Siirry suoraan sisältöön

Tuutorointi (Porvoon kampus) (5 op)

Toteutuksen tunnus: TO00BR21-3020

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

29.11.2021 - 05.12.2021

Ajoitus

01.01.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Porvoo

Toimipiste

Laurea Porvoo

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

1 - 20

Koulutus

  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOY2), Yhteiset opinnot

Opettaja

  • Anu Haavisto

Vastuuopettaja

Anu Haavisto

Ryhmät

  • TOY221SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S21, Yhteiset opinnot

Osaamistavoitteet

Tavoitteena on kehittää osaamista kahdella osa-alueella:

1. Kohtaaminen ja yhteisöllisyys

Opiskelija osaa
- toimia moninaisista taustoista tulevien ihmisten kanssa ja huomioida kaikki opiskelijat tasapuolisesti toiminnassaan
- aktiivisesti tukea uusien opiskelijoiden tutustumista ja ryhmän muodostumista
- järjestää yhteisöllisiä tapahtumia yhdessä muiden opiskelijoiden kanssa
- ohjata ja tukea saapuvia vaihto-opiskelijoita heidän tarpeidensa mukaisesti
- luoda yhteisöllisyyttä ja edesauttaa vuorovaikutuksen syntymistä verkkoympäristössä

2. Opiskelijan ohjaaminen

Opiskelija osaa
- esitellä Laureaa ja ohjata uusia opiskelijoita Laurean toimintatapoihin ja toimintakulttuuriin
- käyttää Laurean järjestelmiä ja tukea niiden käytössä
- toimia yhteistyössä toisten tuutorien, Laureamkon toimijoiden sekä Laurean henkilöstön kanssa
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- esitellä tarjolla olevia opiskeluhyvinvointipalveluita ja toimia yhteistyössä hyvinvointitoimijoiden kanssa

Toteutustapa

Tuutoriksi haetaan täyttämällä opiskelijakunnan hakulomake. Kaikki tuutoriksi hakeneet haastatellaan haun päätyttyä. Kun olet saanut tiedon tuutoriksi hyväksynnästä, Tuutorointiopintojaksolle ilmoittaudutaan itse Pakissa.

Tuutorointiopintojakso koostuu yhden lukukauden kestävästä koulutusjaksosta ja yhden lukukauden aikana suoritettavasta uusien opiskelijoiden ja vaihto-opiskelijoiden tuutoroinnista.

Koulutusjakso sisältää kampuskohtaisia kontaktitapaamisia, erilaisia tehtäviä sekä kaikille yhteisen Laureamkon järjestämän tuutorileirin.

Tuutoreiden edellytetään pitävän kirjaa toiminnoistaan, tehtävistä ja kaikesta oppimisestaan kokoamalla portfoliota toimintansa aikana. Hyvin hoidetusta tuutoroinnista saa viisi opintopistettä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojaksoinfo 9.2.2022

Tuutorileiri 11.-12.3.2022

Uuden opiskelijaryhmän orientaatiopäivä 31.8.2022

Laurean pääsykoepäivät, tarkka ajankohta ilmoitetaan opintojaksoinfossa.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Kansainvälisyys toteutuksella

Tuutorin tehtäviin kuuluu muun muassa vaihto-opiskelijoiden saapumisjärjestelyissä auttaminen sekä vaihto-opiskelijoiden kampusorientaatioden suunnittelu ja toteutus yhdessä kampuksen kv-koordinaattorin kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Valmistautuminen tuutorointiin 2op=54h keväällä 2022

Uuden opiskelijaryhmän tuutorointi ja portfolion kokoaminen 3op=81h syksyllä 2022.

Sisältö ja sen jaksotus

Tuutorin tehtäviin kuuluu muun muassa:

-opiskelijoiden perehdyttäminen Laurean käytäntöihin,
-opiskelijaelämään johdattaminen,
-opiskelijoiden ryhmäyttäminen,
-vaihto-opiskelijoiden saapumisjärjestelyissä auttaminen,
-vaihto-opiskelijoiden kampusorientaatioden suunnittelu ja toteutus yhdessä kampuksen kv-koordinaattorin kanssa,
-aktiviteettien ja tapahtumien, kuten Fuksiaisten, järjestäminen opiskelijoille yhdessä Laureamkon muiden toimijoiden kanssa

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Jos opinnon toteutustapaa on oleellisesti muutettu, hyödyntää opettaja toteutuksen laadun arvioinnissa opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä esim. Canvasissa tai Teamsissa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).

Opintojakso arvioidaan jakson päättyessä yhteistyössä opiskelijan ja tuutorointi-opintojaksosta vastaavan opettajan kesken. Opiskelija kokoaa porfolion työskentelystään ja oppimisestaan opintojaksolla ja esittää sen arviointitilaisuudessa opettajalle.

Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

1. Kohtaaminen ja yhteisöllisyys

Opiskelija osaa
- toimia moninaisista taustoista tulevien ihmisten kanssa ja huomioida kaikki opiskelijat tasapuolisesti toiminnassaan
- aktiivisesti tukea uusien opiskelijoiden tutustumista ja ryhmän muodostumista
- järjestää yhteisöllisiä tapahtumia yhdessä muiden opiskelijoiden kanssa
- ohjata ja tukea saapuvia vaihto-opiskelijoita heidän tarpeidensa mukaisesti
- luoda yhteisöllisyyttä ja edesauttaa vuorovaikutuksen syntymistä verkkoympäristössä

2. Opiskelijan ohjaaminen

Opiskelija osaa
- esitellä Laureaa ja ohjata uusia opiskelijoita Laurean toimintatapoihin ja toimintakulttuuriin
- käyttää Laurean järjestelmiä ja tukea niiden käytössä
- toimia yhteistyössä toisten tuutorien, Laureamkon toimijoiden sekä Laurean henkilöstön kanssa
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- esitellä tarjolla olevia opiskeluhyvinvointipalveluita ja toimia yhteistyössä hyvinvointitoimijoiden kanssa