Skip to main content

Diversity and Special Nature of Early Childhood Education (10 cr)

Code: R0093-3023

General information


Enrollment
29.11.2021 - 15.12.2021
Registration for the implementation has ended.
Timing
10.01.2022 - 31.05.2022
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
10 cr
Local portion
0 cr
Virtual proportion
10 cr
Mode of delivery
Distance learning
Campus
Laurea Virtual Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 80
Degree programmes
Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Teachers
Maire Antikainen
Sanna Saraste
Marika Kivistö
Teacher in charge
Maire Antikainen
Scheduling groups
Pienryhmä 1 (Size: 20 . Open UAS : 20.)
Small groups
Pienryhmä 1
Study unit
R0093

Learning outcomes

The student is able to:
- assess a child's individual needs for growth, development and learning
- work in a goal-oriented manner and as required by the child's needs for special support and development
- work for a child in cooperation and in a family-oriented way in multiprofessional networks
- apply his/her competence in early childhood education in work, respecting the strengths of different children, families, cultures and views of education

Location and time

[Kenttä ei ole Laureassa käytössä]

Materials

Canvasissa opintojakson työtilassa on ilmoitettu materiaali ja kirjallisuus.

Teaching methods

The implementation plan is available in Finnish.

Exam schedules

Opiskelijan on vahvistettava osallistumisensa opintojaksolle 20.1.2022 tallettamalla myöhemmin ohjeistettava tehtävä Canvasiin. Tämän puuttuessa opintojaksolle tilalle otetaan toinen opiskelija. Orientaatiossa ei siis edellytetä läsnäoloa.

Opintojakson seuraaviin tapaamisiin on läsnäolovelvolisuus: 31.3./ 6.4. / 12.4.2022.

Opintojakson eri osiin kytketään teemallisia ohjaustapaamisia.. Kukin opintojakson opettaja tuo esille jonkin opintojakson osaan liittyvän teoreettisen teeman, johon liittyvää tehtävää myös yhdessä jaetaan. Yhteistoiminnallisen oppimisen näkökulmasta näihin osallistuminen on erittäin suositeltavaa. Niiden tarkoituksena on tukea opintojakson tavoitteiden ja tehtävien tekemistä.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Completion alternatives

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Jos olet suunnittelemassa näyttöä, ole vastuuopettajaan yhteydessä jo ennen opintojakson alkua.

Student workload

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.

Varhaiskavatuksen opettajan ja sosionomin kelpoisuuden saaminen edellyttää syvällistä paneutumista opintojakson tavoitteiden mukaisen osaamisen saavuttamiseen.

Content scheduling

Opintokokonaisuus koostuu neljästä moduulista:

1. MODUULI: KASVATTAJANA RIKKAASSA VARHAISKASVATUSYMPÄRISTÖSSÄ (2 op)
2. MODUULI: MONINAISUUS JA MONIKULTTUURISUUS (3 op)
3. MODUULI: LAPSEN KEHITYKSEN JA OPPIMISEN ARVIOINTI JA TUKI 4 op
4. MODUULI: MONIALAINEN YHTEISTYÖ (1 op)

Further information

Opintojakso on osa varhaiskavatuksen opettajan ja varhaiskasvatuksen sosionomin kelpoisuuden edellyttämiä teoreettisia opintoja, joten tälle kohderyhmälle täydentävän osaamisen opinto on ensisijaisesti kohdennettu ja tällä koheryhmällä on etusija opintototeutukselle hyväksyttäessä.

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa.

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”

Go back to top of page