Skip to main content

Pedagogic Potential of Drama (10 cr)

Code: R0142-3005

General information


Enrollment
06.02.2023 - 12.02.2023
Registration for the implementation has ended.
Timing
20.03.2023 - 31.07.2023
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
10 cr
Local portion
10 cr
RDI proportion
4 cr
Mode of delivery
Contact learning
Campus
Laurea Tikkurila
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Teachers
Anu Hagman
Jori Linnamäki
Teacher in charge
Anu Hagman
Study unit
R0142

Learning outcomes

The student
- acquires a command of social pedagogy work models that help build growth, development and inclusion using drama
- is able to plan, guide and evaluate group processes that utilise dramatic methods
- is able to apply the language of drama and theatre by examining and visualising difficult and important social questions
- is capable of being encouraging in drama and social work, of developing methods and influencing in the field of social expertise

Location and time

Tikkurilan kampus / monitoimitila B403 ja muut mahdolliset tilat
Työelämäkumppanit

Materials

Lähdekirjallisuus tehtäviin ja projekteihin liittyen esitellään kontaktiopetuksessa

Teaching methods

Opintojaksolla opiskellaan ja tutkitaan draaman ja teatterin keinoja ohjaus- ja kasvatustyössä sekä tutustutaan ryhmäprosessien tunnistamiseen, ohjaamiseen ja kehittämiseen. Opiskelussa korostuu teorian ja käytännön tiivis vuorovaikutus sekä ryhmässä tapahtuva työskentely. Opintojaksolla saa yleiskäsityksen draaman eri genreistä sekä dramaturgisesta ajattelusta. Jaksolla opiskellaan erityisesti osallistavan draaman työtapoja. Opintojaksolle osallistuminen ei edellytä aikaisempia draaman tai teatteritaiteen opintoja.

Jaksolla toteutetaan yhteisö- ja asiakasprojekteja pienryhmissä, harjoitellaan draamatyöskentelyn ohjaamista oman ryhmän kanssa sekä perehdytään ajankohtaiseen kirjallisuuteen draaman tutkimuksesta ja soveltamisesta. Jaksolla tapahtuvaa oppimista koostetaan portfolioon.
Opiskelija voi suunnata opintonsa ja projektityöskentelyn oman kiinnostuksen ja suuntautumisen mukaisesti esim. varhaiskasvatukseen tai kuntoutukseen.

Opintojakso koostuu kolmesta kokonaisuudesta:
Kontaktiopetus 3 op
Asiakas- ja yhteisöprojektit 4 op
Kirjalliset tehtävät ja portfolio 3 op

Employer connections

Tikkurilan kampus / monitoimitila B403 ja muut mahdolliset tilat
Työelämäkumppanit

Exam schedules

Pakollinen läsnäolo on opintojakson aloituksessa ja lopetuksessa, ohjausharjoitteluissa sekä kulttuurisen vanhustyön seminaarissa 4.5.2023.
Kontaktiopetusta toteutetaan kevätlukukaudella, 20.3 -30.5.2023 välisenä aikana
Opetusta on 1 -2 päivänä viikossa, alussa tiiviimmin.

Opintojakson alussa opiskelija tekee pienimuotoisen ennakkotehtävän oman oppimisen tueksi. Tehtävässä kartoitetaan opiskelijoiden tarpeita ja kokemusta / osaamista opintojaksoon liittyen.

Draama on olemukseltaan kokemuksellista, yhteisöllistä ja yhteisiin prosesseihin perustuvaa, joten oppiminen edellyttää kontaktiopetuksen. Läsnäolovaade opintojaksolla on 80 %

Completion alternatives

Aiemman hankitun osaamiseen näyttöön ( HOT) ja työn opinnollistamiseen ( TOPI) liittyviä suoritusehdotuksia pyydetään opiskelijan toimittamaan ennen opintojakson aloitusta vastuulehtori Anu Hagmanille anu.hagman@laurea.fi Toimita myös tietoja / dokumentteja, mihin aiemmin hankittuun osaamiseesi liittyy ehdotuksesi.
Katso ohjeistuksia: Link.laurea.fi – Opintojen kulku – Opintojen suunnittelu - Hyväksiluvut ja näyttö sekä Työn opinnollistaminen, TOPI.
Link.laurea.fi - Hyväksiluvut ja näyttö - Hakeminen:

Hyväksiluvun hakeminen
Koko opintojakson hyväksilukua haet hyväksilukulomakkeella (oikealla valikossa). Liitä hakemukseesi dokumentit, joihin vetoat. Tarvittaessa liitteeksi tulee toimittaa myös korvaavien opintojen sisällön kuvaus. Opintojen osittaisesta hyväksiluvusta sovit opintojakson opettajan kanssa. Ulkomailla suoritettujen opintojen osalta sinun tulee tarvittaessa pystyä osoittamaan opintojen verrannollisuus (esimerkiksi korkeakoulutasoisuus, sisältö ja laajuus) suomalaiseen koulujärjestelmään. Tarvittaessa todistuksista tulee toimittaa virallinen käännös.
Toimita hakemus oman kampuksesi opintopäällikölle.

Osaamisen osoittaminen näytöllä:
Näytön avulla osaamisen osoittaminen kerryttää opintopisteitä normaalisti. Näyttö tarkoittaa, että osoitat osaamisesi sovitusti. Näytöllä voit osoittaa tutkinnon tavoitteiden mukaista osaamista riippumatta siitä, miten osaamisen olet hankkinut. Osaaminen voidaan osoittaa esimerkiksi työnäytteellä ja kirjallisella tehtävällä.

Student workload

Opintojakson työmäärän jakautuminen opintopisteinä:
Kontaktitunnit 3 op
Kirjalliset tehtävät 3 op
Asiakas- ja yhteisöprojektit 4 op

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Huomioithan, että yhteisö-ja asiakasprojektit toteutetaan opintojakson lukujärjestyksen ulkopuolella yhteistyökumppaneille ja pienryhmällesi sopivana ajankohtana.

Content scheduling

Opintojaksolla saa yleiskäsityksen draaman eri genreistä sekä dramaturgisesta ajattelusta. Jaksolla opiskellaan erityisesti osallistavan draaman työtapoja. Opintojaksolle osallistuminen ei edellytä aikaisempia draaman tai teatteritaiteen opintoja.
Jaksolla osallistutaan ryhmän yhteiseen työskentelyyn, toteutetaan yhteisö- ja asiakasprojekteja pienryhmissä, harjoitellaan draamatyöskentelyn ohjaamista oman ryhmän kanssa sekä perehdytään ajankohtaiseen kirjallisuuteen draaman tutkimuksesta ja soveltamisesta. Jaksolla tapahtuvaa oppimista koostetaan portfolioon.

Opiskelija voi suunnata opintonsa ja projektityöskentelyn oman kiinnostuksen ja suuntautumisen mukaisesti esim. varhaiskasvatukseen tai aikuissosiaalityöhön

Evaluation scale

H-5

Further information

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.

Go back to top of page