Henkilöstövoimavarojen johtaminen modernissa organisaatiossa (5 op)
Toteutuksen tunnus: A9385-3015
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
29.11.2021 - 05.12.2021
Ajoitus
01.01.2022 - 31.07.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D /YAMK
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
61 - 100
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot
Opettaja
- Satu Vuorela
- Jatta Jännäri
- Kristiina Helminen
Vastuuopettaja
Satu Vuorela
Ryhmät
-
TYJ22KJTäydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), K22, yhteiset opinnot
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- analysoida erilaisia motivaatioita
- arvioida organisaatiokulttuurin merkitystä henkilöstöjohtamisessa
- toimia työelämän laadun kehittäjänä
Toteutustapa
Opintojakso muodostuu tehtävistä ja verkossa toteutettavasta opetuksesta. Ensimmäinen tehtävä pitää palauttaa ennen ensimmäistä opetuspäivää. Toinen tehtävä pitää taas olla palautettuna ennen toista opetuspäivää. Opintojakso päättyy toiseen opetuspäivään. Tavoitteena on että jokaisella opiskelijalla on sama tietoperusta tullessaan opetuspäiviin ja näin hänellä on tietoa opintojakson aihepiiristä. Sisältö opetuspäivillä rakentuu tämän olettamuksen varaan. Opetuspäivien anti on näin ollen laadukkampaa koska voidaan siirtyä osaamisessa seuraavalle tasolle.
HUOM! Osallistuminen opetuspäiviin on välttämätöntä.
Hyväksyttyjä suorituksia ei voi uusia/korottaa. Opintojakso päättyy opetuspäivien jälkeen eikä niiden jälkeen tule opiskelijalle lisäsuorituksia.
Aika ja paikka
Läsnäolovelvoitteiset opetuspäivät Zoom-verkkototeutuksina:
to 17.2.2022 klo 9-16 https://laurea.zoom.us/j/68049088284 ja
pe 18.3.2022 klo 9-16 https://laurea.zoom.us/j/69728352068
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Larjovuori, R.-L., Kinnari, I., Nieminen, H. & Heikkilä-Tammi, K. 2021. Työhyvinvointi itseohjautuvassa organisaatiossa. Avaimia kehittämiseen. Tampereen yliopisto. Työsuojelurahasto. https://research.tuni.fi/uploads/2021/08/aa05a276-tuni_itseohjautuva_opas290621.pdf
Kostamo, T., Vuori, J., Launonen, R., Marttinen, K., Mäkkeli, J. & Ruotsalainen, M. 2017. Ihan intona!: Miten innostusta johdetaan. Helsinki: Haaga-Helia ammattikorkeakoulu. https://www.e-julkaisu.fi/haaga-helia/ihan_intona/pdf/HH-Leading-passion.pdf
Laloux, F., Laloux, F. & Appert, E. 2016. Reinventing organizations: An illustrated invitation to join the conversation on next-stage organizations. Brussels, Belgium: Nelson Parker.
Suomenkielinen, lyhennetty versio: Laloux, F., Appert, E., Markula, J., Rautanen, A. & Waegelein, R. 2021. Reinventing organizations: Kohti tulevaisuuden työyhteisöjä : kuvitettu kutsu liittyä keskusteluun seuraavan vaiheen organisaatioista. Helsinki: Teal Suomi Osuuskunta.
Martela, F., & Jarenko, K. 2014. Sisäinen motivaatio. Tulevaisuuden työssä tuottavuus ja innostus kohtaavat. Eduskunnan tulevaisuusvaliokunnan julkaisuja, 3.
https://filosofianakatemia.fi/tiedostot/sisainen-motivaatio.pdf
Martela, F. and Jarenko, K., 2017. Itseohjautuvuus–Miten organisoitua tulevaisuudessa. Alma Talent. Helsinki.
https://verkkokirjahylly.almatalent.fi/teos/BAEBBXXTBBAED#kohta:ITSEOHJAUTUVUUS((20)
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
ke 16.2.2022 Ensimmäisen tehtävän palautus
to 17.2.2022 Ensimmäinen opetuspäivä (Zoomissa)
to 17.3.2022 Toisen tehtävän palautus
pe 18.3.2022 Toinen opetuspäivä ja opintojakson päätös (Zoomissa)
Sisältö ja sen jaksotus
Tehtävä 1 Organisaatioiden uusi tuleminen 1 op, palautus ennen ensimmäistä opetuspäivää (1. opetuspäivä 17.2.2022)
Tehtävä 2 Innostuksen johtaminen 3 op, palautus viimeistään ennen toista opetuspäivää (2. opetuspäivä 18.3.2022)
Tehtävä 3 Tulevaisuuden johtamisen työkalupakki (opetuspäivät) 1 op
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tehtävä 1 Hyväksytty/Hylätty 1 opintopiste
Tehtävä 2 H-5 3 opintopistettä
Tehtävä 3 H-5 1 opintopiste
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tietoperusta:
Hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti.
Käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä.
Ongelmanratkaisu:
Ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa.
Kehittäminen:
Tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen.
Viestintä:
Viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Tietoperusta:
Hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. Käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä.
Ongelmanratkaisu:
Ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja.
Kehittäminen:
Luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon.
Viestintä:
Viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Tietoperusta:
Luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden.
Ongelmanratkaisu:
Ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja.
Kehittäminen:
Osaa tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa.
Viestintä:
Viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisö