Asiakaslähtöiset sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut (3 op)
Toteutuksen tunnus: SH00BS77-3021
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
29.11.2021 - 05.12.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.01.2022 - 31.07.2022
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Toimipiste
- Laurea Tikkurila
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus (SHV2), Laurea Tikkurila
- Opettajat
- Irene Latva-Korpela
- Eija Okker-Tikkunen
- Eija Söderlund
- Vastuuopettaja
- Eija Okker-Tikkunen
- Ryhmät
-
SHV222KNSairaanhoitajakoulutus, päivätoteutus, K22, Tikkurila
- Opintojakso
- SH00BS77
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- arvostaa asiakasta oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana
- arvostaa asiakkaan läheisiä potilaan voimavarana
- kuvata ammatillisen asiakas - hoitaja suhteen ja vuorovaikutuksen keskeiset lähtökohdat kasvokkain ja verkossa tapahtuvassa vuorovaikutuksessa
- toimia ennaltaehkäisevästi ja riskitason huomioiden haasteellisessa tai väkivallan uhkaa sisältävissä asiakastilanteissa
- selittää pääpiirteet sosiaali- ja terveydenhuollon organisoinnista, palvelujen tuottamisen ja järjestämisen tavoista sekä ohjauksesta ja valvonnasta Suomessa
- kuvata sähköisiä palvelupolkuja osana palvelujärjestelmää
- kuvata terveydenhuoltoa ohjaavan lainsäädännön ja informaatio-ohjauksen
- kuvata sosiaali- ja terveydenhuollon tietosuoja- ja turvallisuusvaatimuksia potilastietojen luomisessa, käytössä, säilyttämisessä ja hävittämisessä
Toteutustapa
Opintojakso toteutetaan osin kampuksella lähiopetuksessa ja osin verkossa (Canvas).
Osa 2. Ammatillisen vuorovaikutuksen perusteet: simulaatiossa läsnäolovelvoite.
Osa 3. Mapa (Management of Actual or Potential Aggression): työpajassa läsnäolovelvoite.
Ohjaus ja viestintä tapahtuu pääasiassa Canvaksen keskustelualueen kautta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opintototeutuksesta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Osa1: Asiakaslähtöisen hoitotyön perusteet: 0,75 op noin 20h opiskelijan työtä
Osa 2: Ammatillisen vuorovaikutuksen perusteet 1op = 27h opiskelijan työtä
Osa 3: MAPA (Management Actual or Potential Agression) 0,5op = 13,5 opiskelijan työtä
Osa 4: Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä, keskeinen lainsäädäntö ja tietoturva:
0,75 op noin 20h opiskelijan työtä
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty suoritus tarkoittaa tasoa H-3
Sisältö ja sen jaksotus
Käsitteet: Asiakas-, potilas-, ihmislähtöinen hoitotyö, asiakaskokemus, perhehoitotyö, kulttuurisensitiivinen hoitotyö
Asiakaslähtöinen hoidon suunnittelu ja hoitotyön prosessi
Ammatillisen vuorovaikutuksen perusteet hoitotyössä:
Verbaali- ja non-verbaali vuorovaikutus, voimaannuttava läsnäolo ja vuorovaikutus, luottamuksen rakentaminen, aktiivisen kuuntelun ja kysymisen taito, kosketus
Asiakkaan ja läheisten osallisuuden edistäminen vuorovaikutuksen keinoin
’Management of Actual or Potential Aggression’ (MAPA)
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut, niiden organisointi ja ohjaus
Terveydenhuoltoa ohjaava ajankohtainen lainsäädäntö soveltuvin osin
Tietosuoja ja -turva soveltuvin osin
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty