Siirry suoraan sisältöön

Mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyö (5 op)

Toteutuksen tunnus: R0194-3049

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
29.11.2021 - 09.01.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
17.01.2022 - 30.04.2022
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
3 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Toimipiste
Laurea Porvoo
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
Sairaanhoitajakoulutus (SHP2), Laurea Porvoo
Opettajat
Maija Aho
Salla Rinne
Vastuuopettaja
Maija Aho
Ryhmät
SHP221KN
Sairaanhoitajakoulutus, päivätoteutus, K21, Porvoo
Opintojakso
R0194

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- selittää keskeiset psykiatrian alaan kuuluvat häiriöt ja hoidon lääketieteelliset perusteet
- selittää tavallisimpien päihteiden vaikutusmekanismit
- selittää mielenterveys- ja päihdetyön toimintaperiaatteet
- tukea akuutissa kriisissä olevaa ja vakavasti sairastunutta asiakasta
- suunnitella, ylläpitää ja arvioida hoidollista vuorovaikutusta mielenterveys- ja päihdeasiakkaan ja hänen läheistensä kanssa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida mielenterveys- ja päihdeasiakkaan lääkehoitoa

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Hämäläinen K, Kanerva A, Kuhanen C, Seuri T & Schubert C.
2019. Mielenterveyshoitotyö. Helsinki: Sanoma Pro. (luettavissa LaureaFINNA:ssa eKirjana)


Partanen A, Holmberg J, Inkinen M, Kurki M & Salo-Chydenius
S. 2018. Päihdehoitotyö. Helsinki: Sanoma Pro. (luettavissa LaureaFINNA:ssa eKirjana)


Ahola T & Ahola M. 2016. Väkivallasta turvallisuuteen. Helsinki: Bookwell Oy.


Lönnqvist J., Henriksson M & Marttunen M. 2017 Psykiatria. Duodecim.


Flinck A, Kälvinmäki J, Leppäkoski P & Paavilainen E. 2013. Toimintaohje perhe- ja lähisuhdeväkivaltaa kohdanneiden ja tehneiden hoitotilanteissa.
https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/110832/TOIMINTAOHJE%20%20liitteet.pdf?sequence=2&isAllowed=y


Psykiatrian erikoisalan käypä hoito -suositukset
Päihdelääketieteen käypä hoito -suositukset
Lasten psykiatria käypä hoito -suositukset


Suositeltavaa luettavaa ovat kaikki mielenterveys- ja päihdehoitotyön sekä kliinisen psykologian kirjallisuus. Yksilön kohtaamista ja kokemusmaailmaa lähemmäs pääset mm. lukemalla blogikirjoituksia, romaaneja tai katsomalla elokuvia, jotka käsittelevät mielen sairauksia ja/tai päihdeongelmia.


Työvälineenä käytämme Canvas-työtilaa.

Toteutustapa

R0194 on osa moduulia R031 Päätöksenteko kliinisessä hoitotyössä. Opintojaksolla hyödynnetään verkossa toteutuvaa oppimista, keskusteluluentoja sekä case-työskentelyä pienryhmissä.

Toteutuksella on käytössä valtakunnalliset osaamisen arvioinnin yhteiset työkalut. R0194 opintojaksolla kyseessä on tietotesti sekä videonäytöt. Tietotesti arvioidaan numeraalisesti, videonäytöt hyväksytty-hylätty -asteikolla. Pienryhmässä toteutettava LbD-tehtävä arvioidaan numeraalisesti.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojen yhteydessä tehdään opintojen aiheeseen liittyvä LbD-tehtävä (yhteistyökumppanina Porvoon Mielenterveyspalvelut ja Päihdeklinikka. LbD- tehtävä toimitetaan mahdollisesti työelämän yhteistyökumppanin käyttöön

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

YleSH-tietotestien uusinnat järjestetään virallisina uusintapäivinä.


Lisäksi opiskelijoilla on läsnäolovelvoite toteutuksen orientaatiossa, työpajapäivänä sekä seminaarissa. (kts. aikataulut)


Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen).
Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 27 tuntia opiskelijan tekemää työtä.

Psykiatria 1op
Mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyö: 2 op
LbD - huoneentaulu - 2 op

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakson keskeinen sisältö:

•Mielenterveys käsitteenä
•Akuutti tai vakava sairastuminen kriisinä
•Riippuvuus ilmiönä
•Hoitosuhdetyöskentely, terapeuttiset lähestymistavat ja mielenterveys- ja päihdetyön menetelmät
•Mielenterveys- ja päihdetyötä ohjaavat suositukset, lainsäädäntö ja eettiset kysymykset
•Moniammatillinen tiimi- ja verkostoyhteistyö mielenterveys- ja päihdetyössä
•Mielenterveys- ja päihdepotilaan lääkehoito

Arviointiasteikko

H-5

Lisätiedot

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Jos opinnon toteutustapaa on oleellisesti muutettu, hyödyntää opettaja toteutuksen laadun arvioinnissa opetuksen laatukriteereitä.

Siirry alkuun