Client-oriented Social and Health Care Services (3 cr)
Code: SH00BS77-3018
General information
- Enrollment
-
29.11.2021 - 05.12.2021
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
01.01.2022 - 31.07.2022
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 3 cr
- Local portion
- 2 cr
- Virtual proportion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Campus
- Laurea Tikkurila
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 40
- Degree programmes
- Terveydenhoitajakoulutus (STV2), Laurea Tikkurila (Finnish)
- Teachers
- Eija Okker-Tikkunen
- Milla Ylitalo
- Teacher in charge
- Eija Okker-Tikkunen
- Groups
-
STV222KNTerveydenhoitajakoulutus, päivätoteutus, K22, Tikkurila
- Study unit
- SH00BS77
Learning outcomes
The student is able to
- value clients as experts and operators in their own lives
- value clients' significant others as an emotional resource
- describe the main concepts in a professional relationship and interaction between the client and the nurse/public health nurse in face-to-face and online interaction
- act in a preventive manner while taking the level of risk into account in challenging situations with clients or in situations that pose a risk of violence
- explain the main features of social and health care organisations, the ways in which services are provided and organised, and the organisations’ guidance and supervision in Finland
- describe electronic service paths as part of the service system
- describe the legislation and information guidance that regulates health care
- describe the data protection and data security requirements of social and health care in creating, using, storing and disposing of patient data
Teaching methods
The implementation plan is available in Finnish.
Completion alternatives
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opintototeutuksesta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta
Student workload
Osa1: Asiakaslähtöisen hoitotyön perusteet: 0,75 op noin 20h opiskelijan työtä
Osa 2: Ammatillisen vuorovaikutuksen perusteet 1op = 27h opiskelijan työtä
Osa 3: MAPA (Management Actual or Potential Agression) 0,5op = 13,5 opiskelijan työtä
Osa 4: Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä, keskeinen lainsäädäntö ja tietoturva:
0,75 op noin 20h opiskelijan työtä
Assessment criteria, approved/failed
Hyväksytty suoritus tarkoittaa tasoa H-3
Content scheduling
Käsitteet: Asiakas-, potilas-, ihmislähtöinen hoitotyö, asiakaskokemus, perhehoitotyö, kulttuurisensitiivinen hoitotyö
Asiakaslähtöinen hoidon suunnittelu ja hoitotyön prosessi
Ammatillisen vuorovaikutuksen perusteet hoitotyössä:
Verbaali- ja non-verbaali vuorovaikutus, voimaannuttava läsnäolo ja vuorovaikutus, luottamuksen rakentaminen, aktiivisen kuuntelun ja kysymisen taito, kosketus
Asiakkaan ja läheisten osallisuuden edistäminen vuorovaikutuksen keinoin
’Management of Actual or Potential Aggression’ (MAPA)
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut, niiden organisointi ja ohjaus
Terveydenhuoltoa ohjaava ajankohtainen lainsäädäntö soveltuvin osin
Tietosuoja ja -turva soveltuvin osin
Evaluation scale
Approved/Failed