Siirry suoraan sisältöön

Tehopotilaan hoitotyö ja hoitoympäristö (5 op)

Toteutuksen tunnus: R0401-3014

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

23.05.2022 - 04.09.2022

Ajoitus

03.11.2022 - 14.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laurea Hyvinkää, sote

Toimipiste

Laurea Hyvinkää

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 30

Koulutus

  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat

Opettaja

  • Sanna Mikkola
  • Lotta Tiikkainen

Vastuuopettaja

Sanna Mikkola

Ryhmät

  • TOS222SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S22, Terveys- ja hyvinvointialat

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata, miten tehohoitopotilaan elintoimintojen muutoksia voidaan ennakoida ja arvioida
- suunnitella ja valita tehohoitopotilaan elintoimintojen tutkimisen, tarkkailun ja ylläpidon menetelmiä potilaslähtöisesti ja huomioiden erilaisten potilaiden ja potilasryhmien tarpeet
- suunnitella ja soveltaa tehohoitopotilaan ja hänen omaisensa psyykkisen tuen ja ohjauksen menetelmiä potilaslähtöisesti
- kuvata tehohoitopotilaan fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista kuntoutumista ja suunnitella kuntoutumisen tukea potilaslähtöisesti
- käyttää tehohoitopotilaan hoitoon liittyviä dokumentoinnin ja raportoinnin menetelmiä
- kuvata tehohoitopotilaan hoito- ja palvelupolun kehittämistarpeita ja suunnitella näyttöön perustuvia toimenpiteitä tehohoitopotilaan hoidon laadun, turvallisuuden ja taloudellisuuden parantamiseksi
- arvioida kriittisesti ja kehittää omaa osaamistaan tehohoitopotilaan hoitotyössä
- kuvata eettisiä ongelmia ja toimia eettisten periaatteiden mukaisesti tehohoitotyön ympäristössä

Toteutustapa

Teoriaopetus etänä.
Simulaatiot kampuksella (opiskelijat jakaantuvat ryhmiin opintojakson alussa).
Seminaari etänä.
Oppimispäiväkirja.

Aika ja paikka

Teoriaopetus toteutetaan etänä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaalit ja suositeltava kirjallisuus ovat pääasiassa sähköisessä muodossa. Nämä käydään läpi opintojakson alussa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus 1,5 op
Simulaatio 0,5 op
Tehtävä ja seminaari 3op

Sisältö ja sen jaksotus

Johdantoa tehohoitoon ja tehohoitotyöhön, tehohoitajan osaamisvaatimukset, teho-osastolla hoidettavat potilaat ja potilasvalinta.
Potilaan vastaanottaminen teho-osastolle.
Tehopotilaan kivunhoito ja sedaatio, tehohoitodelirium.
Elintoimintahäiriöt: tehopotilaan hengityksen- ja verenkierron arviointi, tarkkailu ja hoitaminen. Hengityskoneessa olevan potilaan hoitaminen. Verenkierron tukeminen teho-osastolla.
Tehopotilaan ravitsemus ja nestehoito, perustarpeista huolehtiminen, akuutti munuaisten vajaatoiminta. Potilaan siirtäminen jatkohoitoon ja elämä tehohoidon jälkeen.
Tehohoidon eettiset kysymykset.

Seminaariesityksissä perehdytään erilaisiin tehohoitosairauksiin, kuten intoksikaatiopotilaan hoitotyö, elvytetyn potilaan hoitotyö, pankreatiittipotilaan hoitotyö, elinluovuttajan hoitotyö, monivammapotilaan hoitotyö.

Lisätietoja opiskelijoille

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”

Opintojaksolle voi osallistua siinä vaiheessa, kun moduulin kolme opinnot on suoritettu kokonaan.
R0403 Akuuttihoitotyön erityispiirteet tai muulla tavoin osoitettu vastaava osaaminen vaaditaan. Osaamisen näyttö sovitaan opintojakson vastaavan opettajan kanssa erikseen.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).

Opintojakso arvioidaan numeerisesti K5-T1/hylätty.
Arvosana määräytyy kirjallisen oppimistehtävän perusteella.
Lähiopetukseen on velvollisuus osallistua (luennot, simulaatio, seminaari)
Oppimispäiväkirjan hyväksytty laatiminen ja palautus on arvosanan saamisen edellytys.

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu.