Siirry suoraan sisältöön

Tulevaisuuksien johtamisen ja ennakoinnin menetelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: A9323-3016

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

23.05.2022 - 31.08.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D /YAMK

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

60 - 80

Koulutus

  • Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot

Opettaja

  • Minna Pura

Vastuuopettaja

Minna Pura

Ryhmät

  • TYJ22KJ
    Täydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), K22, yhteiset opinnot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- monitoroida toimintaympäristöä
- osallistaa organisaation toimijat, sidosryhmät ja kumppanit systemaattiseen toimintaympäristön monitorointiin
- tulkita tulevaisuustietoa ja tunnistaa esiin nousevia trendejä
- rakentaa vaihtoehtoisia tulevaisuusskenaarioita
- liittää tulevaisuuksien ennakoinnin osaksi organisaation strategista suunnittelua ja organisaation oppimista

Toteutustapa

Opintojakson osallistujat jaetaan tarvittaessa kahteen ryhmään riippuen ilmoittautuneiden määrästä. Toteutus sisältää:
- luentoja
- työpajatyöskentelyä
- ryhmätyöskentelyä
- itsenäistä työskentelyä

Kurssilla ei ole tenttiä vaan se arvostellaan ryhmän ryhmätyön sekä henkilökohtaisen oppimispäiväkirjan perusteella.

Kurssin alussa kartoitetaan voidaanko yksi lähipäivistä toteuttaa paikan päällä Tikkurilan kampuksella tulevaisuustyöpajana vai toteutetaanko kurssi täysin virtuaalisena. Ainakin osaan kurssia on mahdollista osallistua Teams-yhteydellä.

Aika ja paikka

[Kenttä ei ole Laureassa käytössä]

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

https://libguides.laurea.fi/liiketalous/tulevaisuudentutkimus
Opintojaksolla ilmoitettava materiaali (artikkeleita, working papereitä, kirjoja joita hyödynnetään soveltuvin osin)
Esimerkiksi: Garvin D.A. ja Levesque L.C. (2006) "A Note on Scenario Planning" Harvard Business School Case.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opetuspäivät:
Ryhmä A: to 15.9., la 22.10 ja to 24.11.
Ryhmä B: pe 16.9., pe 21.10. ja pe 25.11.
Aika:8,30-16
Tehtävien palautuspäivät ilmoitetaan ensimmäisellä kontaktikerralla.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna”.

Sisältö ja sen jaksotus

Opiskelija osaa

- monitoroida toimintaympäristöä ja hyödyntää jo aiemmin kerättyä monitorointitietoa
- osallistaa organisaation toimijat systemaattiseen toimintaympäristön monitorointiin
- tulkita tulevaisuustietoa ja tunnistaa esiin nousevia trendejä
- rakentaa vaihtoehtoisia tulevaisuusskenaarioita
- liittää tulevaisuuksien ennakoinnin osaksi organisaation strategista suunnittelua ja organisaation oppimista

Opintojakso koostuu kolmesta eri modulista:
1) Intro ja trendit: Käydään läpi kurssin periaatteet, tehdään ryhmäjaot ja johdatellaan ennakoinnin menetelmiin. Tutustutaan toimintaympäristön monitoroinnin ja osallistamisen työkaluihin, esim. tulevaisuusikkuna, trendikortit, Futures Platform.
2) Skenaariot: Tutustutaan skenaarioesimerkkeihin ja miten skenaarioita luodaan ja kuvaillaan. Johdatellaan ryhmätyötehtävän tekoon.
3) Strategia: Käydään läpi ryhmätöiden tulokset, jatketaan skenaariotyöskentelyä ja pohditaan tulosten hyödyntämistä strategisiin valintoihin liiketoiminnassa sekä palvelujen ja tuotteiden kehityksessä

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan yamk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Tällä syksyn kurssilla painotetaan ennakoinnin menetelmien lisäksi "strategic foresight" näkökulmaa eli pohdimme myös miten ennakoinnin tulokset vaikuttavat strategisiin valintoihin liiketoiminnassa sekä tuotteiden ja palvelujen kehityksessä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointikriteerit:

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa.
Yksilötehtävät arvostellaan yksilöina, ryhmätyöt ryhmänä. Kaikki ryhmän jäsenet saavat ryhmätyöstä saman arvosanan ellei ryhmä itse erikseen toivo muunlaista arvostelua sen perusteella, että ryhmän jäsenet ovat osallistuneet työhön erilaisella työpanoksella.

Hylätty (0)

Jaksotehtävän ryhmätyö ei ole tehtävänannon mukainen tai palautetaan seuraavan toteutuksen alettua.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:

- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)