Johtajuus, yrittäjyys ja uudistuva hoitotyö (10 op)
Toteutuksen tunnus: SH00BJ48-3020
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
29.11.2021 - 05.12.2021
Ajoitus
01.01.2022 - 31.07.2022
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
4 op
TKI-osuus
6 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, sote
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus (SHY2), Laurea yhteinen
Opettaja
- Kirsi Ronkainen
- Marina Arvonen
- Milla Ylitalo
Vastuuopettaja
Kirsi Ronkainen
Ryhmät
-
SHV220KNSairaanhoitajakoulutus, päivätoteutus, K20, Tikkurila
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- perustella keskeiset kansalliset ja kansainväliset terveyspoliittiset linjaukset sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaympäristön muutossuunnassa
- arvioida terveyttä ja hyvinvointia edistävien palvelujen vaikuttavuutta sekä uudistamistarpeita yksilön ja yhteiskunnan näkökulmasta
- analysoida uudistuvan organisaation, toimivan työyhteisön ja johtamisen hyviä käytäntöjä
- johtaa ja koordinoida omaa ja tiimin toimintaa
- arvioida laadunhallinnan, kustannustehokkuuden ja potilasturvallisuuden toteutumista ja siihen vaikuttavia tekijöitä
- tunnistaa sosiaali – ja terveysalan yrittäjyyden erityispiirteet ja merkityksen palvelujärjestelmässä
- tuottaa ja kuvata uusi liikeidean (tuote – tai palvelu) sosiaali – ja terveyspalveluihin
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida innovaatioprojektin osana moniammatillista asiantuntijayhteisöä ja –verkostoa
- käyttää soveltuvia tutkimus-, projektityön ja palvelumuotoilun menetelmiä innovaatioprojektissa
- arvioida innovaatioprojektin prosessia sekä syntynyttä tulosta suhteessa asetettuihin tavoitteisiin
Toteutustapa
Osa 1 SAIRAANHOITAJA TIIMINVETÄJÄNÄ 4 op (Marina Arvonen)
pakollinen orientaatiokerta ja arviointikerta, muuten opinnot kokonaan verkossa Canvas -työtilassa.
Voit suorittaa opinnot oman aikataulusi mukaan. Verkko tehtävien palautuspäivät löydät canvasista.
Suoritukset
- Pakollinen orientaatiokerta (Huomioi tutkintosääntö).
- Ennakkotehtävä
-tehtävä 1: sairaanhoitaja ja itsensä johtaminen
-tehtävö 2: johtajuus toimivissa työyhteisöissä
-tehtävä 3: keskeiset terveyspoliittiset linjaukset sote-palveluissa
tehtävä 4: sairaanhoitaja toiminnan laadun arvioijana
vaihtoehto korvaa tehtävän 4: 1.4 luento
testi: terveydenhuollon laatu, potilasturvallisuus ja omavalvonta
- terveydenhuollon laskentatoimen perusteet-verkkokurssi
- arviointikerta
Osa 2 SAIRAANHOITAJA KEHITTÄJÄNÄ JA TERVEYSALAN YRITTÄJÄNÄ 6 op (Kirsi Ronkainen, Milla Ylitalo)
Osaamistavoitteiden saavuttamisen kannalta on keskeistä
a. kehittämistoimintaan liittyvien teoreettisten perusteiden hallinta,
b. kehittämismenetelmien ja palvelumuotoilun tuntemus sekä
c. aktiivinen toiminta kehittämistiimissä ja oppimisyhteisössä.
Opintojakson kehittämisyhteistyö tapahtuu Laurean kanssa ja kehittämisen kohteena on opiskelijan harjoittelun aikainen kokemus.
Suoritukset
- Pakollinen orientaatiokerta (Huomioi tutkintosääntö).
- Ennakkotehtävä: Johdatus palvelumuotoiluun.
- Palvelumuotoilun kehittämisvaiheiden toteutus ja kehittämismenetelmien soveltaminen tiimeissä, yhteiskehittämisen työpajat
- Yrittäjyyden tehtävät
- Loppuarviointi
Aika ja paikka
Osa 1 SAIRAANHOITAJA TIIMINVETÄJÄNÄ (Marina Arvonen)
Ennakkotehtävä Canvas työtilassa
orientaatio 21.1.2022 , tehtävän korvaava luento 1.4.2022 ja arviointi 17.5.2022
tehtävät canvas työtilassa
Osa 2 SAIRAANHOITAJA KEHITTÄJÄNÄ JA TERVEYSALAN YRITTÄJÄNÄ 6 op (Kirsi Ronkainen, Milla Ylitalo)
11.1.-25.1. Ennakkotehtävä: Johdatus palvelumuotoiluun/ itsenäisesti
25.1.-30.1. Kehittämisprojektin toteutus
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Osa 1 SAIRAANHOITAJA TIIMINVETÄJÄNÄ (Marina Arvonen)
Laaksonen E., Lemström T., Virtanen J., Heinonen & Hytti U. ( 2012) Riittääkö innostus? Sisäinen yrittäjyys terveydenhuollossa
Sairaanhoitajaliitto (2016) Laajavastuinen sairaanhoitaja muuttaa sotepalveluita
Markkinointi-instituutti (2011) T-mallin osaaja venyy pidemmäksi ja laajemmalle
Osa 2 SAIRAANHOITAJA KEHITTÄJÄNÄ JA TERVEYSALAN YRITTÄJÄNÄ 6 op (Kirsi Ronkainen, Milla Ylitalo)
Stickdorn, M., Lawrence, A. and Hormess, M., Schneider, J. 2018.This is service design doing : applying service design thinking in the real world : a practitioner's handbook.Canada: O'Reilly.
Tuulaniemi J. 2011. Palvelumuotoilu. Talentum.
Koivisto M., Säynäjäkangas J., Forsberg S. (2019) Palvelumuotoilun bisneskirja. Alma Talent.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Osa 2 SAIRAANHOITAJA KEHITTÄJÄNÄ JA TERVEYSALAN YRITTÄJÄNÄ 6 op (Kirsi Ronkainen, Milla Ylitalo) LAUREA
TO00BU76-3001 Monialainen palvelumuotoilu I 10 op
* Tämä opintojakso toteutetaan keväällä 22 (maalinkuusta alkaen)
* Opintojaksolta saat suorituksen Sairaanhoitaja kehittäjänä ja terveysalan yrittäjänä 6 op opintoihin SEKÄ täydentäviin opintoihin 4 op.
* Opintojaksolla kehittämistehtävä liittyy NordicFitMaman kanssa tehtävään yhteistyöhön ja opintojakso toteutetaan monialaisina opintoina.
* Kysy lisää kirsi.ronkainen@laurea.fi
MUUT KORKEAKOULUT
Palvelumuotoilun opinnot muissa korkeakouluissa tai Laurean kampuksilla.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Osa 2 SAIRAANHOITAJA KEHITTÄJÄNÄ JA TERVEYSALAN YRITTÄJÄNÄ 6 op (Kirsi Ronkainen, Milla Ylitalo),
Laurea
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Osa 2 SAIRAANHOITAJA KEHITTÄJÄNÄ JA TERVEYSALAN YRITTÄJÄNÄ 6 op (Kirsi Ronkainen, Milla Ylitalo)
Katso huolellisesti toteutuksen ajankohdat lukkarikoneesta/ Pakista.
Opiskelijan tulee sitoutua olemaan läsnä kaikilla lähiopetuskerroilla ja ne ovat pakollisia.
Kehittämistehtävän suoritus ei ole mahdollista ilman lähiopetuksesta saatavaa tukea.
KATSO ALLA AJANKÄYTTÖ JA KUORMITUS!
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Osa 1 SAIRAANHOITAJA TIIMINVETÄJÄNÄ 4 op (108h) (Marina Arvonen)
Ennakkotehtävä: Minä sairaanhoitajana keskustelua alustalla pohjautuen videoon ja lähteisiin 11.1 - 24.1 8h
Pakollinen orientaatiokerta (Huomioi tutkintosääntö). 21.1.2022 4h
-tehtävä 1: sairaanhoitaja ja itsensä johtaminen 22h
-tehtävö 2: johtajuus toimivissa työyhteisöissä 22h
-tehtävä 3: keskeiset terveyspoliittiset linjaukset sote-palveluissa 22h
tehtävä 4: sairaanhoitaja toiminnan laadun arvioijana 22h
korvaa tehtävän 4: luento 1.4 4h ja siitä lyhennelmä pääkohdista ja materiaaleihin tutustuminen18h
testi: terveydenhuollon laatu, potilasturvallisuus ja omavalvonta 7h
- terveydenhuollon laskentatoimen perusteet-verkkokurssi 1h
arviointikerta 17.5.2022
Osa 2 SAIRAANHOITAJA KEHITTÄJÄNÄ JA TERVEYSALAN YRITTÄJÄNÄ 6 op (Kirsi Ronkainen, Milla Ylitalo)
- Ennakkotehtävä Johdatus palvelumuotoiluun. Ohjeet opiskelija saa sähköpostilla. 4 h 11.-25.1.22
- Pakollinen orientaatiokerta (Huomioi tutkintosääntö) 4 h 25.1.
- Yrittäjyyden moduulien tehtävien aloitus ja työstäminen 2 op (54h) 1.2.-8.2.
- Osallistuminen kehittämisprosessiin:
1. Orientaatioluennot kehittämisprosessin eri vaiheisiin ja yhteiset työpajat n. 30h
2. Kehittämisvaiheiden toteutus ja kehittämismenetelmien soveltaminen tiimeissä ja tiimien sopimina ajankohtina 40 h
- Loppuarviointi 3 h
HUOMIOI!
* Tiimityön ja itsenäisen työn osuus on suuri opintojaksolla ja siihen on tärkeää varata aikaa. Vain osa tästä työstä kalenteroitu etukäteen.
* Kehittämisprosessille on laadittu jaksotus/ ajoitus yhdessä yhteistyökumppanin kanssa. Siihen kaikkien tiimien tulee sitoutua työssään.
Sisältö ja sen jaksotus
Osa 2 SAIRAANHOITAJA KEHITTÄJÄNÄ JA TERVEYSALAN YRITTÄJÄNÄ 6 op (Kirsi Ronkainen, Milla Ylitalo)
HUOM! Tiimien itsenäistä työskentelyä ei ole kalenteroitu valmiiksi.
25.1. 8.15-11.30 Projektin esittely, johdanto palvelumuotoiluun
1.2. 9-15 Johdanto kenttätutkimusvaiheeseen ja sen menetelmiin. Haastatteluiden suunnittelu
8.2. 8.15-11.30 Johdanto asiakasymmärryksen vaiheeseen ja menetelmiin, haastatteluiden ja havainnointien suunnittelua
14.2. 8.15-15.45 Työskentelyä itsenäisesti tiimeissä
22.2. 8.15-14 Asiakasymmärryksen kiteytys ja kehittämishaasteen kirkastaminen:
4.3. 8.15-14 Ideointityöpaja
11.3. 12.30-15.45 Johdanto prototypointiin, testaukseen ja portfolioon
15.3. 8.15-15:45 Työskentelyä itsenäisesti tiimeissä
21.3. 8.15-11.30 Tiimien ohjaus
29.3. 12.30-15.45 Loppuesitykset
Lisätietoja opiskelijoille
Osa 1 SAIRAANHOITAJA KEHITTÄJÄNÄ JA TERVEYSALAN YRITTÄJÄNÄ 6 op (Kirsi Ronkainen, Milla Ylitalo)
Tutkimus- ja kehittämismenetelmien opinnot tulee olla suoritettu ennen tämän opintojakson opintoja.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
MOLEMMAT OSATOTEUTUKSET
Arvioinnissa sovelletaan Laurean yhteisä arviointiperusteita tasolla 2.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Lisätiedot
Syksyllä 2021 otettiin käyttöön uusi opetussuunnitelma. Aiemman opetussuunnitelman opintojakso SH00BJ48 Johtajuus, yrittäjyys ja uudistuva hoitotyö 10 op korvautuu opintojaksolla SH00BT03 Sosiaali- ja terveysalan palveluiden kehittäminen ja yrittäjyys 6 op ja SH00BT04 Työyhteisön ja tiimin toiminnan johtaminen 3 op. Huomio, että opintopistemäärä on uuden opetussuunnitelman opintojen mukaan pienempi kuin aikaisemmassa opetussuunnitelmassa. Käy keskustelua opettajatuutorisi kanssa opintojen kokonaisuuteen liittyen, mikäli sinulla on tarve korvata aiemman opetussuunnitelman mukainen opinto.