Hyvinvointipalveluiden innovatiivinen kehittäminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: R0208-3028
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
29.11.2021 - 05.12.2021
Ajoitus
01.01.2022 - 30.04.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, sote
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 43
Koulutus
- Sosionomikoulutus (SSV2), Laurea Tikkurila
Opettaja
- Sanna Puhakka
- Jussi Järvi
Vastuuopettaja
Sanna Puhakka
Ryhmät
-
SSV220SAPSosionomikoulutus, monimuotototeutus, S20, Tikkurila
-
SSV220KASosionomikoulutus, monimuotototeutus, K20, Tikkurila
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa innovaatioiden trendit ja heikot signaalit
- tuottaa kokeiluja, pilotteja ja prototyyppejä asiakasarvon kehittämisessä
- käyttää luovan työskentelyn periaatteita palvelukehitysprosessissa ja asiakaslähtöisen toiminnan suunnittelussa
Toteutustapa
Tavoitteena on, että jakson jälkeen opiskelija osaa:
• tunnistaa innovaatioiden trendit ja heikot signaalit
• tuottaa kokeiluja, pilotteja ja prototyyppejä asiakasarvon kehittämisessä
• käyttää luovan työskentelyn periaatteita palvelukehitysprosessissa ja asiakaslähtöisen toiminnan suunnittelussa
Opintojakso toteutetaan työpajojen (4 kpl) pienryhmätehtävien ja verkkotehtävien kautta. Jakson aikana opiskelijat tutustuvat innovatiiviseen tapaan kehitellä uusia palveluja hyvinvointialalle: tässä hyödynnetään yhteistä työskentelyä työpajoissa, optiman verkkotehtäviä, vierailuja sekä ryhmässä tehtävää uuden palvelun ideointia/muotoilua. Jakson lopussa ryhmät esittelevät tuotetun uuden palvelukonseptin yhteisesti.
Opintojaksojen suorittaminen edellyttää osallistumista työpajoihin, aktiivista osallistumista ryhmätyöskentelyyn sekä opintojaksoon sisältyvien verkkotehtävien suorittamista hyväksytysti.
Aika ja paikka
Aloitus 21.1. ap Tikkurilassa, loput työpajat 11.2. ip, 11.3. ip ja 8.4. ap. Työpajoihin osallistuminen on välttämätöntä jakson suorittamiseksi.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Canvas-tilasta löytyy materiaaleja liittyen jakson teemoihin. Opiskelijat etsivät myös itse materiaaleja liittyen innovatiiviseen työskentelyyn ja palvelumuotoiluun.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Osaamisen näyttö tai TOPI-menettely (ks. tarkemmat ohjeet intrasta Laurean ohjeistuksista).
Jos sinulla on opintojakson tavoitteisiin liittyvää osaamista (osaamisen näyttö) tai mahdollisuus hankkia sitä työelämässä (TOPI), ole yhteydessä opintojakson vastuuopettajaan (Sanna Puhakka) ennen opintojakson alkamista.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Ryhmätehtävä keskittyy johonkin työelämän osoittaman palvelun kehittämiseen/ innovoimiseen. Tämä saattaa merkitä myös vierailuja työelämäkumppanin luona.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Välttämättömät kontaktit: 21.1., 11.2. , 11.3. ja 8.4.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 opintopiste vastaa noin 27 h oppimistyötä eli kokonaisuudessaan jakso teettä opiskelijalle töitä noin 135 h verran.
Sisältö ja sen jaksotus
Toteutuksen sisältöinä ovat
- tulevaisuusajattelu, megatrendit ja hiljaiset signaalit
- innovaatiot, innovaatioiden synnyttäminen
- asiakaskeskeinen palvelumuotoilu
- luovan työskentelyn periaatteet & kokeilut
- pilotointi palvelujen kehittämisprosessissa
Toteutuksen välitehtävät tehdään kehittämisprosessin aikana, viimeisessä sessiossa annetaan toteutuksesta suullinen näyttö kehittämisosaamisesta eli esitellään suunniteltu palvelukonsepti.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jakson arviointi: verkkotehtävät (2 kpl) toimeksiannon mukaisesti hyväksytty–periaatteella. Ryhmätehtävänä tehty palveluinnovaatio -tehtävä arvioidaan asteikolla 1-5, tästä tulee koko jakson arvosana. Arviointikriteerit tehtävän toimeksiannossa.