Sosiaalialan vaikuttamistyö (5 op)
Toteutuksen tunnus: R0019-3032
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
29.11.2021 - 05.12.2021
Ajoitus
24.01.2022 - 30.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Hyvinkää, sote
Toimipiste
Laurea Hyvinkää
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 70
Koulutus
- Sosionomikoulutus (SSB2), Laurea Hyvinkää
Opettaja
- Paula Väliaho
- Marika Kivistö
Vastuuopettaja
Paula Väliaho
Ryhmät
-
SSBOPS21Sosionomikoulutus, Avoin AMK polkuopinnot, monimuotototeutus, S21, Hyvinkää
-
SSB221SASosionomikoulutus, monimuotototeutus, S21, Hyvinkää
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- tuntee ja osaa soveltaa osallisuuden tuottamisen erilaisia keinoja.
- osaa käyttää erilaisia yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja.
- osaa toimia osallisuutta vahvistaen yhteistyössä asiakkaiden ja muiden toimijoiden kanssa.
Toteutustapa
Opintojakso toteutetaan monimuoto-opetuksena Hyvinkään kampuksella / verkko-opetuksena. Opintojakson lukujärjestyksessä on merkittynä niin opetus- ja ohjauskerratkin kuin oppimistehtävien palautuspäivätkin. Opintojakson sähköinen oppimisympäristö löytyy Canvaksesta, se on myös opintojakson ensisijainen viestintäkanava.
Opintojaksolla tehdään yhteistyötä Laurean avainkumppanin Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymän Työkyky-hankkeen kanssa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojaksolla käytettävä kirjallisuus riippuu osaltaan opiskelijan ja/tai pienryhmän omasta kiinnostuksesta. Kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson Canvas-tilassa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen koskien joko koko opintojaksoa tai sen osaa. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija ja se tulee tehdä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkamista.
Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojaksolla tehdään yhteistyötä Laurean avainkumppanin Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymän Työkyky-hankkeen kanssa opintojaksoon liittyvän tehtävän puitteissa. Hankkeen edustajat ovat osaltaan mukana tehtävän ohjaamisessa ja vastaanottamisessa. Tehtävän anti jää hankkeen käyttöön.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Orientaation lisäksi muita läsnäolovelvoitteisia opetus-/ohjauskertoja ovat (tarkentuu):
* oman pienryhmän ohjauksessa 22.2.
* seminaaripäivissä 2. ja 3.5.
Kansainvälisyys toteutuksella
Vkolla 17/2022 pidetään sote-alojen kansainvälinen viikko Laureassa. Sen puitteissa lukujärjestykseen saattaa tulla lisäyksiä ja kv-viikon antia saatetaan käyttää osana opetusta. Muuta tietoa kv-yhteyksistä ei ole.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojaksolla on neljä arvioitavaa osaa:
* orientaatiotehtävä 0,5 op arvioidaan hyväksytty/täydennettävä
* LbD-tehtävä 3 op arvioidaan H-5
* vaikuttamistehtävä 1 op arvioidaan hyväksytty/täydennettävä
* reflektiotehtävä 0,5 op arvioidaan H-5
Opintojakson opetus sisältyy arvioitaviin osiin.
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Sisältö ja sen jaksotus
Työkykyhankkeen kanssa yhteistyössä tehtävässä suunnitelmatehtävässä opiskelijat pääsevät luomaan työkaluja hankkeen käyttöön. Tehtävänanto on suunniteltu yhteistyössä hankkeen kanssa, hanke osallistuu myös sen ohjaamiseen. Opiskelijat pitävät seminaaripäivänään hankkeelle pitchaukset. Hankkeelle jää käyttöön tehtävien anti hankkeen tarpeiden mukaan.
Vaikuttamistehtävässä opiskelija saa valita itselleen sopivimman lähestymistavan vaikuttamiseen. Vaikuttamistehtävässä opiskelija tuottaa paitsi julkaisuvalmiin tuotoksen, myös sen julkaisusuunnitelman.
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Jos opinnon toteutustapaa on oleellisesti muutettu, hyödyntää opettaja toteutuksen laadun arvioinnissa opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä opintojakson Canvas-tilassa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).
Opintojakson arvioijana toimii sen lehtori. Pienryhmässä tehtävän suunnitelmatehtävän arvioinnin tukena käytetään jokaisen opiskelijan täyttämää itsearviointilomaketta. Arvioinnit tehdään tutkintosäännön määräämässä ajassa.
Lukujärjestyksessä on määritelty tehtävien tutkintosäännön mukaiset ensimmäiset palautuspäivät. Sen puitteissa palautetuista tehtävistä opiskelija voi saada arviointimerkinnän lisäksi sanallista palautetta. Kolmannen palautuspäivän puitteissa palautetuista tehtävistä ei voi saada kiitettävää arvosanaa. Suunnitelmatehtävä tarkastetaan Urkund-plagioinnintarkastusohjelmalla heti palautuksen yhteydessä ennen sen arviointia.
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä