Tulevaisuuksien johtamisen ja ennakoinnin menetelmät (5 op)
Toteutuksen tunnus: A9323-3015
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
29.11.2021 - 05.12.2021
Ajoitus
07.02.2022 - 31.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D /YAMK
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
41 - 50
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot
Opettaja
- Susanna Kivelä
- Minna Pura
- Markus Neuvonen
- Hanna-Kaisa Pernaa
Vastuuopettaja
Johanna Aalto
Ryhmät
-
TYJ22KJTäydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), K22, yhteiset opinnot
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- monitoroida toimintaympäristöä
- osallistaa organisaation toimijat, sidosryhmät ja kumppanit systemaattiseen toimintaympäristön monitorointiin
- tulkita tulevaisuustietoa ja tunnistaa esiin nousevia trendejä
- rakentaa vaihtoehtoisia tulevaisuusskenaarioita
- liittää tulevaisuuksien ennakoinnin osaksi organisaation strategista suunnittelua ja organisaation oppimista
Toteutustapa
Opintojakson osallistujat on jaettu kahteen ryhmään tulleen suuren ilmoittautumismäärän johdossa.
- luennot
- työpajatyöskentely
- ryhmätyöskentely
- itsenäinen työskentely
Kurssilla ei ole tenttiä vaan se arvostellaan ryhmän ryhmätyön sekä henkilökohtaisen oppimispäiväkirjan perusteella..
Aika ja paikka
Kohdassa rytmitys ryhmän 1 ja 2 kellonajat.
Opintojakson kontaktiajankohdat ovat
Opetus toteutetaan kahdessa ryhmässä
Ryhmä 1:
- ti 15.2. klo 17.30 - 19.30
- la 26.3.klo 8.30 - 16.00
- la 23.4. klo 8.30 - 16.00
Ryhmä 2:
- to 17.2. klo 17.30 - 19.30
- la 2.4.. klo 8.30 - 16.00
- la 14.5. klo 9.00 - 16.00
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
https://libguides.laurea.fi/liiketalous
Opintojaksolla ilmoitettava materiaali
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Ryhmä 1:
- ti 15.2. klo 17.30 - 19.30
- la 26.3.klo 8.30 - 16.00
- la 23.4. klo 8.30 - 16.00
Ryhmä 2:
- to 17.2. klo 17.30 - 19.30
- la 2.4.. klo 8.30 - 16.00
- la 14.5. klo 9.00 - 16.00
Sisältö ja sen jaksotus
Opiskelija osaa
- monitoroida toimintaympäristöä ja hyödyntää jo aiemmin kerättyä monitorointitietoa
- osallistaa organisaation toimijat, sidosryhmät ja kumppanit systemaattiseen toimintaympäristön monitorointiin
- tulkita tulevaisuustietoa ja tunnistaa esiin nousevia trendejä
- rakentaa vaihtoehtoisia tulevaisuusskenaarioita
- liittää tulevaisuuksien ennakoinnin osaksi organisaation strategista suunnittelua ja organisaation oppimista
Opintojakso muodostuu kolmeasta Moduulista
1. Intro, jossa käydään läpi kurssin periaatteet, tehdään ryhmäjaot ja johdatellaan ennakoinnin menetelmiin.
2. Moduuli 1: Trendit: Tutustutaan valmiisiin trendikortteihin ja tehdään ryhmätöitä
3. Moduuli 2: Skenaariot: Esitellään ryhmätöiden tulokset ja tehdään ryhmätöitä
Arviointiasteikko
H-5
Hylätty (0)
Jaksotehtävä ei ole tehtävänannon mukainen tai palautetaan seuraavan toteutuksen alettua
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tietoperusta: Opiskelija osaa hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida opintojakson tavoitteista nousevaa tietoa laaja-alaisesti. Käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä
Ongelmanratkaisu: Opiskelija osaa ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa
Kehittäminen: Opiskelija osaa tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen.
Viestintä: Opiskelija osaa viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Tietoperusta: Opiskelija osaa hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida opintojakson tavoitteita tukevaa tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. Käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä.
Ongelmanratkaisu: Opiskelija osaa ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja /tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja.
Kehittäminen: Opiskelija osaa luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon.
Viestintä: Opiskelija osaa viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Tietoperusta: Opiskelija osaa luoda opintojakson tavoitteista nousevan johdonmukaisen ja omaa ajattelua sisältävän tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden.
Ongelmanratkaisu: Opiskelija osaa ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistä eri alojen tietoja.
Kehittäminen: Opiskelija osaa tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa.
Viestintä: Opiskelija osaa viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan- että alan ulkopuoliselle yleisölle.