Varhaiskasvatuksen osallisuutta tukeva toimintakulttuuri ja monialainen yhteistyö (10 op)
Toteutuksen tunnus: TO00BU28-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
23.05.2022 - 15.08.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.08.2022 - 31.12.2022
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- Lähiosuus
- 8 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- TKI-osuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Toimipiste
- Laurea Tikkurila
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
- Opettajat
- Johanna Holmikari
- Säde Siljamo
- Kati Rintakorpi
- Vastuuopettaja
- Kati Rintakorpi
- Ajoitusryhmät
- Avoin AMK (Koko: 15 . Avoin AMK : 15.)
- Pienryhmät
- Avoin AMK
- Opintojakso
- TO00BU28
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- kehittää ja vahvistaa varhaiskasvatuksen osallisuutta ja moninaisuutta tukevaa toimintakulttuuria
- toimia sensitiivisesti ja perheiden ja lasten moninaisuutta huomioiden ja tukien
- tukea lapsen ja perheen kokonaisvaltaista hyvinvointia varhaiskasvatuksessa
- ohjata lapsia ja perheitä tarvittavien palvelujen ja tukitoimien piiriin
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida ja kehittää monialaista yhteistyötä lapsi- ja perhelähtöisesti
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojaksolla käytetään avoimia verkkomateriaaleja, jotka ilmoitetaan opintojakson alkaessa.
Toteutustapa
Opintojakso on 10 op kokonaisuus ja kuuluu varhaiskasvatuksen sosionomin/opettajan kelpoisuuutta tuottaviin opintoihin. Jos suoritat opettajakelpoisuutta, opintojakso vastaa aikaisempaa opettajaopintojen opintojaksoa Varhaiskasvatuksen moninaisuus ja erityisyys. Opintojakso soveltuu myös muille opiskelijoille täydentäviksi opinnoiksi.
Opintojakso toteutetaan pääasiassa lähiopetuksena Tikkurilan kampuksella. Opintojaksolla käytetään Canvas työtilaa viestintään ja tehtävien palautukseen ja materiaalien jakamiseen.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Lähiopetuksessa on vierailevia asiantuntijoita ja oppimistehtävissä ja projektityössä hyödynnetään työelämäyhteistyötä.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Katso koulutuksen aikataulu Tuudosta. Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Aiemman hankitun osaamiseen näyttöön ( HOT) ja työn opinnollistamiseen ( TOPI) liittyviä suoritusehdotuksia pyydetään opiskelijan toimittamaan viikon kuluessa opintojakson alkamisesta vastuulehtorille.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson suoritus edellyttää aktiivista läsnäoloa lähitapaamisissa sekä opintojaksoon kuuluvien tehtävien tekemistä. Opintojaksolla on 80% läsnäolovelvoite. Tästä ylittävistä poissaoloista tulee tehdä korvaava tehtävä. Kaikkia lähiopetuskertoja ei kuitenkaan voi suorittaa korvaavilla tehtävillä. Jos opiskelija on yli puolet lähiopetuksesta poissa, korvaaminen ei ole mahdollista.
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojaksolla pohdit aktiivisesti omaa toimintaa kasvattajana moninaisessa toimintaympäristössä, Tutustut oppivaan yhteisöön ja miten sitä rakennetaan yhdessä lasten ja perheiden kanssa moninaisuutta huomioiden. Osallisuutta lähestymme opintojaksolla digitaalisten menetelmien ja pedagogisen dokumentoinnin kautta. Lasten kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin löydämme opintojaksolla näkökulmia inklusiivisen varhaiskasvatuksen, monialaisen yhteistyön, lasten ja perheiden tukemisen näkökulmista.
Opintojakson suoritukset koostuvat kolmesta kokonaisuudesta:
2 op Minä matkalla osallisuuden ja moninaisuuden asiantuntijaksi varhaiskasvatuksessa
4 op Osallisuuden ja moninaisuuden toimintakulttuuri (lähiopetus, tehtävät ja ryhmätyö)
4 op Monialainen yhteistyö (lähiopetus ja projekti)
Arviointiasteikko
H-5
Lisätiedot
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Toteutukselle on varattu paikkoja Avoimen AMK:n, 3AMKin tai CampusOnlinen opiskelijoille