Siirry suoraan sisältöön

Kohtaamistaiteen perusteet (5 op)

Toteutuksen tunnus: R0370-3010

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

29.11.2021 - 10.04.2022

Ajoitus

09.05.2022 - 30.06.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila, sote

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 25

Koulutus

  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat

Opettaja

  • Anne Eskelinen
  • Johanna Holmikari

Vastuuopettaja

Johanna Holmikari

Ajoitusryhmät

  • Pienryhmä 1 (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)

Ryhmät

  • TOS221SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S21, Terveys- ja hyvinvointialat

Pienryhmät

  • Pienryhmä 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- hahmottaa Kohtaamistaiteen historiaa, filosofiaa ja tärkeimmät periaatteet
- jäsentää kuvan syntyyn vaikuttavia tekijöitä
- kunnioittaa jokaisen ihmisen itseilmaisun ja taidetyöskentelyn merkityksellisyyttä ja iloa
- hahmottaa Kohtaamistaiteen nykyiset toimintaympäristöt ja tulevaisuuden mahdollisuudet
- soveltaa Kohtaamistaiteen periaatteita, arvostus, moniaistisuus, struktuuri, vaiheittaisuus ja valintojen teko

Toteutustapa

Kohtaamistaiteen perusteet opintojaksolla pääset tutustumaan erityiseen kuvallisen ilmaisun menetelmään, jossa kokematonkin tekijä voi kokea onnistumisen iloa ja kuvallisen ilmaisun tekemisen riemua. Kohtaamistaide sopii kaikille kuvallisesta ilmaisusta kiinnostuneille ja tarjoaa hienon yhteisöllisen toimintamuodon ja mahdollisuuden arvostavaan kohtaamiseen ja vuorovaikutukseen. Uuden menetelmän oppimisen lisäksi opintojakso tarjoaa mahdollisuuden pysähtymiseen ja oman luovuuden herättelyyn.

Kohtaamistaide on ryhmämuotoista kuvataidetoimintaa, josta voi saada tukea erilaisissa elämäntilanteissa.Kohtaamistaide sopii kaikille ja sitä voi soveltaa monen eri asiakasryhmän tarpeisiin. Kohtaamistaiteessa ihminen nähdään yhteisönsä jäsenenä ja toiminnassa korostuu moniaistisuus. Tekeminen on porrastettu niin, että kokematonkin tekijä pääsee nauttimaan taiteen tekemisen esteettisestä lumosta ja teoksensa arvostavasta katselusta yhdessä vertaisryhmän kanssa. Kohtaamistaide pohjautuu japanilaiseen Clinical Art -systeemiin ja menetelmää on kehitetty Laureassa yhteistyössä Tohoku Fukushi yliopiston ja Clinical Art yhdistyksen kanssa.

Kohtaamistaiteen opinnot jakaantuvat kahteen opintojaksoon 5 op perusteet ja 10 op Kohtaamistaiteen ohjausosaaminen- opintojaksoon. Jos innostut menetelmästä voit perusteiden jälkeen jatkaa opintoja ja suorittaa Kohtaamistaiteen ohjaajajan pätevyyden. Koulutuksen suorittanut Kohtaamistaiteen ohjaaja voi toteuttaa kohtaamistaiteen ryhmätoimintaa erilaisten asiakasryhmien hyvinvoinnin tukena.

Kohtaamistaiteen perusteet -opintojakso koostuu yhdeksästä lähiopetuskerrasta, yhteisestä taidenäyttelyn rakentamisesta sekä oppimistehtävistä. Jokaisella lähiopetuskerralla on taidepajatyöskentelyn osuus, jossa pääsee konkreettisesti kokemaan sitä mistä Kohtaamistaiteessa on kysymys.

Opintojaksolla tärkeää on oma kokemuksellinen oppiminen Kohtaamistaiteen taidetyöskentelyn kautta. Tämän vuoksi opintojaksolla on 80% läsnäolovelvollisuus.

Aika ja paikka

[Kenttä ei ole Laureassa käytössä]

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Lisätietoja Kohtaamistaiteesta:

Pusa, Tiina (toim.) 2014. Kohtaamistaide. Käsikirja ohjaajalle. Laurea Julkaisut 22. Vantaa: Hansaprint.
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/114764/Laurea%20julkaisut%2022.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Kohtaamisen iloa Active art
https://docplayer.fi/1749367-Kohtaamisen-iloa-active-art-pilotoinnista-kohtaamistaide-erikoistumisopintoihin.html

Kohtaamistaide hyvinvointia edistämässä 2012
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/167223/ISJ_vol%202_no%201_web.pdf?sequence=2&isAllowed=y

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja, sillä Kohtaamistaide on strukturoitu taidetyöskentelymuoto, jonka periaatteet opitaan yhteisen käytännön työskentelyn kautta.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojaksolla on 80% läsnäolovelvollisuus.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

OPintojakson opintopisteet jakaantuvat seuraavasti:
Lähiopetus 1,5op
Kirjalliset tehtävät 3,5op ( Essee 1op, Vapaavalintaisen opinnäytetyön esittely 1op ja Portfolion tekeminen 1,5op)

Sisältö ja sen jaksotus

OPINTOJAKSON LÄHIOPETUKSEN TEEMAT:
1. Koulutuksen kokonaisuus, Kohtaamistaiteen lähtökohdat ja historia.
2. Kohtaamistaiteen keskeiset periaatteet taidetyöskentelyn kautta.
3. Kohtaamistaide yhteisöllisenä toimintana.
4. Kohtaaminen ja arvostuksen merkitys.
5. Kohtaamistaiteen koulutukset ja toimintaympäristöt.
6. Moniaistisuuden merkitys ja mahdollisuudet.
7. Kehittäminen Kohtaamistaiteessa ja ohjausosaamisen esittely.
8. Opintojakson arviointi ja taidenäyttelyn pystytys.
9. Osaamisen jakaminen.

Lisätietoja opiskelijoille

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.)

Tämän opintojakson suoritettuaan opiskelija voi toimia Kohtaamistaiteen ryhmissä apuohjaajana Kohtaamistaiteen ohjaajakoulutuksen käyneen kanssa.

Opintojakson jatkumona opiskelija voi suorittaa Kohtaamistaiteen ohjausosaaminen -opintojakson. Kohtaamistaiteen perusteet -opintojakso on edellytys Kohtaamistaiteen ohjausosaaminen -opintojaksolle osallistumiselle.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).

Opintojakson hyväksytty kokonaissuoritus edellyttää aktiivista läsnäoloa lähiopetuksessa (80% läsnäolovelvollisuus) ja kirjallisten tehtävien hyväksyttyä suoritusta. Hyväksytty suoritus edellyttää arvosanan 3 tasoista suoritusta.

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä.

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu.