Hyvinvointi ja osallisuus (10 op)
Toteutuksen tunnus: R0207-3036
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
29.11.2021 - 05.12.2021
Ajoitus
11.02.2022 - 30.06.2022
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
70 % Lähiopetus, 30 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Hyvinkää, sote
Toimipiste
Laurea Hyvinkää
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Sosionomikoulutus (SSB2), Laurea Hyvinkää
Opettaja
- Kari Eklund
- Sanni Einovaara
Vastuuopettaja
Sanni Einovaara
Ryhmät
-
SSB222KASosionomikoulutus, monimuotototeutus, K22, Hyvinkää
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- analysoida asiakasryhmän erityistarpeita ja vahvistaa asiakkaiden osallisuutta yhteisöissä ja yhteiskunnassa
- jäsentää hyvinvointia ja sosiaalisia ongelmia
- analysoida huono-osaisuutta luovia ja ylläpitäviä yhteiskunnallisia rakenteita
- kansalaistoiminnan merkityksen sosiaalialan työssä
Toteutustapa
Opintojakso toteutetaan osittain lähiopetuksena ja osittain verkossa. Opintojakso sisältää luento-opetusta, ohjausta, yksilötyöskentelyä sekä ryhmätyöskentelyä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojakson oppimateriaalit ilmoitetaan Canvas-oppimisympäristössä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Halutessaan näyttää osaamistaan opiskelijan tulee olla yhteydessä opintojakson vastuulehtoriin hyvissä ajoin ennen opintojakson alkamista.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Tällä opintojaksolla ei ole TKI-yhteistyötä.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opintojakson läsnäolovelvolliset päivät ovat orientaatio, seminaaripäivät (4 kpl) sekä tentti. Tentin tutkintosäännön mukaiset uusintamahdollisuudet järjestetään Laurean yleisinä uusintatenttipäivinä.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Läsnäoloa edellyttävät päivämäärät on ilmoitettu opintojakson aikataulussa. Opintojakson suoritusten uusintakäytänteet kerrotaan orientaatiopäivässä ja Canvas-työtilassa.
Kansainvälisyys toteutuksella
Tällä opintojaksolla ei ole kansainvälisiä yhteyksiä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Työmäärä koostuu opetuspäivistä, itsenäisestä työskentelystä sekä oppimistehtävien tekemisestä yksin ja ryhmässä.
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojakso koostuu seuraavista arviointiosista:
1. Näkökulmat hyvinvointiin (2 op)
2. Huono-osaisuuden osa-alueet (2 op)
3. Kansalaisvaikuttaminen (2 op)
4. Kansalaisyhteiskunta (2 op)
5. Yksilö, yhteisö ja yhteiskunta hyvinvoinnin näkökulmina (2 op)
Opintojaksolla tutustutaan hyvinvoinnin ja osallisuuden teoreettiseen perustaan, hyvinvointipolitiikkaan sekä kansalaisyhteiskunnan rooliin hyvinvoinnin tuottamisessa. Opintojaksolla perehdytään myös syrjäytymisen ja huono-osaisuuden problematiikkaan sekä sosiaalialan asiakkuuteen.
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson tavoitteita, oppimistehtävät ovat puutteellisia tai niitä ei ole tehty lainkaan, seminaaripäiviin ei ole osallistuttu tai tentteihin ei ole osallistuttu tai ne on arvioitu hylätyksi.