Dialogue, Encounters and Professional Interaction (5 cr)
Code: R0030-3038
General information
- Enrollment
-
29.11.2021 - 05.12.2021
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
14.01.2022 - 27.05.2022
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 4 cr
- Virtual proportion
- 1 cr
- RDI proportion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Campus
- Laurea Hyvinkää
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 40
- Degree programmes
- Sosionomikoulutus (SSB2), Laurea Hyvinkää (Finnish)
- Teachers
- Marika Kivistö
- Teacher in charge
- Marika Kivistö
- Groups
-
SSB222KASosionomikoulutus, monimuotototeutus, K22, Hyvinkää
- Study unit
- R0030
Learning outcomes
The student is able to
- be aware of and develop their interaction skills
- encounter and interact with individuals
- work in teams and direct groups
- understand the significance of the customer's participation and resources
Materials
Mönkkönen, K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä. Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla. Helsinki: Gaudeamus. Muu oppimateriaali esitellään Canvas -työtilassa
Teaching methods
The implementation plan is available in Finnish.
Employer connections
Toteutetaan osittain yhteistyössä Projektinhallinta ja viestintä R0183-3185 opintojakson kanssa, jossa opiskelijat toimivat Hyvinkään nuorisopalveluiden Ysiltä elämään -tapahtumassa osatoteuttajina yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa.
Exam schedules
28.1. Opintojakson orientaatio, läsnäolovelvollisuus
10.3. Kirjatentti ryhmätenttinä, läsnäolovelvollisuus
18.3. Demopäivä, läsnäolovelvollisuus
Lisäksi opiskelijalta edellytetään osallistumista oman pienryhmän ohjausharjoituksen suunnitteluun ja toteutukseen. Tenttien uusintapäivämäärät tarkentuvat myöhemmin ja ilmoitetaan opintojakson Canvas tilassa. Tehtävien palautuspäivät löytyvät Canvasta ja lukujärjestyksestä opintojakson alkaessa.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Completion alternatives
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Mahdollisista näytöistä tai muista vaihtoehtoisista suorituistavoista, olethan yhteydessä opettajaan ennen opintojakson alkua.
Student workload
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Voit arvioida opiskelijan ajankäyttöä.
Content scheduling
1. VUOROVAIKUTUSTAIDOT (2op)
Dialoginen toimintaote sosiaalialan työssä. Vuorovaikutuksen eri osa-alueiden käsittely kuten sinä-minä viestit, aktiivinen kuuntelu, tunteiden vaikutus vuorovaikutuksessa, nonverbaali viestintä, omien rajojen tunnistaminen omassa ammatillisuudessa.
2. ASIAKKAAN KOHTAAMISOSAAMINEN (2op)
Ammatillinen kohtaaminen sosiaalilan työssä ja minuus asiantuntijuudessa, osallisuus ja voimavarakeskeisyys yksilöiden ja ryhmien ohjauksessa.
3. RYHMÄDYNAMIIKKA
Ryhmäilmiöt ja ryhmädynamiikka, erilaiset ohjaustyylit ryhmänohjauksessa, ohjauksen suunnittelu, toteutus ja arviointi.
Evaluation scale
H-5
Further information
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.