Siirry suoraan sisältöön

Dialogi, kohtaaminen ja ammatillinen vuorovaikutus (5 op)

Toteutuksen tunnus: R0030-3038

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
29.11.2021 - 05.12.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
14.01.2022 - 27.05.2022
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
4 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Toimipiste
Laurea Hyvinkää
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
Sosionomikoulutus (SSB2), Laurea Hyvinkää
Opettajat
Marika Kivistö
Vastuuopettaja
Marika Kivistö
Ryhmät
SSB222KA
Sosionomikoulutus, monimuotototeutus, K22, Hyvinkää
Opintojakso
R0030

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- tuntea ja kehittää omia vuorovaikutustaitojaan
- kohdata ja olla vuorovaikutuksessa yksilöiden kanssa
- toimia ryhmässä ja ohjata ryhmiä
- ymmärtää asiakkaan osallisuuden ja voimavarojen merkityksen

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Mönkkönen, K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä. Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla. Helsinki: Gaudeamus. Muu oppimateriaali esitellään Canvas -työtilassa

Toteutustapa

ORIENTAATIO
Omien luonteenvahvuuksien tunnistaminen, omien tavoitteiden nimeäminen opintojaksolle sekä orientoivaan materiaaliin perehtyminen. Osio sisältää orientaatiopäivän, joka toteutetaan yhdessä Projektinhallinta ja viestintä opintojakson kanssa sekä esittelytehtävän.

1. VUOROVAIKUTUSTAIDOT
Dialogisuus ja dialogisen vuorovaikutussuhteen rakentaminen, tunteet toiminnan takana sekä omien vahvuuksien ja kehittämishaasteiden työstäminen. Osio sisältää luentoja, itsenäistä opiskelua, pienryhmäharjoituksia ja oppimispäiväkirjan.

2. ASIAKKAAN KOHTAAMISOSAAMINEN
Ammatillinen kohtaaminen ja minuus asiantuntijuudessa, osallisuus ja voimavarakeskeisyys yksilöiden ja ryhmien ohjauksessa. Osio sisältää luentoja, itsenäistä opiskelua, pienryhmäharjoituksia ja tentin.

3. RYHMÄDYNAMIIKKA
Ryhmäilmiöt ja ryhmädynamiikka, ryhmän ohjaustaidot. Integroidaan osittain Projektinhallinta ja viestintä R0183-3185 opintojaksoon. Osio sisältää luentoja, itsenäistä opiskelua, ryhmätehtäviä ja kokemuksellista oppimista.

Oppimisalustana toimii Canva, joka avautuu 14.1. Opintojakson viestintä tapahtuu pääasiassa oppimisalustalla.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Toteutetaan osittain yhteistyössä Projektinhallinta ja viestintä R0183-3185 opintojakson kanssa, jossa opiskelijat toimivat Hyvinkään nuorisopalveluiden Ysiltä elämään -tapahtumassa osatoteuttajina yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

28.1. Opintojakson orientaatio, läsnäolovelvollisuus
10.3. Kirjatentti ryhmätenttinä, läsnäolovelvollisuus
18.3. Demopäivä, läsnäolovelvollisuus

Lisäksi opiskelijalta edellytetään osallistumista oman pienryhmän ohjausharjoituksen suunnitteluun ja toteutukseen. Tenttien uusintapäivämäärät tarkentuvat myöhemmin ja ilmoitetaan opintojakson Canvas tilassa. Tehtävien palautuspäivät löytyvät Canvasta ja lukujärjestyksestä opintojakson alkaessa.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Mahdollisista näytöistä tai muista vaihtoehtoisista suorituistavoista, olethan yhteydessä opettajaan ennen opintojakson alkua.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Voit arvioida opiskelijan ajankäyttöä.

Sisältö ja sen jaksotus

1. VUOROVAIKUTUSTAIDOT (2op)
Dialoginen toimintaote sosiaalialan työssä. Vuorovaikutuksen eri osa-alueiden käsittely kuten sinä-minä viestit, aktiivinen kuuntelu, tunteiden vaikutus vuorovaikutuksessa, nonverbaali viestintä, omien rajojen tunnistaminen omassa ammatillisuudessa.

2. ASIAKKAAN KOHTAAMISOSAAMINEN (2op)
Ammatillinen kohtaaminen sosiaalilan työssä ja minuus asiantuntijuudessa, osallisuus ja voimavarakeskeisyys yksilöiden ja ryhmien ohjauksessa.

3. RYHMÄDYNAMIIKKA
Ryhmäilmiöt ja ryhmädynamiikka, erilaiset ohjaustyylit ryhmänohjauksessa, ohjauksen suunnittelu, toteutus ja arviointi.

Arviointiasteikko

H-5

Lisätiedot

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Siirry alkuun