Dialogi, kohtaaminen ja ammatillinen vuorovaikutus (5 op)
Toteutuksen tunnus: R0030-3038
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
29.11.2021 - 05.12.2021
Ajoitus
14.01.2022 - 27.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Hyvinkää, sote
Toimipiste
Laurea Hyvinkää
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Sosionomikoulutus (SSB2), Laurea Hyvinkää
Opettaja
- Marika Kivistö
Vastuuopettaja
Marika Kivistö
Ryhmät
-
SSB222KASosionomikoulutus, monimuotototeutus, K22, Hyvinkää
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tuntea ja kehittää omia vuorovaikutustaitojaan
- kohdata ja olla vuorovaikutuksessa yksilöiden kanssa
- toimia ryhmässä ja ohjata ryhmiä
- ymmärtää asiakkaan osallisuuden ja voimavarojen merkityksen
Toteutustapa
ORIENTAATIO
Omien luonteenvahvuuksien tunnistaminen, omien tavoitteiden nimeäminen opintojaksolle sekä orientoivaan materiaaliin perehtyminen. Osio sisältää orientaatiopäivän, joka toteutetaan yhdessä Projektinhallinta ja viestintä opintojakson kanssa sekä esittelytehtävän.
1. VUOROVAIKUTUSTAIDOT
Dialogisuus ja dialogisen vuorovaikutussuhteen rakentaminen, tunteet toiminnan takana sekä omien vahvuuksien ja kehittämishaasteiden työstäminen. Osio sisältää luentoja, itsenäistä opiskelua, pienryhmäharjoituksia ja oppimispäiväkirjan.
2. ASIAKKAAN KOHTAAMISOSAAMINEN
Ammatillinen kohtaaminen ja minuus asiantuntijuudessa, osallisuus ja voimavarakeskeisyys yksilöiden ja ryhmien ohjauksessa. Osio sisältää luentoja, itsenäistä opiskelua, pienryhmäharjoituksia ja tentin.
3. RYHMÄDYNAMIIKKA
Ryhmäilmiöt ja ryhmädynamiikka, ryhmän ohjaustaidot. Integroidaan osittain Projektinhallinta ja viestintä R0183-3185 opintojaksoon. Osio sisältää luentoja, itsenäistä opiskelua, ryhmätehtäviä ja kokemuksellista oppimista.
Oppimisalustana toimii Canva, joka avautuu 14.1. Opintojakson viestintä tapahtuu pääasiassa oppimisalustalla.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Mönkkönen, K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä. Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla. Helsinki: Gaudeamus. Muu oppimateriaali esitellään Canvas -työtilassa
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Mahdollisista näytöistä tai muista vaihtoehtoisista suorituistavoista, olethan yhteydessä opettajaan ennen opintojakson alkua.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Toteutetaan osittain yhteistyössä Projektinhallinta ja viestintä R0183-3185 opintojakson kanssa, jossa opiskelijat toimivat Hyvinkään nuorisopalveluiden Ysiltä elämään -tapahtumassa osatoteuttajina yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
28.1. Opintojakson orientaatio, läsnäolovelvollisuus
10.3. Kirjatentti ryhmätenttinä, läsnäolovelvollisuus
18.3. Demopäivä, läsnäolovelvollisuus
Lisäksi opiskelijalta edellytetään osallistumista oman pienryhmän ohjausharjoituksen suunnitteluun ja toteutukseen. Tenttien uusintapäivämäärät tarkentuvat myöhemmin ja ilmoitetaan opintojakson Canvas tilassa. Tehtävien palautuspäivät löytyvät Canvasta ja lukujärjestyksestä opintojakson alkaessa.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Voit arvioida opiskelijan ajankäyttöä.
Sisältö ja sen jaksotus
1. VUOROVAIKUTUSTAIDOT (2op)
Dialoginen toimintaote sosiaalialan työssä. Vuorovaikutuksen eri osa-alueiden käsittely kuten sinä-minä viestit, aktiivinen kuuntelu, tunteiden vaikutus vuorovaikutuksessa, nonverbaali viestintä, omien rajojen tunnistaminen omassa ammatillisuudessa.
2. ASIAKKAAN KOHTAAMISOSAAMINEN (2op)
Ammatillinen kohtaaminen sosiaalilan työssä ja minuus asiantuntijuudessa, osallisuus ja voimavarakeskeisyys yksilöiden ja ryhmien ohjauksessa.
3. RYHMÄDYNAMIIKKA
Ryhmäilmiöt ja ryhmädynamiikka, erilaiset ohjaustyylit ryhmänohjauksessa, ohjauksen suunnittelu, toteutus ja arviointi.
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).
Arviointi perustuu opintojakson tavoitteisiin. Opintojakson arviointi rakentuu seuraavasti:
Kirjatentti ryhmätenttinä: H - 5 (ryhmän yhteinen numeerinen arvio) 50 %
Oppimispäiväkirja: H- 5 yksilöllinen numeerinen arvio 50 %
Ryhmädynamiikkatehtävä Hyväksytty/Hylätty 0%
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Tehtävien palautuksen yhteydessä hyödynnetään Originals plagioinnin tunnistus ohjelmaa.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
[Jätä soveltuvilta osin:] Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. [Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.]