Yrittäjyys (5 op)
Toteutuksen tunnus: R0205-3037
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
23.05.2022 - 29.05.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Porvoo, sote
Toimipiste
Laurea Porvoo
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Sosionomikoulutus (SSP2), Laurea Porvoo
Opettaja
- Paavo Piironen
- Pia Harju
Vastuuopettaja
Paavo Piironen
Ryhmät
-
SSP221KASosionomikoulutus, monimuotototeutus, K21, Porvoo
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kehittää omia yrittäjyysominaisuuksiaan
- laatia toteutuskelpoisen liiketoimintasuunnitelman
- toimia asiakaslähtöisesti, vastuullisesti ja yrittäjämäisesti ottaen huomioon sosiaali- ja terveysalan erityispiirteet
- käyttää hyväksi taloudellista ja toiminnallista tulostietoa sekä tehdä näihin perustuvia kestäviä ja taloudellisesti kannattavia ratkaisuja
Toteutustapa
Tämä opintojakso on puoliautomatisoitu Mooc-opintojakso, jonka virtuaaliosuus on kokonaisuudessaan 3 op. Tämän automatisoidun osion suorittamiseen työjärjestyksessä on varattu itsenäistä työskentelyä 3 päivää, yksi aina ennen seuraavaa lähitapaamista. Lähitapaamiset perustuvat siihen, että kukin opiskelija on etukäteen käynyt opiskelemassa tietyn opintojakson aihepiirin.
Sosiaalialan yrittäjyyteen tutustumme työpajapäivien aikana kehitettävän oman yritysideoinnin kautta.Opintojaksolla työskentely tapahtuu pienryhmissä. Opintojakson orientaatiopäivässä ja seminaaripäivässä on läsnäolo välttämätön. Tiimitapaamisiin toivotaan vahvaa osallisuutta, jotta liikeidean työstäminen tiimeiltä sujuisi jouhevasti.
Opinnot integroidaan yhteen Hyvinvointipalveluiden innovatiivinen kehittäminen – opintojen kanssa, joten opiskelijalle suositellaan valittavaksi samanaikaisesti Porvoon kampuksen Innovatiivinen kehittäminen - toteutus.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Ohjattua itsenäistä työskentelyä liikeidean parissa. Oppimistiimit etsivät itsenäisesti myös tarvittavan kirjallisuuden Canvaksessa olevan materiaalin lisäksi.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelijat, jotka haluavat osoittaa opintojakson tavoitteiden mukaisen osaamisen, tulee sopia aikataulusta opintojakson vastuuopettajan kanssa ja olla yhteydessä ennen opintojakson alkua. Osaamisen näyttö annetaan opintojakson aikana, mikäli osaamisanalyysi on hyväksytty ja oikeus osaamisen näyttöön annettu.
Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Vierailijapäivä yhdessä innovatiivisen kehittämisen ja vastuullisen johtamisen opintojaksojen kanssa, jossa työelämän asiantuntijat pitävät eri aihepiireistä alustuksia.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opintojakson orientaatio-sekä seminaaripäivä vaativat välttämätöntä läsnäoloa. Myös pitchaus-puheen esittäminen sekä markkinointivideon kuvaaminen vaativat opiskelijan läsnäoloa.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työmäärä opintojaksolla on keskimäärin 135 työtuntia, joka koostuu orientaatiopäivästä, tiimitapaamisista, raportista, seminaaripäivästä sekä itsenäisestä työskentelystä ja Mooc-osioiden suorittamisesta.
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojakso sisältää oman liike-idean työstämistä, tiimitapaamisten yhteydessä sovittujen tehtävien tekemistä sekä liikeidean/mahdollisen perustetun yrityksen esittelemistä erikseen sovitun loppuraportin/liiketoimintasuunnitelman pohjalta. Myös Mooc-osioiden suorittaminen kuuluu opintojakson sisältöön.
Lisätietoja opiskelijoille
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.)
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä.
Hyväksytty suoritus edellyttää opintojakson tavoitteiden saavuttamista, tiimitapaamisiin osallistumista, seminaaripäivään osallistumista ja siellä oman liikeidean/mahdollisen perustetun yrityksen esittelemistä sekä opintojaksoon liittyvien tehtävien tekemistä hyväksytysti.
Hylätty (0)
Opiskelija ei pääse opintojakson tavoitteisiin, ei osallistu läsnäolovelvollisiin päiviin eikä tee vaaditulla tasolla oppimistehtäviä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
kts. Laurean arviointikriteerit
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
kts. Laurean arviointikriteerit
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
kts. Laurean arviointikriteerit
Lisätiedot
Opintojakson kolmatta tavoitetta on täsmennetty 1.9.2022 lisäyksellä "ottaen huomioon sosiaali- ja terveysalan erityispiirteet".