Päihdetyö (5 op)
Toteutuksen tunnus: V1529-3009
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
23.05.2022 - 29.05.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 18.11.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Hyvinkää, sote
Toimipiste
Laurea Hyvinkää
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
- Pihla Salemaa
- Hanna Nurmiranta
Vastuuopettaja
Pihla Salemaa
Ajoitusryhmät
- Avoin AMK (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
-
TOS222SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S22, Terveys- ja hyvinvointialat
Pienryhmät
- Avoin AMK
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- päihdetyön lainsäädännöllisen ja teoreettisen perustan
- osaa tarkastella omaa suhtautumistaan päihteitä käyttäviin asiakkaisiin
- osaa kohdata päihteitä käyttävän asiakkaan ja valita selviytymistä sekä kuntoutumista tukevia menetelmiä
- arvioida asiakkaan päihteiden käyttöä ja ohjata tarpeen mukaan päihdepalvelujärjestelmän piirin
Toteutustapa
Opintojaksolla tarkastelemme päihteitä, päihteiden käyttöä ja riippuvuutta ajankohtaisena ilmiönä sekä sosiaalialan palvelujärjestelmän näkökulmasta että yksilöllisenä kokemuksena. Toteutuksella perhedymme elämänkaarimallin mukaisesti palvelujärjestelmään, asiakkuuksiin, kuntoutusmuotoihin sekä menetelmällisyyteen.
Opintojakso toteutetaan lähiopetuksessa luentoina (kampus sekä zoom) , asiantuntijavierailuina sekä pienryhmätyöskentelynä. Opintojaksolla tehdään tutustumiskäynnit ennalta sovittuihin toimintaympäristöihin päihdehuoltojärjestelmässä.
Aika ja paikka
Hyvinkään kampus, syksy 2022.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kirjallisuus esitellään Canvas- tilassa toteutuksen alkaessa. Toteutuksen tuleksi suositellaan:
Partanen A, Holmberg J, Inkinen M, Kurki M, Salo-Chydenius 2015. Päihdehoitotyö. SanomaPro, Helsinki.
Pehkonen A., Kekoni T. & Kuusisto K .(toim.): Oikeus päihdehuoltoon. 2019. Vastapaino, Tampere.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelijat, jotka haluavat osoittaa näytöllä opintojakson tavoitteiden mukaisen osaamisen, tulee sopia aikataulusta opintojakson vastuuopettajan kanssa. Ota yhtets vastuulehtoriin heti ilmoittautumisen hyväksynnän jälkeen. Osaamisen näyttö annetaan opintojakson aikana, mikäli osaamisanalyysi on hyväksytty ja oikeus osaamisen näyttöön annettu.
Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa Linkistä
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Toteutuksen LbD - osuus taahtuu valtakunnalliseen Asunnottomien Yö- tapahtuman puitteissa ja opiskelijat osallistuvat tapahtumaan yhdessä työelämän yhteistyötoimijoiden kanssa. Tapahtuma pidetään 17.10.2022.
Luennoilla vierailee työelämän asiantuntijavieraita Laurean Avainkumppanuus- toimijoiden sekä muiden asiantuntijaorganisaatioiden parista.
Toteutuksella opiskelijat tekevät pienryhmisssä vierailukäynnin ja perhetyvät päihdepalvelujärjestelmän eri muotoihin.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Kts. toteutuksen aikataulut. Opiskelijalle suositellaan osallistumista kaikkiin lähiopetuksen päiviin.
Toteutuksen pakollisista läsnäolopäivistä mainitaan aikatauluissa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työmäärä opintojaksolla on keskimäärin 135 työtuntia, joka koostuu lähiopetuksesta, pienryhmissä työskentelystä, työelämäyhteistyöstä sekä itsenäisestä opiskelusta.
Lisätietoja opiskelijoille
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.)
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu.
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole päässyt opintojakson tavoitteisiin, on jättänyt palauttamatta sovittuja tehtäviä eikä ole ollut läsnä sovittuina ajankohtina.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija hahmottaa pääpiirteittäin päihdetyön monenlaiset toteutustavat ja järjestelmän eri toimintaympäristöissä. Opiskelija on perehtynyt päihdetyön muotoihin, menetelmiin ja palvelujärjestelmään, lainsäädäntöön ja ydinkysymyksiin elämänkaarimallin mukaisesti. Opintojakson kaikki tehtävät on tehty tehtäväksiantojen mukaisesti. Opintojakson aineistoa on käytetty tehtävissä toistaen tai kopioiden ja tehtävät raportoivia. Kriittinen tarkastelu ja reflektoiva pohdinta jää vajaaksi.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija tunnistaa ja tietää päihdetyön monenlaiset toteutustavat ja palvelujärjestelmän sekä toimintaympäristöt. Opiskelija on perehtynyt ja tarkastellut kriittisesti tehtävissään päihdetyön muotoja, menetelmiä ja palvelujärjestelmää. Hän on käsitellyt lainsäädäntöä ja päihdetyön ydinkysymyksiä elämänkaarimallin mukaisesti ja soveltaen. Opintojakson kaikki tehtävät on tehty tehtäväksiantoja noudattaen ja kaikkiin tehtäväksi annossa annettuihin näkökulmiin huolellisesti paneutuen ja omaa pohdintaa sisältäen.Opintojakson aineistoa on käytetty tehtävissä monipuolisesti ja kiittisesti tarkastellen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa toimia päihdetyöntekijänä palvelujärjestelmän eri toimintaympäristöissä.Opiskelija on perehtynyt ja tarkastellut kriittisesti tehtävissään päihdetyön muotoja, menetelmiä ja palvelujärjestelmää. Hän on käsitellyt lainsäädäntöä ja päihdetyön ydinkysymyksiä elämänkaarimallin mukaisesti teoriaa ja käytännön esimerkkejä hyödyntäen. Hän osaa soveltaa sosiaaliohjauksen periaatteita päihdetyössä sekä pystyy liittämään tiedon ajankohtaiseen keskusteluun.Opintojakson tehtävät on tehty tehtäväksiantoja noudattaen ja kaikkia tehtäväksi annoissa annettuihin näkökulmiin perusteellisesti paneutuen sekä omia näkemyksiä ja pohdintoja esittäen. Opintojakson aineistoa on käytetty tehtävissä monipuolisesti, luovasti ja kiittisesti tarkastellen.