Participation and Well-being at Different Life Stages (10 op)
Toteutuksen tunnus: R0196-3052
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
29.11.2021 - 05.12.2021
Ajoitus
01.01.2022 - 31.07.2022
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
4 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Hyvinkää, sote
Toimipiste
Laurea Hyvinkää
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus (SHB2), Laurea Hyvinkää
Opettaja
- Pirkko Rimpilä-Vanninen
- Minna Pulli
Vastuuopettaja
Pirkko Rimpilä-Vanninen
Ryhmät
-
SHB220SNSairaanhoitajakoulutus, päivätoteutus, S20, Hyvinkää
Osaamistavoitteet
The student is able to
- describe the growth and developmental stages of clients of different ages and transition phases in families
- describe the normal course of pregnancy and giving birth as well as medical grounds for care given during them
- describe the main illnesses in children, adolescents and the elderly as well as the medical grounds for treatment
- plan, implement and evaluate nursing of children, families, people of working age and the elderly
- identify factors that safeguard the health and well-being of clients or increase their vulnerability of different ages and their significant others
- promote the interaction, participation and rehabilitation of vulnerable and multicultural clients and their significant others in the care process
- evaluate the social (services) and health care service processes of vulnerable client groups and provide guidance on the use of services for these clients
- plan, implement and evaluate groupguidance on health and well-being
- analyse special needs related to multicultural client relationships and immigration in social welfare and health care
- recognise social security benefits and possibilities available to clients of different ages and their significant others
Toteutustapa
Opintojakso toteutetaan lähi- ja etäluentoina, itsenäillä tehtävillä ja työpajoina kampuksella.
Aika ja paikka
[Kenttä ei ole Laureassa käytössä]
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Esimerkkejä kirjallisuudesta
Hallikainen M, Mönkäre R, Nukari T (toim). 2017. Muistisairaan hoidon hyvät käytännöt. Helsinki : Duodecim.
Ihme & Rainto 2015. Naisen terveys.
Iäkkäiden kaatumisten ehkäisy Ikinä opas. Opas 16, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos 2016. 4. painos
Kivelä S & Räihä I. 2007 Iäkkäiden lääkehoito. Kapseli 35. https://www.fimea.fi/documents/160140/753095/17702_julkaisut_Kapseli35.pdf
Käypähoitosuositukset: Muistisairaudet,
Käypähoitosuositus: Virtsatieinfektio.
Lasten kaltoinkohtelun tunnistaminen ja siihen puuttuminen 2015 -hoitotyön suositus.
Leikki-ikäisen emotionaalinen tuki päiväkirurgisessa hoitotyössä 2017 -hoitotyön suositus.
Storvik, . ym.2019. Lapsen ja perheen hoitotyö. Helsinki:Sanoma Pro.
Tilvis R, Pitkälä K, Strandberg T, Sulkava R, Viitanen M & Arkkila P. (Tilvis R. toim.) 2016. Geriatria.
Wellman, E. 2017. Eri kulttuurien tuntemus hoitotyössä
Vireyttä seniorivuosiin – ikääntyneiden ruokasuositus. 2020. Valtion ravitsemus-neuvottelukunta ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.
Älyteknologiaratkaisut ikääntyneiden kotona asumisen tukena. Ympäristöministeriön raportteja 7/2017.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opintototeutuksesta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Katso tiedot opintojaksosta R0198
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
12.1. 2022 Opintojakson aloitusluento (myös opintojakson R0198 aloitus) kampuksella.
Lainaus tutkintosäännön 18 §:
Opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttäjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa.
Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.”
LUENNOILLE OSALLISTUMISEN PAKOLLISUUS
Luennot, työpajat, seminaarit sekä YleSH kliinisen osaamisen testit ja näytöt ovat pakollisia. Luennoilta saa olla poissa 8 h riippuen siitä, miltä tunnilta poissaoloa tulee. Kahdeksan tunnin poissaolo ei saisi olla samasta aihepiiristä esim. lasten, nuorten ja perheen hoitotyö tai ikääntyneen hoitotyö. Tällöin saattaa jäädä käymättä aihepiiriin kuuluvat luennot. Tarkempi ohje ja käytänteet sovitaan opintojakson aloituksessa. Kannattaa merkitä kaikki tunnit omaan lukkariin.
LASTEN LÄÄKELASKUKOE
Tentti 27.1.
1.uusinta 27.1. tai 8.2.
2.uusinta 17.3. tai 18.3. työpajassa erillisen aikataulun mukaisesti
TYÖPAJAT
19.1 tai 20.1. Materity Care /matkasynnytyksen harjoittelu, papa -näyte, imetys ym. Tämä kuuluu harjoittelun R0198 osan 3. Maternity Care 1 op suoritustapaan. Katso lukkarista, milloin on ryhmäsi työpaja.
17.2. tai 18.2. Elderly Care / Ikääntyneen palvelutarpeen ja toimintakyvyn arvioiminen. Katso lukkarista, milloin on ryhmäsi työpaja.
1.3. tai 2.3. Family Nursing /mm.lapsen kasvu, vitaalit, nestetarve, kuivuma, nenämahaletku, infektiot, Nepsy. Katso lukkarista, milloin on ryhmäsi työpaja.
17.3. tai 18.3. Adult Nursing -työpaja/mm. aistivammaisuus, näön ja kuulon seulonta, kanyylin laiton ja suoniverinäytteen kertaus kotihoidon/kotisairaalan harjoittelua varten. Katso lukkarista, milloin on ryhmäsi työpaja.
RYHMÄTEHTÄVIEN PALAUTUKSET JA SEMINAARIT
Muistisairaan hoitotyö 23.3 seminaari. Kirjallinen tehtävä palautettava 21.3. Videon ja powerpoint esityksen viimeistelyt voi tehdä 21.3-22.3.
Perheen ohjaaminen 24.3. seminaari. Kirjallinen tehtävä palautettava 21.3. Videon ja powerpoint esityksen viimeistelyt voi tehdä 21.3-22.3.
VALTAKUNNALLISET TIETOTESTIT JA NÄYTTÖKOKEET
24.3. Ikääntyneen hoitotyö -tietotesti (60 min koe)
26.4. (r1), 27.4. (r2), 28.4. (r3) Lasten, nuorten ja perheen hoitotyö -näyttö
Lasten, nuorten ja perheen hoitotyö näytön uusinta sovitaan erikseen.
Ikääntyneen hoitotyö -tietotestin uusinta uusintatenttipäivinä
Ikääntyneen tietotestin uusinta , kaksi uusintakertaa alla olevista päivämääristä
31.3.2022 klo 16-17.30 Ilmoittakaa osallistumisenne Pirkolle sähköpostilla 28.3. mennessä
21.4.2022 klo 16-17.30. Ilmoittakaa osallistumisenne Pirkolle sähköpostilla 14.4. mennessä
20.5.2022 klo 8-9.30 Ilmoittakaa osallistumisenne Pirkolle sähköpostilla 13.5. mennessä
ITSENÄISTEN TEHTÄVIEN PALAUTUSPÄIVÄT
Löytyvät opintojakson verkkotyötilan Canvasin tehtävistä
RYHMÄN OHJAAMISEN TAIDOT
Tämä opitaan opintojaksossa R0198 Professional Development at Practise. Katso ohjeet ja aikataulut ko. opintojakson kuvauksesta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojaksolla perehdytään eri ikäisten ja elämänkulun eri vaiheissa elävien asiakkaiden kehitysvaiheisiin, erityispiirteisiin, sairauksiin ja niiden hoitoon, hoitotyön menetelmiin, palvelukokonaisuuksiin ja sosiaalisiin etuuksiin. Opintojaksolla painotetaan erityisesti haavoittuvassa asemassa olevien asiakasryhmien hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistämistä. Näkökulmana on heidän osallisuutensa vahvistaminen. Opintojaksolla syvennetään asiakkaan/potilaan palveluohjauksen osaamista.
Opintojakson sisältää seuraavua sisältöjä. Ne ovat kuvattu opintojakson osien mukaisesti.
Osa 1. Family Nursing 6 op
-raskaana olevan ja hänen perheensä terveyden edistäminen
-imetys
-riskiraskaudet
-synnytys ja matkasynnytys
-vastasyntyneen hoito
-keskeiset lasten sairaudet ja niiden hoito (esim. neurologiset sairaudet)
-perhehoitotyön ominaispiirteet
-lapsen ja nuoren kasvu ja kehitys sekä niiden seuranta
-nuoren kehitys, mielenterveys, seksuaaliterveys
-lapsen lääkehoito
-lapsen kivun hoito
-lapsen pelkojen lievittäminen
-lasten ja nuorten kaltoinkohtelu
-lapsen ja hänen perheensä tutkimukseen valmistaminen ohjaamalla
-lapsen, nuoren ja perheen ohjaaminen erityistilanteissa (esim. vastasyntyneen perhe/romanikulttuuri, ohjaus lapsen kirurgisen hoitoprosessin aikana, nuoren diabetes ja hoitotyö, lapsen epilepsia ja hoitotyö, lapsen reuma ja hoitotyö, lapsen astma ja hoitotyö)
-erityistukea tarvitsevat lapset ja perheet: -vammaisuus:kehitysvammaisuus , aistivammaisuus
-seksuaaliterveyden edistäminen
-lasta odottavan ja lapsiperheen palvelukokonaisuus ja sosiaaliset etuudet
-tähän kuuluu lääketieteelliset naistentautien ja synnytyksen 1 op opinnot sekä lastentautien 1 op opinnot
Osa 2. Adult and Elderly Nursing 4 op
-Työssäkäyvän ja työttömän hyvinvointi, terveys ja toimintakyky, kuntoutus, palvelukokonaisuudet, sosiaaliset etuudet
-Maahanmuuttajien terveys, palvelukokonaisuudet, sosiaaliset etuudet
-Miehen terveys
-Naisten taudit ja niiden hoito
-Aistivammaisuus
-Terveys- ja toimintakykymuutokset ikääntyessä
-Ikääntyneen sairaudet ja niiden hoito (geriartia)
-Ikääntyneen palvelutarpeen ja toimintakyvyn arvioiminen
-Ikääntyneen lääkehoito
-ikääntyneen toimintakyvyn edistäminen (ravitsemus, liikunta, päihteet)
-Ikääntyneen kaatumistapaturmien ehkäisy
-Ikääntyneen palvelukokonaisuus, sosiaaliset etuudet
-Muistisairaan kuntouttava hoitotyö sekä palvelukokonaisuus ja sosiaaliset etuudet'
-tähän kuuluu geriatrian opinnot 1 op
Lääkelaskut
Ylesairaanhoitajan kliinisen osaamisen näytöt ja testit
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).
Osa 1. Family Nursing 6 op
Perheen ohjaaminen -tehtävä hylätty-K5. Puolet opiskelijoista tekee tämän tehtävän. Arviointikriteerit esitellään tehtävän kirjallisissa ohjeissa.
Lastentaudit -lopputentti hyväksytty/hylätty.
Naistentaudit ja synnytys -lopputentti/ hyväksytty/hylätty.
Valtakunnallinen lapsen, nuoren ja perheen näyttökoe hyväksytty/hylätty
Itsenäiset tehtävät hyväksytty/täydennettävä/hylätty
Part 2. Adult and elderly Nursing 4 op
Muistisairaan hoitotyö - tehtävä hylätty-K5. Puolet opiskelijoista tekee tämän tehtävän. Arviointikriteerit esitellään tehtävän kirjallisissa ohjeissa.
Geriatrian lopputentti hyväksytty/hylätty
Valtakunnallinen ikääntyneen hoitotyön osaamisen tietotesti hylätty-K5
Itsenäiset tehtävät hyväksytty/täydennettävä/hylätty
LAUREAN YHTEISET ARVIOINTIKRITEERIT SEURAAVINA
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. [Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.]
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Lisätiedot
Opetussuunnitelmamme on muuttunut vuonna 2021. Tämä opintojakso ei enää ole tarjolla. Jos sinulla on opintojakso vielä suorittamatta, voit korvata sen opinnoilla SH00BS94 Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö 4 op, SH00BS95 Seksuaali- ja lisääntymisterveys 3 op, SH00BS96 Ikääntyneen hoitotyö 4 op ja SH00BW15 Lääkehoito ja lääkelaskut 1 op. Jos tarvitset tukea opintojen suunnittelussa, ole yhteydessä opettajatuutoriisi.