Luovuus ja toiminnallisuus asiakastyössä (5 op)
Toteutuksen tunnus: V1415-3035
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
29.11.2021 - 05.12.2021
Ajoitus
22.01.2022 - 14.04.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, sote
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Sosionomikoulutus (SSY2), Laurea yhteinen
Opettaja
- Anne Eskelinen
- Anu Hagman
- Anu Lindström
- Satu Bethell
Vastuuopettaja
Anu Hagman
Ryhmät
-
SSV221KASosionomikoulutus, monimuotototeutus, K21, Tikkurila
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- hyödyntää omaa luovuuttaan ja voimavaroja asiakastyössä
- käyttää luovia ja toiminnallisia työmenetelmiä erilaisten asiakkaiden kanssa tehtävässä työssä
Toteutustapa
Lähiopetuksessa (1op) opiskelija tutustuu kokemuksellisesti erilaisiin luovien menetelmien ”kieliin” ; musiikkiin, liikuntaan ja tanssiin, draamaan sekä kuvalliseen työskentelyyn ja pääsee pohtimaan omaa luovuuttaan asiakastyöpinnalla. Oman kokemuksellisuuden lisäksi jaksolla tutustutaan erilaisiin luovien toimintojen soveltamisalueisiin asiakastyössä oppimistehtävien kautta.
Opintojakso arvioidaan: hyväksytty - täydennettävä - hylätty.
Hyväksytty suoritus edellyttää 80% läsnäoloa lähiopetuksessa ja oppimistehtävän hyväksyttyä suorittamista.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Suositeltavaa kirjallisuutta:
Lehikoinen, K. & Vanhanen, E. (toim.). 2017. Taide ja hyvinvointi: katsauksia kansainväliseen tutkimukseen. ArtsEqual. Taideyliopisto, Kokos-julkaisusarja 1/2017. Saatavilla verkkojulkaisuna https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/227963/Kokos_1_2017.pdf?sequence=4&isAllowed=y (Linkittyy ulkoiselle sivustolle.)
Karjalainen, A-L. (toim.) 2019. Luovan toiminnan työtavat. Käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. PS-kustannus. (Saatavilla E-kirjana!)
Uusikylä, K. 2012. Luovuus kuuluu kaikille. Jyväskylä: PS-kustannus.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojakson oppimistehtäviä voidaan toteuttaa työelämäyhteistyössä opiskelijan valitsemassa toimintaympäristössä.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Tarkista opintojakson aikataulu Tuudo-sovelluksesta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus 1op
Videotehtävä "Luovuus sosiaalialan asiakastyössä" pienryhmissä 1op
Luovien toimintojen kokeilut 1,5op
Ryhmäkeskustelu "Luovat menetelmät ja luovuus sosiaalialan työssä" 1,5op
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojakson keskeisiä teemoja ovat "Luovuus ja toiminnallisuus voimavarana" ja "Luovat ja toiminnalliset menetelmät asiakastyössä" . Opintojakson sisältö jakaantuu lähiopetukseen ja oppimistehtäviin kahden eri teeman välille.
Lähiopetuksessa opiskelija tutustuu kokemuksellisesti ja voimavaralähtöisesti erilaisiin luovien menetelmien ”kieliin” ; musiikkiin, liikuntaan ja tanssiin, draamaan sekä kuvalliseen työskentelyyn ja pääsee pohtimaan omaa luovuuttaan asiakastyöpinnalla. Oman kokemuksellisuuden lisäksi jaksolla tutustutaan luovien toimintojen soveltamisalueisiin asiakastyössä.
Yksin tai ryhmässä tehtävien oppimistehtävien tarkoituksena on syventää ymmärrystä luovien ja toiminnallisten menetelmien soveltamisesta osana sosiaalialan työtä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Lähiopetuksessa on läsnäolovelvollisuus 80%. Jos poissaolot ylittävät 80% läsnäolon, suoritusta tulee täydentää osallistumalla toisen ryhmä/toteutuksen kontaktitunneille tai sopimalla erillisistä korvaavista tehtävistä.
Oppimistehtävien arvioinnissa käytetään vertaispalautetta ja arviointia. Oppimistehtävien kriteerit käydään läpi opintojakson alkaessa.
Opintojakso arvioidaan hyväksytty - hylätty. Hyväksytty suoritus edellyttää 80% läsnäoloa lähiopetuksessa ja oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista vaatimustason I mukaisten kriteerien arvosana 3 mukaisesti.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä