting the most out of Agile, Scrum and Lean Kanban. Ajay Reddy,2015

Teaching methods

Lähipäivät ja verkko-opetus (Huom! sisältää oletuksen, että kampukset ovat auki. Mikäli eivät, opetukselle tulee vaihtoehtoinen toteutus. Tästä tiedotetaan erikseen):

28.01.2022 13.00 - 16.00 Ulkopuolinen tila : Verkossa
16.03.2022 17.30 - 19.30 Ulkopuolinen tila : Verkossa
21.03.2022 09.00 - 17.30 140 (8 henkilöä) 136 (6 henkilöä) 155 (6 henkilöä)
22.03.2022 09.00 - 17.30 140 (8 henkilöä) 136 (6 henkilöä) 155 (6 henkilöä)
23.03.2022 09.00 - 17.30 140 (8 henkilöä) 136 (6 henkilöä) 155 (6 henkilöä)
24.03.2022 09.00 - 17.30 140 (8 henkilöä) 136 (6 henkilöä) 155 (6 henkilöä)
25.03.2022 09.00 - 17.30 140 (8 henkilöä) 136 (6 henkilöä) 155 (6 henkilöä)
31.03.2022 16.30 - 20.30 Ulkopuolinen tila : Verkossa

Employer connections

Opintojaksolla tehdään LbD-kehitysprojekti aidolle asiakkaalle. Projektiin ja opintojaksoon osallistuminen saattaa edellyttää NDA-sopimuksen allekirjoitusta.

Exam schedules

Opintojakson avaus
5 päivän sprintti kampuksella
Loppuseminaari

Tehtävänantoihin liittyvä päivämäärät löytyvät Canvas-työtilasta.

Completion alternatives

Suomeksi
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla.”

Student workload

Teoriaosuus 40% (4 op)
Lbd-projeksi 60% (6 op)

Content scheduling

Etäpäivä 1: Opintojakson esittely
Etäpäivä 2: lbd-projektin esittely
Lähiopetus: Sprinttiviikko
Etäpäivä 3: Julkaisu Loppuseminaariesitykset asiakkaalle ja opintojakson yhteenveto ja opintojaksopalaute

Evaluation scale

H-5

Qualifications

A9330 Digitaalisten palvelujen käyttäjäkeskeinen suunnittelu 10 op tai A9457 Palvelumuotoilun prosessi ja menetelmät 10 op tai vastaava osaaminen

Further information

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.

Opintojakson tavoitteet

Opiskelija osaa
- suunnitella ja toteuttaa ketterän suunnittelusprintin sekä hahmottaa menetelmän hyödyt
- käyttää palvelumuotoilun menetelmiä ja työkaluja suunnittelumahdollisuuksien tunnistamiseen ja palveluprototyyppien toteuttamiseen
- hahmotella ja visualisoida vaihtoehtoisia suunnitteluratkaisuja sekä arvioida niitä kriittisesti
- kehittää suunnitteluratkaisuja käyttäjätiedon pohjalta ketterästi ja iteratiivisesti

Edeltävät opinnot

A9330 Digitaalisten palvelujen käyttäjäkeskeinen suunnittelu 10 op tai A9457 Palvelumuotoilun prosessi ja menetelmät 10 op tai vastaava osaaminen.
Opiskelija ja ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.

Go back to top of page