Varhaiskasvatuksen moninaisuus ja erityisyys (10 op)
Toteutuksen tunnus: R0093-3023
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
29.11.2021 - 15.12.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
10.01.2022 - 31.05.2022
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 10 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Toimipiste
- Laurea Verkkokampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 80
- Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
- Opettajat
- Maire Antikainen
- Sanna Saraste
- Marika Kivistö
- Vastuuopettaja
- Maire Antikainen
- Ajoitusryhmät
- Pienryhmä 1 (Koko: 20 . Avoin AMK : 20.)
- Pienryhmät
- Pienryhmä 1
- Opintojakso
- R0093
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- arvioida lapsen yksilöllisiä kasvun, kehityksen ja oppimisen tarpeita
- työskennellä tavoitteellisesti lapsen erityisen tuen ja kehityksen edellyttämällä tavalla
- työskennellä lapsen hyväksi yhteistyössä ja perhelähtöisesti moniammatillissa verkostoissa
- soveltaa työssään omaa varhaiskasvatuksen osaamistaan erilaisten lasten, perheiden, kulttuurien ja kasvatusajatteluiden vahvuuksia kunnioittaen
Aika ja paikka
[Kenttä ei ole Laureassa käytössä]
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Canvasissa opintojakson työtilassa on ilmoitettu materiaali ja kirjallisuus.
Toteutustapa
Opintojakso on osa varhaiskavatuksen opettajan ja varhaiskasvatuksen sosionomin kelpoisuuden edellyttämiä teoreettisia opintoja, joten tälle kohderyhmälle täydentävän osaamisen opinto on ensisijaisesti kohdennettu ja tällä koheryhmällä on etusija opintototeutukselle hyväksyttäessä.
Opintojakso on verkkototeutus, jossa osa siihen littyvistä tehtävistä tehdään yksilötyönä.
Osa opinnoista toteutetaan yhteistoiminnallisissa ryhmissä, mikä edellyttää opiskelijalta valmiutta yhteisten työskentelyaikojen ja muotojen sopimiseen verkkoyhteydessä. Ryhmiin jako ohjeistetaan opintojakson alkaessa. Toteutukseen liittyvät ohjeistukset, tehtävät ja materiaalit ovat opintojakson alkaessa Canvasissa.
Opintojakson eri osiin kytketään teemallisia ohjaustapaamisia verkossa. Kukin opintojakson opettaja tuo esille jonkin opintojakson osaan liittyvän teoreettisen teeman. Samalla opiskelijoiden on mahdollista saada sekä yksilö- ja/tai pienryhmäohjausta tehtävien tekemiseen. Aikatauluun laitettujen aikojen tarkemmasta käytöstä ja ohjaukseen sovittavista ajoista sovitaan myöhemmin tarkemmin. Näihin osallistuminen on suositeltavaa.
Opiskelijan on vahvistettava osallistumisensa opintojaksolle 20.1.2022 tallettamalla myöhemmin ohjeistettava tehtävä Canvasiin. Tämän puuttuessa opintojaksolle tilalle otetaan toinen opiskelija.
Canvasin mahdollistaman viestinnän lisäksi käytämme opettajakohtaisia sähköposteja.
VK-tapahtuma 5.4.2022
Webinaarin kohderyhminä ovat varhaiskasvatuksen opettaja- ja varhaiskasvatuksen sosionomiopiskelijat valtakunnallisesti yliopistoista ja ammattikorkeakouluista. Tervetulleita ovat myös varhaiskasvatuksen henkilöstö, asiantuntijat, johtajat ja työnantajat sekä muut asiasta kiinnostuneet!
Aika: 5.4.2022 klo 13.00-16.00
Paikka: Live Event Teamsissa, osallistumislinkki: https://tinyurl.com/44xrv666
Lue lisää: Yhdessä-kohti-varhaiskasvatuksen-valoisaa-tulevaisuutta- webinaari
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opiskelijan on vahvistettava osallistumisensa opintojaksolle 20.1.2022 tallettamalla myöhemmin ohjeistettava tehtävä Canvasiin. Tämän puuttuessa opintojaksolle tilalle otetaan toinen opiskelija. Orientaatiossa ei siis edellytetä läsnäoloa.
Opintojakson seuraaviin tapaamisiin on läsnäolovelvolisuus: 31.3./ 6.4. / 12.4.2022.
Opintojakson eri osiin kytketään teemallisia ohjaustapaamisia.. Kukin opintojakson opettaja tuo esille jonkin opintojakson osaan liittyvän teoreettisen teeman, johon liittyvää tehtävää myös yhdessä jaetaan. Yhteistoiminnallisen oppimisen näkökulmasta näihin osallistuminen on erittäin suositeltavaa. Niiden tarkoituksena on tukea opintojakson tavoitteiden ja tehtävien tekemistä.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Jos olet suunnittelemassa näyttöä, ole vastuuopettajaan yhteydessä jo ennen opintojakson alkua.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Varhaiskavatuksen opettajan ja sosionomin kelpoisuuden saaminen edellyttää syvällistä paneutumista opintojakson tavoitteiden mukaisen osaamisen saavuttamiseen.
Sisältö ja sen jaksotus
Opintokokonaisuus koostuu neljästä moduulista:
1. MODUULI: KASVATTAJANA RIKKAASSA VARHAISKASVATUSYMPÄRISTÖSSÄ (2 op)
2. MODUULI: MONINAISUUS JA MONIKULTTUURISUUS (3 op)
3. MODUULI: LAPSEN KEHITYKSEN JA OPPIMISEN ARVIOINTI JA TUKI 4 op
4. MODUULI: MONIALAINEN YHTEISTYÖ (1 op)
Lisätiedot
Opintojakso on osa varhaiskavatuksen opettajan ja varhaiskasvatuksen sosionomin kelpoisuuden edellyttämiä teoreettisia opintoja, joten tälle kohderyhmälle täydentävän osaamisen opinto on ensisijaisesti kohdennettu ja tällä koheryhmällä on etusija opintototeutukselle hyväksyttäessä.
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa.
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”