Projektinhallinta ja viestintä (5 op)
Toteutuksen tunnus: R0183-3186
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
23.05.2022 - 29.05.2022
Ajoitus
25.08.2022 - 25.11.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Hyvinkää, sote
Toimipiste
Laurea Hyvinkää
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Sosionomikoulutus (SSB2), Laurea Hyvinkää
Opettaja
- Paula Väliaho
- Salla Janhunen
- Monika Cseh
Vastuuopettaja
Paula Väliaho
Ryhmät
-
SSB222SASosionomikoulutus, monimuotototeutus, S22, Hyvinkää
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida käytännöllisen projektin moniammatillisessa yhteistyössä
- toimia tarkoituksenmukaisesti monikulttuurisissa organisaatioissa ja verkostoissa
- hankkia ja käyttää tietoa kehittämisen tueksi sekä käyttää tietoteknisiä työvälineitä
- viestiä tarkoituksenmukaisesti ja tavoitteellisesti projektin edellyttämissä viestintä- ja dokumentointitilanteissa
Toteutustapa
Opintojakso toteutetaan monimuotototeutuksena Hyvinkään kampuksella syksyllä 2022. Toteutukseen kuuluu opetusta, ohjausta ja sekä pienryhmä- että yksilötyöskentelyä. Opintojakso on integroitu osin yhteen Hyvinkäällä syksyllä 2022 totetutettavan Dialogi, kohtaaminen ja ammatillinen vuorovaikutus -opintojakson kanssa.
Opintojakson opetus ja osa ohjauksesta on aikataulutettu opintojakson lukujärjestykseen. Lukujärjestykseen on aikataulutettu hieman myös työskentelyaikaa. Opiskelijalla on tarpeensa mukaanoikeus myös muuhun ohjaukseen kuin lukujärjestyksessä merkittyyn. Lisäksi opiskelijan tulee itse ja pienryhmänsä (projektiryhmä) kanssa sopia myös muusta kuin aikataulutetusta työskentelyajasta.
Opintojakso jakautuu seuraaviin osa-alueisiin:
* Projektinhallinta
* Viestintä
* Tiedonhaku
* Tietotyövälineet
Opintojakson sähköinen oppimisympäristö on rakennettu Canvakseen. Sieltä löytyy myös opintojakson yleinen keskustelukanava.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Projektinhallinnan osalta yhtenä päämateriaalina on: Kymäläinen, H-R., Lakkala, M., Carver, E. & Kamppari, K. 2016. Opas projektityöskentelyyn. Helsingin yliopisto.
https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/160099/Opas_projektity%C3%B6skentelyyn_2016.pdf?sequence=1
Muilta osin opintojakson oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus on eritelty opintojakson Canvas-tilassa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen (näyttösuoritus). Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä."
Mikäli sinulla on opintoja, joilla Projektinhallinta ja viestintä -opintojakson voisi hyväksilukea, haluat suorittaa sen näyttönä tai työn opinnollistamisena, ole yhteydessä vastuulehtoriin jo ennen opintojakson orientaatiota (25.8.) Tutustu sitä ennen kuitenkin tarkkaan opintojakson tavoitteisiin ja muihin suoritustapoihin.
Lisätietoja sekä näyttösuorituksista, työn opinnollistamisesta että hyväksiluvuista löydät opiskelijaintrasta.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojaksointegraation puitteissa toteutetaan Hyvinkään lukiossa Kipinässä kaksi hyvinvointiviikon ohjauspäivää. Ohjaukset toteutetaan yhteistyössä paikallisten kumppaneiden kanssa projektiryhmissä. Projektiryhmät suunnittelevat ja toteuttavat itse ohjauspäivänsä kumppanin ja lehtorin tukemana. Hyvinvointiviikko on myös osa Hyvinvoiva opiskelija -kokonaisuutta.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opintojaksolla on läsnäolovelvollisuus orientaatiopäivänä (kts. ote tutkintosäännöstä alla) 25.8. ja lisäksi seuraavissa opetuskerroissa:
* 1.9. tiedonhankinta
* 3.9. projektiryhmäohjaukset, osittainen läsnäolovelvollisuus
* 1.10. väliseminaari
* 6.10. opintojakson demopäivä
* 19.10. toimeksiantajademopäivä
* 3. tai 4.11. ohjaukset lukiolla, oman projektiryhmän ohjauspäivässä läsnäolovelvollisuus
* 17.11. seminaari
Lisäksi yhteistyökumppanit esittäytyvät kampuksella 2.9. ja projektiryhmät muodostetaan heti tämän jälkeen opiskelijoiden toiveiden pohjalta. Läsnäolo tällöin on suositeltavaa.
Opintojakson tarkempi aikataulu ja tehtävien palautuspäivät löytyvät lukujärjestyksestä.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Kansainvälisyys toteutuksella
Kesällä 2022 ei ole tietoja KV-yhteyksistä opintojaksolla. Niitä voidaan kuitenkin mahdollisuuksien mukaan lisätä myös opiskelijan aloitteesta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste (op) vastaa n. 27 h työtä. Opintojakson osa-alueiden laajuudet ovat työmäärältään laskennallisesti:
* projektinhallinta 2 op
* viestintä 2 op
* tiedonhanku ja tietotyövälineet 1 op
yht. 5 op = 135 h työtä
Lisäksi opintojakson integroituminen Dialogi, kohtaaminen ja ammatillinen vuorovaikutus -opintojakson (5 op) kanssa vaikuttaa työmäärään.
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojaksolla opiskelija toimii projektiryhmässä, missä toteutetaan paikallisille toimeksiantajalle projektina ohjauspäivä, sen suunnittelu ja arviointi. Ohjauspäiviä on yhteensä kaksi, joten projektiryhmät tekevät myös tiivistä yhteistyötä toistensa kanssa.
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Toteutuksen laadun arvioinnissa on hyödynnetty opetuksen laatukriteereitä, arviointi on nähtävillä opintojakson Canvas-tilassa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).
Opintojakso arvioidaan numeerisesti H-5. Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä, jotka on eritelty alla. Opintojakson arvioitavat osat ovat:
* projektinhallinta vastaten 60 % opintojakson kokonaisarvosanasta
* viestintä vastaten 40 % opintojakson kokonaisarvosanasta.
Projektinhallinnan arvosana määräytyy suurelta osin seminaariesityksen perusteella ja viestinnän arvosana Dialogi, kohtaaminen ja ammatillinen vuorovaikutus -opintojakson oppimispäiväkirjasta.
Lisäksi opintojaksoon liittyy arvioitava (hyv/hyl) tietotyövälinetehtävä.
Opiskelijaryhmät saavat seminaariesityksestään suullista palautetta projektinhallinnan ja viestinnän opettajilta heti seminaariesityksen pitämisen jälkeen. Lisäksi viestinnän tehtävästä ja tietotyövälinetehtävästä voi saada sanallista palautetta.
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden