Siirry suoraan sisältöön

Varhaiskasvatuksen osallisuutta tukeva toimintakulttuuri ja monialainen yhteistyö (10 op)

Toteutuksen tunnus: TO00BU28-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
23.05.2022 - 15.08.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2022 - 31.12.2022
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
10 op
Lähiosuus
8 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettajat
Johanna Holmikari
Säde Siljamo
Kati Rintakorpi
Vastuuopettaja
Kati Rintakorpi
Ajoitusryhmät
Avoin AMK (Koko: 15 . Avoin AMK : 15.)
Pienryhmät
Avoin AMK
Opintojakso
TO00BU28

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- kehittää ja vahvistaa varhaiskasvatuksen osallisuutta ja moninaisuutta tukevaa toimintakulttuuria
- toimia sensitiivisesti ja perheiden ja lasten moninaisuutta huomioiden ja tukien
- tukea lapsen ja perheen kokonaisvaltaista hyvinvointia varhaiskasvatuksessa
- ohjata lapsia ja perheitä tarvittavien palvelujen ja tukitoimien piiriin
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida ja kehittää monialaista yhteistyötä lapsi- ja perhelähtöisesti

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojaksolla käytetään avoimia verkkomateriaaleja, jotka ilmoitetaan opintojakson alkaessa.

Toteutustapa

Opintojakso on 10 op kokonaisuus ja kuuluu varhaiskasvatuksen sosionomin/opettajan kelpoisuuutta tuottaviin opintoihin. Jos suoritat opettajakelpoisuutta, opintojakso vastaa aikaisempaa opettajaopintojen opintojaksoa Varhaiskasvatuksen moninaisuus ja erityisyys. Opintojakso soveltuu myös muille opiskelijoille täydentäviksi opinnoiksi.

Opintojakso toteutetaan pääasiassa lähiopetuksena Tikkurilan kampuksella. Opintojaksolla käytetään Canvas työtilaa viestintään ja tehtävien palautukseen ja materiaalien jakamiseen.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Lähiopetuksessa on vierailevia asiantuntijoita ja oppimistehtävissä ja projektityössä hyödynnetään työelämäyhteistyötä.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Katso koulutuksen aikataulu Tuudosta. Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Aiemman hankitun osaamiseen näyttöön ( HOT) ja työn opinnollistamiseen ( TOPI) liittyviä suoritusehdotuksia pyydetään opiskelijan toimittamaan viikon kuluessa opintojakson alkamisesta vastuulehtorille.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson suoritus edellyttää aktiivista läsnäoloa lähitapaamisissa sekä opintojaksoon kuuluvien tehtävien tekemistä. Opintojaksolla on 80% läsnäolovelvoite. Tästä ylittävistä poissaoloista tulee tehdä korvaava tehtävä. Kaikkia lähiopetuskertoja ei kuitenkaan voi suorittaa korvaavilla tehtävillä. Jos opiskelija on yli puolet lähiopetuksesta poissa, korvaaminen ei ole mahdollista.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojaksolla pohdit aktiivisesti omaa toimintaa kasvattajana moninaisessa toimintaympäristössä, Tutustut oppivaan yhteisöön ja miten sitä rakennetaan yhdessä lasten ja perheiden kanssa moninaisuutta huomioiden. Osallisuutta lähestymme opintojaksolla digitaalisten menetelmien ja pedagogisen dokumentoinnin kautta. Lasten kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin löydämme opintojaksolla näkökulmia inklusiivisen varhaiskasvatuksen, monialaisen yhteistyön, lasten ja perheiden tukemisen näkökulmista.

Opintojakson suoritukset koostuvat kolmesta kokonaisuudesta:

2 op Minä matkalla osallisuuden ja moninaisuuden asiantuntijaksi varhaiskasvatuksessa
4 op Osallisuuden ja moninaisuuden toimintakulttuuri (lähiopetus, tehtävät ja ryhmätyö)
4 op Monialainen yhteistyö (lähiopetus ja projekti)

Arviointiasteikko

H-5

Lisätiedot

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.


Toteutukselle on varattu paikkoja Avoimen AMK:n, 3AMKin tai CampusOnlinen opiskelijoille

Siirry alkuun