Terveydenhoitajatyö koulu- ja opiskeluympäristöissä (5 op)
Toteutuksen tunnus: ST00BT15-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
29.11.2021 - 05.12.2021
Ajoitus
01.01.2022 - 31.07.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, sote
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus (STV2), Laurea Tikkurila
Opettaja
- Anne Suvitie
- Heidi Jokinen
Vastuuopettaja
Anne Suvitie
Ryhmät
-
STV222KATerveydenhoitajakoulutus, monimuotototeutus, K22, Tikkurila
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida koulu- ja opiskeluikäisten ja heidän perheidensä voimavaralähtöistä ohjausta ja verkko-ohjausta pedagogisia menetelmiä vaihdellen ja eettisesti perustellen
- analysoida ja kehittää koulu- ja opiskeluterveydenhuollon näyttöön perustuvia työmenetelmiä
- arvioida ja tukea kouluikäisen ja opiskelijan kokonaisvaltaista kehitystä ja turvallista kasvuympäristöä
- vahvistaa kouluikäisen ja opiskelijan mielenterveyttä
- käyttää terveyden edistämisen asiantuntijuutta moniammatillisessa yhteistyössä yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasolla
- arvioida ja toimia koulu- ja opiskeluyhteisön ja kouluympäristön terveydenedistäjänä
Toteutustapa
Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina
Osa.1. Koulu- ja opiskeluterveydenhuolto 3 op:
Työskentely verkkoympäristössä (Zoom ja Canvas) sekä itsenäisesti että ryhmässä. Vastuuopettaja Anne Suvitie (Anne.Suvitie@laurea.fi)
19.1.2022 Orientaatiotunti klo 8.30-11.45 Zoom (Anne ja Heidi )
26.1.2022 8.30-11.45 Terveystarkastukset koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa Zoom (Anne)
1.2.2021 08.00 - 11.45 Mielenterveys kouluterveydenhoitajan osaamisena. Zoom (Anne)
16.2.2021 12.30 - 15.45 Terveystarkastukset koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa Zoom (Anne)
23.2.2021 08.30 - 11.45 Ryhdintarkastus, Zoom (Anne)
2.3.2021 12.30-15.45 Itsenäistä työskentelyä, vapaehtoista ohjausta tarjolla.
16.3.2021 11.30 - 16.00 Seminaari (blogien esittäminen) (Anne)
Osa.2. Seksuaaliterveyden edistäminen 2 op. (Heidi)
-tehtävät joita tehdään itsenäisesti verkossa
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opettajan osoittama materiaali Canvas-työtilassa.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Vierailevat luennoitsijat
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
kts toteutustapa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Koulu- ja opiskeluterveydenhuolto:
3op = 3 x 27h = 81h josta verkkoluentoja 6h ja itsenäistä työskentelyä 75h
Seksuaaliterveys:
2op = 2 x 27h = 54h opiskelijan työtä, josta lähiopetusta/verkkoluentoja 8 h
• Verkkoluento/luentomateriaalin katsominen 4x2h
• Materiaaliin perehtyminen
• Yksilötehtävien palautus
Sisältö ja sen jaksotus
Osa 1 Koulu-ja opiskeluterveydenhuolto:
• Koulu- ja opiskeluterveydenhoitajan työ ja terveystarkastukset
• Koululaisen ja nuoren sekä perheensä terveyden ja hyvinvoinnin vahvistaminen
• Koululaisen, nuoren ja hänen perheensä huolien varhainen tunnistaminen ja niihin puuttuminen
• Opiskelijan terveyden ja hyvinvoinnin vahvistaminen
• Kouluterveydenhoitaja kouluyhteisön ja -ympäristön terveyden ja turvallisuuden edistäjänä
Osa 2 Seksuaaliterveys:
• Seksuaaliterveyden edistäminen sosiaali- ja terveydenhuollossa
• Aikuisväestön seksuaaliterveyden edistäminen ja erityisryhmien huomioiminen
• Seksuaaliterveyden edistäminen neuvola- ja perhetyössä
• Seksuaaliterveyden edistäminen koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa sekä nuorten kanssa tehtävässä työssä
Lisätietoja opiskelijoille
Luennoille osallistumista suositellaan vahvasti.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.(Laurean tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”
Orientaatiossa läsnäolovelvollisuus.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö)
Osa 1. KTH verkkokurssi 3 op : Verkkototeutus: Verkkokeskustelu, blogikirjoitus sekä sen esittäminen, kirjalliset tehtävät. T1--K5. Kouluterveydenhuollon verkko-opintoihin on omat arviointikriteerit, jotka ovat nähtävillä KTH verkko-työtilassa.
Osa 2. Hyväksytty/hylätty. Hyväksytty suoritus edellyttää hyväksyttyjä verkkotehtäviä.
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty suoritus edellyttää vähintään tyydyttävällä tasolla hyväksyttyjä verkkotehtäviä.
Hylätty (0)
Suoritus hylätään jos tyydyttävän tason arviointikriteerit eivät täyty.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
TIETOPERUSTA; -käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
-etsiä tietoa eri tietolähteistä
-raportoida
TOIMINTA JA TKI; - toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS;-toimia ryhmän jäsenenä
-suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
-noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
TIETOPERUSTA; - käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
TOIMINTA ja TKI; - toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS;- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS;
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
TIETOPERUSTA;
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita
tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
TOIMINTA ja TKI : - toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS; - edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden